Aktualności | 2011-08-05
Oceany na sprzedaż - trzeci ranking detalistów

Oceany na sprzedaż - trzeci ranking detalistów

Pierwszy ranking ukazał się we wrześniu 2008 r. i wykazał brak odpowiedzialnych strategii pozyskiwania produktów rybnych wśród polskich detalistów. Przez 3 lata Greenpeace prowadził rozmowy z przedstawicielami ocenianych sieci. Drugi ranking opublikowany w 2010 r. pokazał pierwsze pozytywne zmiany.

Najwyższą notę w tegorocznym rankingu uzyskały sklepy sieci „Lidl” i „Kaufland”, ponieważ mogą pochwalić się wprowadzeniem najlepszych zasad pozyskiwania produktów rybnych. „Auchan” i „Carrefour” uplasowały się na kolejnych pozycjach, ponieważ ich strategie nie są wystarczająco dobre. Delikatesy „Alma” i „Bomi” nie wykazały posiadania odpowiedzialnych strategii, co uplasowało je na końcu stawki.

„Zmiany na polskim rynku zachodzą bardzo powoli. Sytuacja jest ciągle niezadowalająca. Większość detalistów nie implementowała odpowiedzialnych strategii. Na półkach polskich sklepów ciągle więc można znaleźć gatunki morskie zagrożone wyginięciem, jak np. tuńczyk błękitnopłetwy czy węgorz europejski, a jakość oznakowania produktów rybnych pozostawia wiele do życzenia. Uniemożliwia to konsumentom dokonanie świadomego wyboru”, mówi Magdalena Figura, koordynatorka kampanii „Morza i Oceany” Greenpeace Polska.

Sieć „Bomi” konsekwentnie pozostaje głucha na wszelkie apele, ignoruje problem i unika jakiegokolwiek kontaktu z Greenpeace. Dlatego właśnie od dziś na stronie www.greenpeace.pl można podpisywać apel do zarządu „Bomi” o podjęcie rozmów z Greenpeace nt. zmiany polityki dostaw ryb i produktów rybnych.

„Naukowcy biją na alarm, że większość znanych dziś gatunków dużych ryb drapieżnych może niedługo przestać istnieć. Tymczasem takie sieci jak „Bomi” uparcie ignorują zarówno nasze apele, jak i prawo konsumentów do nabywania ryb i produktów rybnych, pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Jeśli chcemy cieszyć się w przyszłości doskonałym smakiem darów morza, już dziś detaliści powinni wprowadzić radykalne zmiany w sposobie pozyskiwania produktów rybnych”, dodaje Figura.

Ranking „Oceany na sprzedaż” 2011 dostępny tutaj:

http://www.greenpeace.org/poland/press-centre/dokumenty-i-raporty/oceany-na-sprzedaz-2011