Aktualności | 2010-10-21
Browary cały czas pod kreską

Browary cały czas pod kreską

GUS 2010 2009 2010 vs. 2009

I kwartał 7024 7071 - 0,66%
II kwartał 9324 9912 - 5,93%
I półrocze 16 347 16 982 - 3,74%

„W pierwszym półroczu 2010 r. branża sprzedała 16,3 mln hektolitrów. Nie udało się niestety zatrzymać tendencji spadkowej, która rozpoczęła się w 2009 r. - mówi Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie. „Wprawdzie początkowe prognozy za 2009 r. przygotowane przez GUS mówiły o ponad 10% spadku sprzedaży piwa, po weryfikacji danych odnotowano zmniejszenie sprzedaży o 4,1 proc. w porównaniu z 2008 r. Mimo wszystko nie przewidujemy zmian na lepsze w nadchodzącym roku.” – dodaje D. Gut.

Okres letni okazał się dobry dla branży piwowarskiej. Słoneczna pogoda pomogła w sprzedaży piwa, dzięki czemu w lipcu i sierpniu odnotowano wzrost na poziomie 2 proc. (w analogicznym okresie 2009 r. sprzedano o 150 tys. hl piwa mniej). Nie oznacza to jednak istotnej poprawy na rynku. Podwyżka ta nie pomoże odrobić strat, które branża zanotowała w I półroczu.

Przyczyny spadku

Tendencja spadkowa, którą obserwujemy na polskim rynku piwa od ponad dwóch lat została zintensyfikowana wzrostem akcyzy w ubiegłym roku. Zahamowanie sprzedaży nadal potęguję utrzymującą się recesja gospodarcza, która zmniejsza popyt. W okresie kryzysu Polacy zmuszeni do oszczędności rezygnują z wielu dóbr konsumpcyjnych, w tym z zakupu piwa. Dodatkowo niestabilna pogoda, od zimnej wiosny, przez upalne i deszczowe lato osłabiły rynek.

„Mało optymistycznie - mówi Danuta Gut - zapowiadają się prognozy na 2011 r. Planowana podwyżka VAT oraz zamrożenie płac i oszczędności również nie wróżą poprawy sytuacji. Te działania będą miały wpływ na popyt piwa oraz samą kondycję branży.”