Miesięcznik ISSN 0137-2645, e-ISSN 2449-9552 - rok powstania: 1957
Czasopismo Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITSpoż.)
Konsumenci kierują się nie tylko smakiem, ale również wzrokiem i wrażeniami
odczuwalnymi na języku i w ustach, a ostatnio coraz częściej prozdrowotnym
charakterem napoju. Cząsteczki w napoju mogą dostarczać składników
funkcjonalnych, nadając napojowi prozdrowotny charakter i właściwości.
Zentis Polska Sp. z o.o. pracuje nad propozycjami różnego rodzaju cząsteczek,
które będą zawieszone w napojach. Tworzymy nową innowacyjną kategorię napojów.
W naszym portfolio jest miejsce na preparaty do następujących rodzajów
napojów z cząsteczkami:
- napoje z błonnikiem;
- napoje z pulpą (i ewentualnie z fragmentami owoców);
- napoje z kawałkami aloesu;
- napoje z żelkami POP & JOY;
- napoje z nata de coco;
- napoje FRUKTOMANIA z kawałkami owoców.
Napoje z błonnikiem
Po pojawieniu się na rynku japońskim napoju Coca-Cola Plus, zawierającego
błonnik, można potwierdzić rosnącą popularność tego składnika z zastosowaniem
w napojach funkcjonalnych. Ten napój bez kalorii zawiera 5 g niestrawialnej
dekstryny, źródła dietetycznego błonnika, w butelce Coca-Cola Plus
o pojemności 470 ml. Adresowany jest do konsumentów powyżej 40 lat. Z pewnością
fakt ten zwiększy zainteresowanie producentów napojów błonnikiem.
Z kolei w Rosji pojawił się w portfolio PepsiCo napój (sok) J7 z błonnikiem,
natomiast w USA - więcej »
Pojawienie się na rynku wrażliwych substancji jako dodatków wzbogacających
napoje (np. aloesu, błonnika, żelków POP & JOY, kostek owocowych
- Fruktomania itd.) zainspirowało konstruktorów w Krones AG do
stworzenia technologii przygotowania produktu i napełniania opakowań
dedykowanych dla tej kategorii rynkowej. Rozwiązania firmy Krones dostępne są
już od kilku lat i dają możliwość wysoce specjalistycznego doboru urządzeń do
właściwości fizykochemicznych i mechanicznych produktu oraz jego składników.
Oprócz kryterium napełniania aseptycznego technologie spełniają również kluczowy
warunek zachowania cech funkcjonalnych i estetycznych produktu podczas całego
procesu przygotowania i umieszczania płynu w opakowaniu.
P więcej »
Wejście w życie od dn. 11 lutego 2017 r. przepisów o karach
pieniężnych za brak lub wadliwość pisemnych umów nabycia
produktów rolnych nałożyło na nabywców szereg nowych,
dodatkowych obowiązków, zagrożonych dotkliwymi karami
pieniężnymi. W niniejszym artykule pragnę jedynie skrótowo, ze
względu na jego objętość, przedstawić informacje o nowych
obowiązkach, szczegółowych wymogach co do formy
i zawartości umów oraz o rygoryzmie kar pieniężnych. I i II cz.
artykułu była pisana przed 03.04.2017 r.
I. Obowiązki w zakresie zawierania umów
i kary pieniężne
Przepisy prawne
1) Przepisy wymagające zawierania pisemnych umów w związku z każdym dostarczeniem
produktów rolnych do pierwszego nabywcy obowiązują od 3.10.2015 r.
- patrz art. 38q ustawy o Agencji Rynku Rolnego (wprowadzony ustawą
z 10.07.2015 r. o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego…).
Nie wprowadzono jednak wówczas żadnych przepisów nakładających kary pieniężne
lub sankcje za brak zawierania takich umów lub uchybienia w ich formie
lub treści.
2) Przepisy o karach pieniężnych za brak lub wadliwość umowy pisemnej nabycia
produktów rolnych weszły w życie od dn. 11 lutego 2017 r. - art. 41 ustawy z 15
grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej
w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz.U.2017 poz. 67
z 11.01.2017 r.).
Należy zwrócić szczególną uwagę na treść przepisu
dotyczącego kar pieniężnych
Art. 40i ustawy o ARR stanowi, że: "Art. 40i. 1. Kto:1) nabywa bez pisemnej
umowy produkty rolne należące do sektorów, o których mowa w art. 1 ust. 2
rozporządzenia nr 1308/2013, będąc do tego obowiązanym zgodnie z art. 38q ust.
1; 2) nabywa produkty rolne należące do sektorów, o których mowa w art. 1
ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013, na podstawie umowy niespełniającej warunków
określonych w:
a) art. 125 lub art. 127 rozporządzenia nr 1308/2013 - w przypadku produktów
rolnych należących do sektora, o którym mowa w więcej »
Zagęszczone soki owocowe mają istotną pozycję w handlu zagranicznym produktami
ogrodnictwa. W 2016 r. eksport soków zagęszczonych stanowił 19% łącznej
wartości polskiego eksportu świeżych i przetworzonych owoców i warzyw, zaś
import 6% wartości przywozu tych produktów. Największe znaczenie w eksporcie
ma koncentrat soku jabłkowego oraz zagęszczone soki produkowane z wiśni
i owoców jagodowych. W imporcie dominują natomiast koncentraty soków
z owoców południowych - głównie zagęszczony sok pomarańczowy.Wstęp
Polska jest największym w UE producentem i eksporterem zagęszczonych
soków wytwarzanych z owoców strefy umiarkowanej. Saldo obrotów handlu zagranicznego
koncentratami owocowymi jest stale dodatnie. W strukturze polskiego
eksportu największe znaczenie ma koncentrat soku jabłkowego oraz zagęszczone
soki wytwarzane z owoców jagodowych i wiśni. W imporcie dominują soki z owoców
cytrusowych (głównie sok pomarańczowy i grejpfrutowy), a także zagęszczony
sok jabłkowy i mieszanki soków Eksport
W 2016 r. eksport soków zagęszczonych stanowił 39% łącznej wartości sprzedaży
owoców przetworzonych wobec 38% w roku 2015 i średnio 43% w latach
2012-2014.
Najważniejsze znaczenie miał zagęszczony sok jabłkowy. W 2016 r. udział tego
soku stanowił 66% wartości sprzedaży soków zagęszczonych i był o 4 pkt proc. wyższy
niż w roku poprzednim. Zwiększył się także udział eksportu zagęszczonego soku
gruszkowego i żurawinowego. Mniejsze było znaczenie soku wiśniowego oraz grupy
pozostałych soków zagęszczonych, produkowanych głównie z owoców jagodowych.
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów sprzedaż koncentratu soku
jabłkowego w 2016 r. utrzymała się na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego
i wyniosła 292 tys. t (o 14% więcej niż średnio w latach 2012-2014). Wartość
eksportu w wyniku wzrostu cen zwiększyła się o 18% do 315 mln EUR. Głównym odbiorcą zagęszczonego soku jabłkoweg więcej »
Rozmowa z Christerem Drottsonem,
prezesem firmy Mondi Polska.Mimo pozytywnej opinii lekarzy i dietetyków o walorach
prozdrowotnych owoców, warzyw i ich przetworów, a zwłaszcza
owoców czerwonych, określanych często jako "owoce młodości",
ten segment przetwórstwa pozostaje rynkiem trudnym. Wynika
to, zwłaszcza w Polsce, z wielu względów, między innymi ze
specyfiki bazy surowcowej (jej rozproszenia, sezonowości
zbiorów, słabej przewidywalności i znacznych wahań plonów
i cen), specyfiki przetwórstwa (zainwestowane w skup surowca
kapitały zwracają się niekiedy po roku, wynikająca z dekoncentracji
wzajemna konkurencja firm przetwórczych, ich
słaby, wynikający z niewielkiej skali potencjał promocyjny na
rynkach zagranicznych itd.). Wszystkie te czynniki sprawiają, że
rentowność przetwórstwa jest stosunkowo niska, co ogranicza
możliwości rozwoju. Biorąc powyższe pod uwagę, warto
przyjrzeć się firmie przetwórczej, która osiągnęła spektakularny
sukces, w ciągu 10 lat niemal potrajając produkcję (z 4,5 do 13
tys. t rocznie) oraz wielokrotnie zwiększając jej wartość rynkową
i zapewniając sobie wysoką pozycję na zagranicznych rynkach.
Tą firmą jest Mondi Polska. Jej motto brzmi: Naturalnie
perfekcyjny dostawca komponentów spożywczych - zatrzymujemy
w owocach to co najlepsze!
- Panie Prezesie, co umożliwiło pańskiej firmie osiągnięcie tak wysokiego -
o 20 p więcej »
Tematem tegorocznej Międzynarodowej Konferencji Sadowniczej,
która miała miejsce w Lublinie 28 marca, była "Europa jako rynek
dla naszych jabłek". Na konferencji zorganizowanej przez prof.
Eberharda Makosza byli obecni: przedstawiciele nauki,
przedstawiciele władz, branżowi eksperci, również zagraniczni,
oraz producenci i przetwórcy owoców. Zaproszenie do udziału
w konferencji przyjęli także producenci owoców z Ukrainy oraz
dziewięcioosobowa reprezentacja handlowców z Chin.
Polska ze zbiorami jabłek na poziomie ok. 4 mln t jest największym producentem
jabłek w Europie, a od kilku lat największym ich eksporterem na świecie. Udział jabłek
deserowych wynosi ok. 3 mln t, z czego spożycie krajowe wynosi 700-800 tys. t,
dlatego eksport jabłek to niezwykle ważny
temat - jesteśmy skazani na wysoki
poziom eksportu jabłek, zarówno świeżych,
jak i przetworzonych, głównie
na zagęszczony sok. Mimo rosyjskiego
embarga eksport świeżych jabłek zmniejszył
się do ok. 1 mln t z poziomu 1,2 mln
t kilka lat temu. Niestety eksportujemy
po niskich cenach, częściowo poniżej
kosztów więcej » Czytaj za darmo! »
Rozmowa z Jędrzejem Gorczyńskim, prokurentem Calvatis Sp. z o. o. Redakcja: Panie Jędrzeju, od wielu lat spotykamy
się na różnych imprezach branżowych, jednakże
nigdy nie udało nam się dłużej porozmawiać. No
i teraz jest wreszcie okazja…
Jędrzej Gorczyński: Niestety, prowadzenie przedsiębiorstwa
z branży higieny w przemyśle spożywczym
wymaga wielu poświęceń, a także czasu, którego mi
zawsze brak na swobodne rozmowy. Na tak konkurencyjnym rynku muszę być
elastyczny. Studia na MBA nauczyły mnie godzić się z koniecznością efektywnego
zarządzania czasem i jest to korzystne dla mnie, ale w tym przypadku - jest na Pani więcej » Czytaj za darmo! »
Produkować dobrze i tanio, i jeszcze sprzedać w dobrej cenie - czy nie jest
to kwintesencja sukcesu w prowadzeniu działalności gospodarczej?
Nie znamy recepty na zyskowną sprzedaż produktu. Jednocześnie pragniemy
Państwa zapewnić, że firma KHS GmbH z Niemiec zna odpowiedź na wiele pytań
dotyczących jakości produkcji i wysokiej opłacalności.
1. Produkować dobrze wodę mineralną i napoje w butelkach PET!
Po pierwsze należy produkować czysto, czyli tak, aby zminimalizować prawie
do zera ryzyko rekontaminacji produktu w czasie rozlewu. Do higienicznej produkcji
wody i napojów KHS skonstruował kombiblock składający się ze zblokowanych
3 maszyn:
- dmucharki,
- rozlewarki,
- zamykarki.Bardzo istotnym elementem bloku, tak zwanym punktem krytycznym, jest
miejsce połączenia gorącej i suchej strefy rozdmuchu butelek z zimną i wilgotną
strefą rozlewu. Strefy te w rozwiązaniu KHS rozdzielone są śluzą wyposażoną w regulowany
i kontrolowany nadmuch sterylnego powietrza filtrowanego przez filtry
Hepa.
Utrzymanie idealnej czystości wewnątrz i na zewnątrz maszyny jest łatwiejsze
niż dotychczas dzięki zastosowaniu następujących rozwiązań:
- Część wewnętrzna maszyny jest łatwa do umycia systemem CIP więcej »
Od wielu pokoleń obserwuje się wzrost konsumpcji napojów produkowanych
przemysłowo, które zastępują domowe soki czy kompoty. Do 2020 r. przewiduje
się spadek spożycia napojów gazowanych i tradycyjnych soków owocowych produkowanych
metodą odtwarzania, natomiast wskazuje się na wzrost spożycia wód
mineralnych, soków owocowych NFC, napojów fermentowanych roślinnych, izotonicznych
i innych funkcjonalnych i wygodnych w użyciu. Napoje oprócz smaku
powinny zawierać substancje o znaczeniu odżywczym i/lub fizjologicznym, np. działające
uspokajająco lub pobudzająco, ułatwiające procesy trawienia i przyswajania
składników odżywczych, ogólnie wzmacniające, przyspieszające i/lub regulujące
metabolizm. Przewiduje się wzrost spożycia wód mineralnych i napojów bezalkoholowych
o właściwościach funkcjonalnych. Bardzo ważnym trendem kształtującym
rynek napojów bezalkoholowych będzie zwiększanie roli ceny w konkurowaniu
o konsumenta, czyli trend value for money (najlepszy stosunek ilości/jakości napoju
do jego ceny). W UE, w tym także w Polsce, preferowane są opakowania kartonowe,
a najpopularniejszym smakiem jest wciąż pomarańczowy.Wprowadzenie
Polski rynek soków i napojów bezalkoholowych w dużej mierze zależy od nastrojów
konsumentów i ich świadomości żywieniowej. Z Raportu KPMG opublikowanego
w 2016 r. wynika, że polscy konsumenci zakupili w 2015 r. napoje bezalkoholowe
o łącznej wartości 21,7 mld zł, a w perspektywie 2020 r. łączna wartość
sprzedaży napojów bezalkoholowych ma zwiększyć się o co najmniej 14%, tj.
ma przekroczyć wartość 24 mld zł. Dane Raportu wskazują także, że statystyczny
Polak w 2015 r. kupił 184 l różnych napojów bezalkoholowych, przy czym najwięcej
wydano na napoje gazowane (ponad 28% wydatków), a następnie na soki,
nektary i napoje owocowe (ponad 27% wydatków) [6].
W Polsce produkuje się łącznie ok. 5 mld l soków, nektarów i napojów owocowo-
-warzywnych [10]. W 2014 r. przeważała produkcja napojów i soków pitnych. Spożycie
s więcej »
dr inż. spożywca, absolwent SGGW, praktyk, naukowiec, dydaktyk, profesor Europejskiej Uczelni
Informatyczno-Ekonomicznej w Warszawie. Laureat Polskiej Nagrody Jakości, audytor systemów zarządzania
jakością, były dyrektor PCBC.Zaskoczeniem dla wielu inżynierów zajmujących
się zagadnieniami jakości była złota statuetka
2016 dla dr. inż. Janusza B. Berdowskiego.
Wydawało się, że ten działacz SITSpoż. (były
przewodniczący Zarządu Głównego przez 2 kadencje,
Honorowy Przewodniczący Zarządu
Głównego Stowarzyszenia), współtwórca Polskiego Centrum Badań i Certyfik więcej » Czytaj za darmo! »
Przemysł spożywczy jest jednym z najważniejszych i najszybciej
rozwijających się sektorów globalnej gospodarki. Roczną wartość
sektora żywnościowego w Polsce szacuje się na blisko 250 mld zł.
Pozycja rynkowa przedsiębiorstw branży spożywczej uzależniona jest
ściśle od zmieniających się uwarunkowań prawnych i ekonomicznych,
ale w sposób szczególny zależy od społecznych i kulturowych czynników
kształtujących gusta i upodobania konsumentów. O sukcesie
i stabilności finansowej firm działających na rynku żywnościowym
decyduje przede wszystkim konkurencyjność, którą zapewnia unikalna
oferta dostosowana do nieustannie zmieniających się preferencji
konsumentów.
Istnieje wiele czynników wpływających na decyzje klienta podczas
dokonywania zakupów wyrobów spożywczych. Wybór produktów
żywnościowych uzależniony jest ściśle od dwóch grup potrzeb konsumentów:
fizjologicznych i hedonistycznych. Konieczność zaspokojenia
głodu stanowi nadrzędną motywację zakupową. Kluczowymi
determinantami w tym obszarze są: marka, skład, świeżość, smak,
zapach, wygląd i tekstura produktów, a także ich zdrowotność, funkcjonalność,
dostępność i pochodzenie. Nie bez znaczenia pozostaje
również aspekt psychologiczny, w tym uwarunkowania osobiste,
kulturowe i społeczne. Spośród czynników osobistych największe
znaczenie w dokonywaniu wyborów zakupowych więcej »
W kwietniu 2016 r. w Avignon (Francja) II Euro-Śródziemnomorskie Sympozjum
Przetwórstwa Owoców i Warzyw zgromadziło ponad 200 uczestników z 4 kontynentów.
Część druga relacji z sympozjum przedstawia 2 rozległe sekcje tematyczne:
(T2) Jakość w centrum zrównoważonego rynku produktów owocowo-
-warzywnych, (T4) Preferencje i potrzeby konsumentów. Cz. I w nrze 10/2016.Wstęp
Dane organizatora II Euro-Śródziemnomorskiego Sympozjum Przetwórstwa
Owoców i Warzyw wskazują, że wśród uczestników byli: pracownicy naukowi (132),
studenci studiów doktoranckich (68) oraz przedstawiciele działów badawczo-rozwojowych
firm (10). Przybyli oni z 4 kontynentów, przy czym w zdecydowanej
większości z Europy, tj. z Francji, Włoch, Hiszpanii i Polski. Wśród uczestników
z pozaeuropejskich krajów śródziemnomorskich najliczniej byli reprezentowani
przedstawiciele Turcji, Algierii i Maroka. Do każdej z 4 sekcji tematycznych organizatorzy
zaprosili wykładowcę wprowadzającego, a uczestnicy sympozjum zaprezentowali
41 referatów ustnych i 104 plakaty. Po omówieniu 2 sekcji tematycznych
sympozjum i sesji ekologicznych owoców jagodowych [1], w części drugiej artykułu
prezentowane są dwie kolejne sekcje tematyczne [2] wraz ze stosownym
podsumowaniem.
Jakość w centrum zrównoważonego rynku produktów
owocowo-warzywnych (temat T2)
Pierwszego dnia sympozjum, w drugiej sekcji tematycznej "Jakość w centrum
zrównoważonego rynku produktów owocowo-warzywnych" wygłoszono sześć
prezentacji ustnych. Ricardo Malheiro i wsp. przedstawił wpływ dodatku liści oliwek
w procesie tłoczenia oliwy na ocenę właściwości sensorycznych i obecność związków
lotnych w oliwie. W pracy badano wpływ ilości dodawanych liści oliwek (0, 5
i 10%) i czasu wytłaczania (do 40 min). Wykorzystując metody spektroskopowe
i analizę sensoryczną wykazano możliwość poprawy kompozycji zwią więcej »
Ceny skupu owoców.W I kwartale 2017 r. w wyniku wysokich zbiorów jabłek w 2016 r. i utrzymania
rosyjskiego embarga ceny skupu jabłek oferowane producentom były
na poziomie zbliżonym do cen uzyskiwanych w miesiącach I-III 2016 r.
Natomiast w wyniku mniejszej podaży jabłek do przerobu na koncentrat na
rynku krajowym ceny płacone w zakładach przetwórczych za te owoce wzrosły
w całym I kw. br. o 3%.
W miesiącach I-III 2017 r., wobec analogicznego okresu 2016 r., ceny
skupu jabłek na rynek krajowy do bezpośredniej konsumpcji płacone przez
spółdzielnie ogrodnicze były niższe o 4%. Średnia cena owoców w I kw. br.
ukształtowała się na poziomie 1,01 zł/kg. Najbardziej, w stosunku do roku
ubiegłego, potaniały jabłka odmiany ‘Idared’, ‘Jonagored’ oraz ‘Szampion’.
Przeciętne ceny jabłek odmiany ‘Golden Delicius’ w I kw. 2017 r. nie zmieniły
się i pozostały na poziomie z analogicznego okresu 2016 r. Jedynie ceny
odmiany ‘Gala’ były o 6% większe. Średnie ceny oferowane producentom
gruszek zwiększyły się w tym okr więcej » Czytaj za darmo! »
Dokonano przeglądu literatury dotyczącej Hop Storage Index - parametru jakości
chmielu i granulatów chmielowych. Omówiono czynniki wpływające na ten
parametr, jego znaczenie oraz metodę oznaczania.Procesy utleniania a jakość chmielu i produktów
chmielowych
Jakość szyszek chmielowych zależy od warunków uprawy i czynników klimatyczno-
glebowych oddziałujących na rośliny w czasie wegetacji. Składniki chmielu ulegają
dalszym przemianom podczas zbioru, suszenia i przechowywania szyszek, dlatego
obróbka surowca musi być prowadzona starannie, aby nie utracić cennych składników
i tym samym spowodować obniżenia jego wartości browarniczej [13]. Termin "jakość"
w odniesieniu do produktów chmielowych można zdefiniować jako stopień utraty składników
chmielu od chwili jego zbioru do momentu dozowania na warzelni. Droga ta jest
długa; obejmuje: wspomniany już zbiór chmielu i jego przechowywanie, przetwarzanie
szyszek chmielowych w produkty chmielowe i ich przechowywanie, transport do browaru,
magazynowanie przed użyciem, wreszcie - sposób dozowania. W czasie tych
wszystkich etapów, głównie w wyniku utleniania, następuje utrata cennych składników
chmielu: alfa-kwasów, seskwiterpenów, czy też niskocząsteczkowych polifenoli; zwiększa
się natomiast zawartość niekorzystnych żywic twardych. Proces ten określa się
terminem "starzenia się" chmielu. Kluczowymi czynnikami są w nim: temperatura, czas
i środowisko, w jakim przetrzymywane są produkty chmielowe.
Od jakości chmielu i jego produktów w dużym stopniu zależą cechy sensoryczne
piwa, w tym: zapach i smak oraz goryczka [2]. Starzenie się chmielu powoduje
nie tylko zmniejszenie ilości jego pożądanych składników, ale też zmiany w jego
aktywności antyoksydacyjnej i profilu olejków chmielowych. Wszystkie te składowe
mają odzwierciedlenie w cechach sensorycznych piwa otrzymanego z dodatkiem
konkretnego produktu chmielowego, np. jego profilu smakowo-zapachowym.
Zagadnienia związane z rolą chmielu i produktó więcej »
Powstaje Metal Packaging Europe
Dwie organizacje zajmujące się metalowymi opakowaniami: Beverage Can
Makers Europe (BCME) i European Metal Packaging (Empac) połączyły się w jedną
nową, z siedzibą w Brukseli. Nowa organizacja, reprezentująca 450 zakładów
produkcyjnych, połączy najlepsze zalety obu poprzednich. W jej zarządzie są przedstawiciele
największych firm; prezesem jest Martin Reynolds z Crown Europe, a w zarządzie
są: Colin Gillis, prezes Ball Beverage Packaging Europe i Francesco Rodrigues
z MD, Packaging, Colep. Raport "Metal Packaging Market Report" przygotowany
przez Allied Market Research zakłada, że w 2022 r. światowy rynek osiągnie wartość
153 mld USD, odnotowując CAGR w wysokości 3,3% w okresie 2016-2022.
Znaczny wkład do wzrostu wartości rynku ma rosnący trend spożycia on-the-go.
Duży wpływ ma też dynamiczny wzrost napojów alkoholowych i bezalkoholowych.
Tetra Pak buduje zakład produkcji zamknięć do kartonów
Tetra Pak inwestuje w Tajlandii 25 mln USD w budowę pierwszego zakładu produkującego
zamknięcia do kartonów. Ur więcej » Czytaj za darmo! »
FIRMY
Cargill buduje platformę logistyczną w porcie w Antwerpii
Cargill ogłosił zawarcie współpracy z belgijskim dostawcą usług logistycznych firmą
Zuidnatie i zbudują wspólnie platformę logistyczną w porcie w Antwerpii. Otwarcie planowane
jest na sierpień 2018 r., a obiekt oferować będzie powierzchnie przechowalnicze dla
300 tys. t jęczmienia i słodu. Zastosowanie najnowszych technologii załadunku i rozładunku
oraz przechowywania pomoże zabezpieczyć produkt i zachować jego najwyższą jakość,
przy jednoczesnym spełnieniu najwyższych standardów bezpieczeństwa żywności. Cargill
posiada na świecie 18 zakładów produkcji słodu, z czego 5 ulokowanych jest w Europie.
Tate & Lyle otwiera ponownie centrum R&D w Lubece
W maju ub.r. podjęto decyzję o modernizacji centrum R&D firmy Tate & Lyle w Lubece
w Niemczech. Inwestycja właśnie się zakończyła i firma gotowa jest do współpracy
z klientami. Centrum składa się z laboratorium i czterech wyposażonych w najnowsze
technologie linii pilotażowych z przeznaczeniem do produkcji wyrobów: mleczarskich,
piekarskich, mięsnych i żywności "wygodnej
"
. W cent więcej » Czytaj za darmo! »
LIDER INNOWACJI
Polska jest potentatem w produkcji buraka ćwikłowego, ale zarówno
samo warzywo, jak i sok z niego są w Polsce bardzo niedoceniane.
A tymczasem burak i uzyskany z niego sok mają wiele właściwości prozdrowotnych
związanych z zawartością składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania
organizmu. Są wśród nich: dobrze znany wapń - budulec kości i zębów, żelazo - środek
krwiotwórczy, czy potas - regulator ciśnienia.
Burak jest również zasobny w mniej znane minerały, takie jak: bor, lit, molibden, kobalt,
rubid i cez. Bor potrzebny jest tarczycy i śledzionie, lit koi nerwy, molibden i kobalt wchodzą
w skład wielu enzymów, a rubid i cez mają działanie przeciwnowotworowe. Do tego
jeszcze: wzmacniająca odporność witamina C, witamina A, B1 i beta-karoten, które korzystnie
wpływają na wzrok i zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci.
Szczególnie prozdrowotnymi właściwościami charakteryzuje się sok z buraka, który:
- jest bardzo przydatny osobom z nadciśnieniem,
- poprawia kondycję naczyń krwionośnych,
- obniża poziom cholesterolu,
- jest pomocny osobom więcej » Czytaj za darmo! »
ALKO HOLE
Najbardziej wartościowe marki alkoholu na świecie
Jak podaje Brand Finance, rok 2017 jest rokiem marek baijiu; obecnie baijiu posiada
większy udział wartościowych marek niż jakikolwiek inny typ alkoholu. W 2016 r. na whisky
przypadało 37% całkowitej wartości marki w Brand Finance Drinks 50, a na baijiu
poniżej 23%. W tym roku wartości te się odwróciły i whisky posiada udział w wysokości
28%, a baijiu 37,5%. Wartość największych marek baijiu wynosi ponad 22 mld USD.
Są to: Moutai - najbardziej wartościowa marka świata dzięki 60-procentowemu wzrostowi
jej wartości, 19-procentowemu wzrostowi dochodu rok do roku oraz 7-procentowemu
wzrostowi zysku netto; Yanghe (3. miejsce - zwiększyła wartość o 50%); Luzhou Laojiao
(6. miejsce - wzrost o 73%) oraz na 9. miejscu Wuliangye ze wzrostem 86%. Najszybciej
rozwijającą się marką baijiu jest Gujing Gong Jiu - prawie dwukrotnie zwiększyła swoją
wartość. Johnnie Walker zajął na liście drugie miejsce, chociaż wartość marki spadła
w tym roku o 2% - do 4,5 mld USD, czwarte - Jack Daniels, piąte - Hennessy, siódme
- Smirno więcej » Czytaj za darmo! »
Do najbardziej popularnych owoców w naszym
kraju należą jabłka. Duża część produkowanych
jabłek (50-60%) przerabiana jest na
soki i koncentraty soków. Ponieważ obecnie
soki jabłkowe otrzymuje się praktycznie całkowicie
poprzez rozcieńczanie koncentratu soków,
dlatego bardzo ważny jest postęp w otrzymywaniu
tychże koncentratów. Prawie powszechnie
w przetwórstwie jabłek stosowana
jest ultrafiltracja (UF) umożliwiająca zatrzymanie
cząstek substancji o dużej masie cząstecz-kowej jako metoda alternatywna do tradycyjnych
procesów klaryfikacji w otrzymywaniu
konc więcej »
Na rynku europejskim obserwuje się od kilku lat spadek spożycia soków FC
(z soku zagęszczonego) i wzrost spożycia soków NFC (nie z soku zagęszczonego)
z tendencją podnoszenia ich jakości poprzez upowszechnienie produktów chłodzonych
i świeżo tłoczonych. W wielu krajach wzrasta produkcja ‘smoothies’.
Coraz więcej innowacji powstaje w segmencie premium, ukierunkowanych
na segment soków owocowo-warzywnych, promowanych jako zawierające
naturalne, wartościowe składniki odżywcze. Pojawiają się nowe produkty z mniej
znanych gatunków, a także produkty funkcjonalne z dodatkiem błonnika, witamin
i składników mineralnych. Mimo iż rola soków w żywieniu jest często deprecjonowana,
to ich wpływ na zdrowie ma silne naukowe podstawy. Wykazano,
że istnieje bardzo wysoka ujemna korelacja pomiędzy spożyciem owoców,
uwzględniając także spożycie soków i nektarów, a główną przyczyną zgonów
Europejczyków (w tym przedwczesnych), którą są choroby układu krążenia.
Można oczekiwać, że wśród konsumentów będzie umacniał się trend dbałości
o zdrowie i dobre samopoczucie dzięki wzrostowi świadomości o jakości produktów
przemysłu sokowniczego. Ma temu także służyć opracowywany znak jakości
dla soków, nektarów smoothies i musów.Sytuacja na rynku UE
Przeciętne spożycie soków w Polsce wg AIJN1[1] w 2015 r. wynosiło13,1 l/
osobę/rok, w tym z soku zagęszczonego (FC) 10,3 l, soków nie z soku zagęszczonego
(NFC) 2,8 l, w tym smoothies 0,21 l/osobę/rok. Nektary produkowano w Polsce
głównie z soków zagęszczonych i ich spożycie wynosiło 6,58 l/osobę. Analizując
trendy w spożyciu produktów przemysłu sokowniczego w Polsce należy wspomnieć,
że w latach 2011-2015 zanotowano dynamiczny wzrost konsumpcji soków NFC
(pasteryzowanych lub poddanych delikatnej obróbce termicznej) z 4 do 51 mln l,
a roczna dynamika wzrostu w 2015 r. wyniosła aż 143%. Ewenementem na skalę
europejską stała się u nas produkcja pasteryzowanych soków NFC w opakowaniach
"bag-in-box". Trojanowic więcej »