Aktualności | 2011-06-30
Polska marka Kamis w portfelu światowego lidera McCormick & Co

Polska marka Kamis w portfelu światowego lidera McCormick & Co

Analitycy przewidywali wartość transakcji na poziomie 250 mln zł. Marka, według opracowań Rzeczpospolitej, szacowana była na ok. 100 mln zł w 2010 r. 40% wartości marki w wartości firmy wydawało się wartością sensowną - to wielkość podobna do wielu uznanych marek z rynku dóbr szybko rotujących. Jak widać, takie szacowanie wartości marki, przy ogłoszonej sumie transakcji, było zbyt niskie, a ponad 800 mln zł wydaje się ceną bardzo wysoką. Z czego może to wynikać? Po pierwsze marka Kamis jest bezwzględnym liderem rynku. Firma szacuje swój udział w Polsce w przyprawach na 45% oraz w rynku musztard na 30%. Po drugie, inwestor branżowy jakim jest McCormick, nie kupuje tylko firmy konfekcjonującej przyprawy, ale potencjał rozwoju jaki ona ma na rynkach, na które już rozszerzyła swoją działalność. Kamis jest obecny na kilku rynkach atrakcyjnych dla McCormick. Posiada spółki w Rosji, Rumunii i na Ukrainie oraz sprzedaje produkty pod swoimi markami do innych krajów regionu.

Wejście na polski rynek tak silnej korporacji jak McCormick zaostrzy jeszcze bardziej konkurencję na polskim rynku przypraw. Po latach szybkiego wzrostu rynek nasz zaczyna się nasycać. Według badań rynkowych od lutego 2010 r. do stycznia 2011 r. Polacy kupili o 1,4% mniej mieszanek przypraw i dodatków niż w podobnym okresie rok wcześniej. Wielkość sprzedaży przypraw jednorodnych, na którym Kamis jest liderem, zmalała o 2,3%. Na tym rynku Kamis jest bezkonkurencyjny. Na koniec 2010 r. jego udziały w ujęciu wartościowym wynosiły w nim 35%. W czołówce graczy jest także Ziołopex, należący do notowanej na GPW Jutrzenki. Drugą pozycję na rynku pod względem wielkości sprzedaży zajmuje firma Prymat. Firma ta jest liderem wśród producentów przypraw uniwersalnych. Głównym rywalem jego marki Kucharek jest Vegeta produkowana przez Podravkę. Kamis zrezygnował z walki o ten segment w 2007 r. Sprzedał wtedy markę Warzywko Podravce. Do ścisłej czołówki rynku przypraw nie weszli międzynarodowi gracze, tacy jak Unilever - właściciel marki Knorr, oraz Nestle - właściciel marki Winiary. Oba koncerny skoncentrowaly się na kostkach rosołowych i daniach w proszku.

Autor: Jarosław Filipek, prezes firmy CODES Strategie i BrandTransactions. Ekspert w dziedzinie budowania marek i zarządzania wartością marki.

Źródło: Informacja prasowa