Bezprzewodowe technologie mobilne zrewolucjonizowały
zasady komunikacji. Równolegle z postępującą ewolucją cyfrowych
systemów telefonii komórkowej (2-4G) wytworzono wiele
innych systemów bezprzewodowych - między innymi Worldwide
Interoperability for Microwave Access (WiMAX - IEEE 802.16
[1-3]) czy też całą rodzinę standardów IEEE 802.11 dla sieci
WLAN [4-6]. Systemy te projektowano niezależnie, do realizacji
różnych rodzajów usług, z uwzględnieniem zróżnicowanych
wymagań przepływności oraz wymagań użytkowników. Każdy
z tych systemów ma tym samym inne ograniczenia. Niewątpliwą
zaletą wszystkich generacji systemów komórkowych jest ich
globalna dostępność, a ich słabość polega (przynajmniej częściowo) na ograniczonym paśmie oraz znacznych kosztach operacyjnych.
W porównaniu z tymi systemami sieci WiFi (WLAN),
czyli popularne obecnie bezprzewodowe sieci z rodziny IEEE
802.11, zapewniają znacznie wyższe szybkości przekazu, niższe
koszty funkcjonowania, jednakże na bardzo ograniczonym
obszarze. Z kolei technologia IEEE 802.16 (WiMAX) była optymalizowana
pod względem transferu danych o wysokiej przepływności,
realizowanego w czasie rzeczywistym w środowisku
bezprzewodowych sieci metropolitalnych. Można zatem przyjąć,
że nie istnieje jeden konkretny system zdolny do zastąpienia
wszystkich technologii bezprzewodowych i spełnienia stawianych
im bardzo zróżnicowanych wymagań. Rozsądnym roz-
* Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, Politechnika Gdańska, e-mail: jowoz@eti.pg.edu.pl, michal.hoeft@pg.edu.pl
Daniel PERWEJNIS*, Michał HOEFT*, Józef WOŹNIAK*
Propozycja optymalizacji
wyboru interfejsu bezprzewodowego
w heterogenicznej sieci dostępowej
Proposal to optimize the wireless interface selection
in a heterogeneous access network
DOI: 10.15199/59.2019.4.1
Szybki rozwój sieci bezprzewodowych oraz ich szeroka dostępność sprawiają, iż ich użytkownicy coraz częściej znajdują się w obszarze działania kilku różnych bezprzewodowyc więcej »
Wraz ze wzrostem znaczenia techniki nazwanej odkrywaniem
wiedzy z baz danych (Knowledge Discovery in Databases - KDD)
[7, 15] rośnie potrzeba rzetelnego badania jakości wykorzystywanych
w niej algorytmów. Szczególne znaczenie mają metody
uczenia maszynowego (machine learning). Są one coraz częściej
stosowane komercyjnie, także w telekomunikacji [8]. W zagadnieniach
uczenia maszynowego zbudowanie modelu predykcyjnego
stanowi dopiero pierwszy krok. Nie mniej istotna jest ocena, na
ile wiernie odwzorowuje on rzeczywistość.
Można wskazać dwa podstawowe zagadnienia, które trzeba
rozważyć, planując eksperyment uczenia maszynowego. Po
pierwsze - należy wybrać miarę oceny jakości [3, 9, 11]. Według
niej porównywane będą modele. Należy pamiętać, iż ten uznany
za "najlepszy" jest naprawdę "najlepszy według danej miary".
Drugą istotną kwestią jest wybór techniki walidacji. Zagadnienie
to bywa często bagatelizowane i niedostatecznie udokumentowane,
zarówno w artykułach naukowych, jak i w raportach
technicznych czy biznesowych. Rozważny wybór technik walidacji
pozwala uchronić się przed poważnymi błędami - przede
wszystkim przed nadmiernie optymistycznym oszacowaniem
(przeszacowaniem) jakości modelu. Podkreśla rzetelność prowadzonego
badania.
Istotnym spostrzeżeniem jest to, iż główne zasady planowania
eksperymentu uczenia maszynowego są jednakowe, niezależnie
od typu tego uczenia (z nadzorem lub bez). Stanowi to wyraźną różnicę
w odniesieniu do miar ocen jakości. W ich przypadku zupełnie
inne metryki stosuje się w klasyfikacji (np. dokładność), regresji (np.
błąd średniokwadratowy) czy w grupowaniu (np. średnia szerokość
sylwetki). W powyższych przypadkach mogą natomiast zostać
wykorzystane podobne techniki walidacji. Tym istotniejsze jest ich
poznanie i zastosowanie odpowiednie do okoliczności.
Należy podkreślić, iż eksperymenty uczenia maszynowego
są wykonywane albo w celu przeprowadzenia badań nad nowym
algorytmem (czy to uczenia, c więcej »
Mieczysław Pożaryski urodził się 1 X 1875 r. w Warszawie,
w rodzinie ziemiańskiej. Syn Władysława zesłanego na Sybir,
podejrzanego o udział w powstaniu styczniowym. Po powrocie
z zesłania rozpoczął pracę w Poniewieżu na Żmudzi jako urzędnik
bankowy. Matką Mieczysława była Leokadia ze Smolaków.
Mieczysław miał siostrę Felicję, lekarza psychiatrę, zamężną
z Witoldem Łuniewskim.
Ukończył sześć klas rządowej szkoły realnej w Poniewieżu.
W 1891 r. przeniósł się do Warszawy, aby tam w następnym roku
zdać maturę w rosyjskiej szkole realnej. W latach 1892-1897
studiował na Wydziale Mechanicznym Instytutu Technologicznego
w Petersburgu, uzyskując dyplom inżyniera technologa. Kontynuował
naukę w latach 1897-1899 na Wydziale Elektrotechnicznym
Wyższej Szkoły Technicznej w Darmstadt, w której uzyskał dyplom
inżyniera elektryka.
Po ukończeniu studiów powrócił do Warszawy i rozpoczął
pracę jako inżynier elektryk na Wydziale Mechanicznym
w Towarzystwie Akcyjnym Drogi Żelazne Warszawsko-Wiedeńskie.
Od początku prowadził działalność pedagogiczną, pracując
jako nauczyciel w prywatnej szkole Mechaniczno-Technicznej
H. Wawelberga i S . Rotwanda. Wykładał elektrotechnikę i fizykę,
prowadził pracownię elektrotechniczną oraz pełnił kilka innych
funkcji administracyjnych. W 1905 r. uczestniczył w posiedzeniu
organizacyjnym Towarzystwa Kursów Naukowych, następnie
był członkiem Rady Naukowej Wydziału Technicznego. Wykładał
także na: Kursach Wieczornych, Kursach Politechnicznych
i w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W 1900 r. rozpoczął
prace w rosyjskojęzycznym Warszawskim Instytucie Politechnicznym.
Początkowo był laborantem, a od 1902 r. starszym asystentem w Katedrze Elektrotechniki, kierowanej przez Rosjanina
prof. Aleksandra Wulfa. W latach 1908-1915 był etatowym
starszym laborantem elektrotechniki. W czasie I Wojny Światowej
w czerwcu 1915 r więcej »
Tegoroczna, jubileuszowa, XX Konferencja Okrągłego Stołu odbędzie się w dniu 17 maja br. (piątek). Hasłem jej będzie: "Polska
w drodze do społeczeństwa informacyjnego - standaryzacja narzędziem budowy mostów wspomagających rozwój".
Współorganizatorami wydarzenia będą: Stowarzyszenie Elektryków Polskich i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
(UKSW). Na miejsce tegorocznej konferencji wybrano Aulę im. Roberta Schumana UKSW w budynku przy ul. Kazimierza Wóycickiego
1/3 w Warszawie.
CELE XX KOS
- pogłębienie zainteresowania środowisk decydenckich i opiniotwórczych ważnymi zagadnieniami z obszaru problematyki społeczeństwa
informacyjnego (SI), mającymi duże znaczenie dla rozwoju Polski w obecnych i nadchodzących latach,
- przedyskutowanie kluczowych dla Polski problemów związanych z rozwojem SI w aspekcie perspektywy osobowej,
- szerokie udostępnienie materiałów więcej »