• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • ODZIEŻ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 121782 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • Przemysł Spożywczy i Gastronomia
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • Zeszyt 2011-10

PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY

Miesięcznik ISSN 0033-2313, e-ISSN 2449-9935 - rok powstania: 1953
Czasopismo Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITSpoż.)

Zeszyt 2011-10


 
 kup! (PDF) - 0.70 zł »  

 
  Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma
 kup! - 12h za 73.80 zł » 
 kup! -   4h za 43.05 zł » 
 kup! -   1h za 24.60 zł » 

08.11.2011. V Konferencja Piekarska
Redakcja "Przeglądu Piekarskiego i Cukierniczego", Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, Krajowa Rada Drożdżownictwa SITSpoż. oraz Rada Gospodarki Żywnościowej zapraszają na Konferencję "Spożycie pieczywa a zdrowie społeczeństwa".z udziałem przedstawicieli nauki (żywienie - zdrowie - promocja), resortów rolnictwa i zdrowia, ins więcej » Czytaj za darmo! »
40. Sesja Komitetu Nauk o Żywności PAN uświetniła 50-lecie Wydziału Nauk o Żywności SGGW
Wiesława Szafulera Anna Łazarowicz 
Obchodzonemu uroczyście jubileuszowi 50-lecia Wydziału Nauk o Żywności SGGW towarzyszyła sesja Komitetu Nauk o Żywności PAN. Trwające od 29 czerwca do 1 lipca br. obchody i konferencje obfi towały w bogaty program, na który składały się referaty czołowych przedstawicieli nauki z całego kraju. Były one przedstawiane w trakcie sesji plenarnej, plakatowej, sesjach tematycznych oraz paneli dyskusyjnych i stanowiły dobrą formę prezentacji dokonań badawczych różnych ośrodków naukowych. W programie znalazły się referaty poświęcone zagadnieniom ogólnym, ważnym dla całej gospodarki żywnościowej oraz liczne wykłady istotne dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. Niezmiernie interesujące były wykłady prof. dr hab. Joanny Gromadzkiej-Ostrowskiej "Żywność i żywienie okiem biologa", prof. dr. hab. Janusza Czapskiego "Żywność więcej »
 
  kup!  
Uruchamiamy firmę branży spożywczej - forma prowadzenia działalności (c.d.)
Jacek Paprocki 
W poprzednim numerze omówiliśmy zalety i wady prowadzenia działalności gospodarczej w formie indywidualnej, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz spółkach osobowych: cywilnej i jawnej. Przejdźmy teraz do spółek kapitałowych. Słowo "kapitałowa" oznacza, że podstawowym elementem spółki nie są tworzące ją osoby, lecz kapitał. Najczęściej spotykaną i najbardziej popularną spółką kapitałową jest: SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (SPÓŁKA Z O.O.) Spółka z o.o. to dobra forma prowadzenia działalności gospodarczej, zarówno w niewielkim jak i dużym rozmiarze. Spółka z o.o. posiada osobowość prawną. Mimo swej nazwy, sugerującej uczestnictwo w biznesie więcej niż jednej osoby, może być założona także przez jedną osobę (spółka jednoosobowa). W razie potrzeby, bez większego trudu można przyjąć do niej nowego wspólnika. Spółka może uzyskiwać koncesje i zezwolenia, jeżeli prawo tego wymaga. Atrakcyjność prowadzenia działalności w tej formie wynika przede wszystkim z ograniczonej odpowiedzialności wspólników za zobowiązania spółki. Wadą jest stosunkowo skomplikowana i kosztowna procedura rejestracyjna oraz konieczność prowadzenia pełnej księgowości, niezależnie od osiąganych obrotów. Wymagany kapitał Bariery nie stanowią natomiast wymagania kapitałowe. Wysokość wymagana do założenia spółki z o.o. wynosi obecnie 5 tys. zł. Reprezentacja W imieniu spółki działa powołany przez wspólników zarząd spółki, a nie wspólnicy. Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Składa się on z jednego albo większej liczby członków. Do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona. Jeżeli zarząd jest wieloosobowy, sposób reprezentowania określa umowa spółki. Jeżeli umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym pr więcej »
 
  kup!  
Przewodnik Dobrej Praktyki Higienicznej w produkcji ciastkarskiej (cz. III) Punkty szczególnej uwagi w wytwarzaniu wyrobów ciastkarskich (np. napoleonki)
Elżbieta Staszewska Mieczysława Janik 
Napoleonka, jak wiadomo, składa się z dwóch elementów: blatu z ciasta francuskiego i kremu śmietankowego. W poprzedniej części ("PPiC" 9’2011) przedstawiono Punkty szczególnej więcej » Czytaj za darmo! »
Ulotka promująca spożycie pieczywa
Jadwiga Rothkaehl 
Spożycie pieczywa w Polsce w ostatnich latach ulega stałemu zmniejszeniu i dlatego niezbędne jest podejmowanie działań przeciwdziałających temu zjawisku. Promowanie spożycia pieczywa powinno być działaniem długofalowym, atrakcyjnym dla różnych grup konsumentów. Celowi temu ma służyć ulotka dla konsumentów, opracowana przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Młynarzy RP w ramach zadania "Opracowanie i rozp więcej » Czytaj za darmo! »
Produkcja w pomieszczeniu zlokalizowanym poniżej poziomu terenu
Włodzimierz Gubała 
Pan Stefan od wielu lat prowadzi piekarnię, którą odziedziczył po rodzicach. Jest to obiekt stary, projektowany kiedyś do innych celów i odpowiednio przystosowany do zmienionej funkcji. Jego podstawowymi zaletami są: stosunkowo dobry stan techniczny, dobra, z punktu widzenia handlowego, lokalizacja oraz wieloletnia, ugruntowana opinia producenta dobrej jakości wyrobów piekarskich, stwarzająca szansę na dalszy rozwój zakładu. Ponieważ budynek piekarni zlokalizowany jest na małej działce, co nie pozwala na jego rozbudowę, pan Stefan zamierza powiększyć zakład w obrysie istniejącego budynku, poprzez przystosowanie do zwiększonych potrzeb produkcyjnych części pomieszczeń piwnicznych dotychczas wykorzystywanych na cele gospodarcze. W związku z tym prosi Redakcję o bliższe informacje więcej » Czytaj za darmo! »
Jakie są podstawy prawne umożliwiające uproszczone wdrażanie systemu HACCP w małych zakładach?
Elżbieta Staszewska 
Podstawy prawne umożliwiające uproszczone wdrażanie systemu HACCP wynikają z: - Rozporządzenia WE 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Akapit 15 ww. rozporządzenia stanowi: "Wymogi HACCP powinny uwzględniać zasady zawarte w Kodeksie Żywnościowym. Powinny zapewniać odpowiednią więcej » Czytaj za darmo! »
Skuteczne zarządzanie informacją, czyli Business Intelligence w praktyce
Adam Steć Paweł Małecki 
Gromadzenie a przede wszystkim opracowywanie i przetwarzanie coraz większej ilości informacji staje się dla przedsiębiorstw poważnym wyzwaniem. W przedsiębiorstwach produkcyjnych generuje się i kumuluje ogromne zasoby danych a właściciele zakładów i kadra zarządzająca zadają sobie proste pytanie: czy na podstawie tych danych można otrzymać prawidłowy obraz i trafną diagnozę sytuacji? Czy narzędzia, które wykorzystujemy są nowoczesne a praca analityczna, która wykonujemy, przynosi nam oczekiwane korzyści? Sprawne i skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga szybkiej i wiarygodnej informacji. Sama baza danych nie wystarczy. Do planowania i budżetowania, kontroli rentowności poszczególnych sklepów firmowych, wyliczania wskaźników dotyczących np. kosztów roboczogodziny, wydajności zmiany/działu, wielopoziomowej kalkulacji cen produktów konieczne są elastyczne i efektywne narzędzia. One pozwalają czytelnie opracowywać, należycie interpretować i we właściwej formie prezentować informacje o aktualnej sytuacji firmy, wspierają decydentó więcej »
 
  kup!  
MIWE athlet
Jeszcze nie tak dawno z pewną dozą nieśmiałości pisaliśmy o systemie automatyzacji załadunku pieców wsadowych ("Twój nowy piecowy", PPiC 08/2009). Zdawaliśmy sobie sprawę z faktu, że w dobie rosnących kosztów energii, kosztów utrzymania pracowników oraz nieuchronności wprowadzenia usprawnień procesów produkcyjnych temat ten musi spotkać się z dużym zainteresowaniem. Wymogi techniczne związane z zainstalowaniem tego systemu (pełna kompatybilność pieców oraz konieczność ustawienia ich w jednej linii, jak też cena) mogły sprawić, że realizacja tego tematu, choć bardzo kusząca, napotka na pewne utrudnienia, w szczególności, jeśli chodzi o nasze rzemieślnicze piekarnie. A jednak, marzenia są motorem działania. Czas na zmiany Ten krótki okres pokazał, jak dynamicznie zmienia się rynek piekarski. Rzemieślnicze piekarnie, walcząc o przetrwanie na rynku (konieczność redukcji kosztów oraz podniesienie standardów pracy i jakości pieczywa), zmuszone zostały do szukania różnych rozwiązań; jednym z nich jest automatyzacja procesu załadunku. Dzisiaj w polskich piekarniach, i to niekoniecznie tych największych, pracują z sukcesem i ku zadowoleniu piekarzy automatyczne systemy załadowcze MIWE athlet. Dla kogo ten athlet? System załadunku MIWE athlet jest wyjątkowym rozwiązaniem dla piekarni różnych wielkości (3 wersje athleta: L, XL i XXL - stosownie do typu wnętrza, mocy przerobowej, pożądanego stopnia automatyzacji). To kolejny dowód na to, że fi rma MIWE n więcej »
 
  kup!  
Technologia odroczonego wypieku
Elżbieta Słowik 
Technologia odroczonego wypieku pieczywa (OWP) obejmuje różne metody przygotowania i utrwalania kęsów ciasta, które można wypiekać w czasie regulowanym w zależności od potrzeb w piekarni lub poza nią, o każdej porze dnia, przez siedem dni w tygodniu. Rynek wyrobów uzyskanych według tej Technologii - np. produktów z ciasta mrożonego lub podpieczonych kęsów, przeznaczonych do wypiekania w sklepach bądź punktach gastronomicznych, hotelach albo w domu konsumenta - rozwija się na świecie bardzo szybko. W systemie odroczonego wypieku produkowana jest olbrzymia liczba gatunków pieczywa drobnego, wyrobów ciastkarskich i przekąsek. Wiele fi rm z tzw. segmentu obsługi piekarstwa oferuje pomoc przy wdrażaniu OWP. Jedną z takich fi rm jest Uniferm, należąca do światowego koncernu ABF, producent różnorodnych surowców piekarskich, w tym przede wszystkim drożdży, polepszaczy do chleba i bułek, mieszanek dla ciastkarstwa. Uniferm funkcjonuje na polskim rynku od 20 lat. Początek fi rmie dała niemiecka fabryka drożdży, która zaczęła działalność już 2,5 wieku wcześniej. Przez ten czas fi rma zgłębiał więcej »
 
  kup!  
DÜBÖR - urządzenia i oleje, które gwarantują wymierne ekonomicznie oszczędności!
Odwieczny problem piekarza, którego niektórzy starają się nie dostrzegać związany jest z powstawaniem "nagaru" (czarnej, tłustej, spalonej warstwy tłuszczu) na powierzchniach wypiekowych blach i form. Dlaczego podkreślam, że jest to problem, skoro taki stan funkcjonuje od lat nie tylko w naszych rodzimych zakładach, ale i w części piekarni europejskich? Przyjrzyjmy się temu z bliska… 1. Czym jest nagar i jak się tworzy? Nagar powstaje tylko w przypadku stosowania niewłaściwych do natłuszczania olejów, tzn. słonecznikowego lub rzepakowego. Olej ten ma bardzo niski punkt dymienia (spalania) ok. +180°C, co powoduje, że bardzo szybko spala się i tworzy tłustą zwęgloną powierzchnię.2. Jaki jest wpływ nagaru na pieczywo? Spalający się podczas wypieku olej roślinny rozpada się chemicznie, tworząc wiele niebezpiecznych dla zdrowia substancji, np. akreolein, które siłą rzeczy są częściowo wchłaniane przez ciasto, a częściowo odkładają się na powierzchni wypiekowej. Poza tym, przy zastosowaniu zbyt dużej ilości oleju do smarowania blach czy form (a tak się dzieje w 90% znanych mi przypadków), niespalony olej nasiąka do spodu pieczywa, powodując po 1-2 dniach wyraźnie wyczuwalną woń stęchłego oleju roślinnego - szczególnie niepożądane zjawisko w przypadku produktów pakowanych w więcej »
 
  kup!  
Promocja wyrobu = promocja miasta i regionu
Jadwiga Rothkaehl 
Kilka tygodni poprzedzających mój tygodniowy wyjazd wakacyjny do Strasburga wypełnionych było działaniami związanymi z tematyką promocji spożycia pieczywa. Był to okres zakończenia prac nad projektem ulotki informującej o walorach pieczywa, opracowywanej w ramach zadania promocyjnego, realizowanego przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Młynarzy RP (p. str. 14). Nic więc dziwnego, że rozpoczynając urlop w Alzacji nadal pamiętałam o problematyce promocji pieczywa w Polsce. I chociaż był to wyjazd prywatny, zwracałam uwagę na wszystko, co wśród napotkanych rzeczy i działań, kojarzyło mi się z problematyką promocji pieczywa. Pierwszym spostrzeżeniem było to, że w każdej restauracji, którą odwiedziłam, jako pierwsze danie na stole - natychmiast po przyjęciu zamówienia - pojawiało się pieczywo. Nawet w pizzerii. Niekiedy były to różne rodzaje pieczywa, a w innych przypadkach - lokalne specjalności. Tak było zarówno w restauracjach w Strasburgu, jak i w kilku małych miejscowościach położonych na "szlaku wina" we francuskiej części Alzacji. Turysta, zwykle głodny po dłuższym spacerze, zapamiętywał bardzo dobrze smak i aromat chleba, który zaspokajał "pierwszy głód". Potem - już po powrocie do domu i "normalnego życia" - na pewno chleb będzie mu się kojarzył z czymś przyjemnym i częściej będzie po niego sięgał. Kolejne spostrzeżenie to więcej »
 
  kup!  
Piekarnia kaszubskiego Centrum
Marek Perzyński 
W XIX w. wielu Kaszubów z powodu biedy wyemigrowało za chlebem do Ameryki. Wiedzą więc Kaszubi, jak smakuje obcy chleb. Opowiadają teraz o tym w Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, który słynie z tego, że stoi tutaj dom do góry nogami, ale można też zobaczyć barak z sowieckiego łagru, replikę polskiego dworu z Salina koło Wejherowa, orygina więcej » Czytaj za darmo! »
Unijny znak jakości dla kołocza śląskiego
27 lipca br. na europejskie listy produktów chronionych wpisano już 29. polski produkt - kołocz śląski. Jest to kolejny, po rogalu świętomarcińskim, andrutach kaliskich, obwarzanku krakowskim i chlebie prądnickim, polski produkt piekarski zarejestrowany przez Komisję Europejską jako Chronione Oznaczenie Geograficzne. Jednocześnie to pierwszy wyrób, który Wspólnota Europejska uznała za charakterystyczny więcej » Czytaj za darmo! »
Opakowania w przemyśle spożywczym
Bohdan Czerniawski 
Rozwój gospodarki rynkowej oraz konkurencyjność ze strony produktów importowanych, zadecydowały o zmianie wcześniejszego traktowania dziedziny opakowań po macoszemu oraz o coraz lepszym rozumieniu funkcji jaką opakowania spełniają we współczesnej gospodarce i w życiu codziennym. Przemysł spożywczy jest największym użytkownikiem opakowań, wykorzystując ok. 60% całkowitego krajowego zużycia opakowań. W ostatnim dwudziestoleciu dokonał się olbrzymi postęp w opakowaniach, w tym również stosowanych w przemyśle spożywczym. Poziom opakowań wykorzystywanych w przemyśle spożywczym zarówno pod względem funkcjonalności, nowoczesności, estetyki jak i walorów marketingowych, w większości przypadków nie odbiega od poziomu opakowań w krajach zachodnioeuropejskich, nie dorównując jeszcze jednak pod względem wielkości zużycia. Jako humorystyczne można w tej sytuacji traktować pojawiające się ostatnio nawoływania niektórych środowisk, zachęcające do nabywania niepakowanych produktów. Ograniczenie zużycia opakowań można i należy natomiast osiągać poprzez obniżanie zużycia materiałowego, np. przez zmniejszanie grubości do funkcjonalnie uzasadnionego minimum, jak też przez unikanie tzw. przepakowania, to jest pakowania nadmiernego i nieuzasadnionego. Krajowe opakowania są akceptowane na rynkach wielu krajów, czego dowodem może być eksport nie tylko zapakowanych produktów, ale również materiałów opakowaniowych i niektórych opakowań. Wśród wielu przejawów postępu w opakowaniach w przemyśle spożywczym warto podkreślić znaczenie rozwoju systemów pakowan więcej »
 
  kup!  
Wpływ modyfikowanej atmosfery na jakość i trwałość pieczywa
Tomasz Borowy Mariusz S. Kubiak 
Najskuteczniejszym sposobem zachowania świeżości i zwiększenia trwałości przechowalniczej pieczywa jest jego przechowywanie w modyfi kowanej atmosferze. Głównym składnikiem stosowanych atmosfer gazowych jest dwutlenek węgla, który działa hamująco na rozwój pleśni. Zalecane mieszaniny do pakowania chleba zwykle zawierają 60-80% CO2 i 20-40% N2. We współczesnym piekarstwie ważnym etapem procesu produkcyjnego jest pakowanie pieczywa. Odpowiednio dobrane opakowanie chroni pieczywo przed: - zabrudzeniem, uszkodzeniem, zakażeniem mikrobiologicznym podczas składowania, transportu, sprzedaży, - obcymi zapachami, - nadmierną utratą wody lub zawilgoceniem (pieczywo charakteryzując się porowatą strukturą bardzo łatwo pochłania lub wydziela wilgoć, jeżeli jest przechowywane w pomieszczeniu o wilgotności, z którą zawartość wody w wyrobie nie pozostaje w stanie równowagi higroskopijnej). Ponadto, opakowanie wydłuża przydatność konsumpcyjną pieczywa, która zależy m.in. od właściwości materiału opakowaniowego i sposobu pakowania. Ochronna rola opakowania zależy w bardzo dużym stopniu od jego rodzaju. Barierowość opakowania decyduje o zmianie środowiska w opakowaniu, możliwości działania czynników zewnętrznych (np. promieniowania elektromagnetycznego, powietrza-tlenu) oraz o zmianie właściwości produktu, szczególnie aktywności wody. Wybierając materiał opakowaniowy do pieczywa przeznaczonego do dłuższego przechowywania należy wziąć pod uwagę następujące właściwości opakowania: przenikalność pary wodnej, tlenu, promieni świetlnych widzialnych, tłuszczów, zapachów. W wielu przypadkach dobiera się barierowość opakowania, tak aby w czasie przechowywania panowały wewnątrz określone warunki, np. skład gazowy atmosfery otaczającej pieczywo. Podobnie jak w innych aspektach technolo więcej »
 
  kup!  
Problemy z oznakowaniem opakowań do produktów spożywczych
Mirosław Bohdan 
Na każdym opakowaniu jednostkowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami (Dyrektywa 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 10.07.2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych) powinny być umieszczone: nazwa produktu, nazwa i adres producenta, masa netto, skład surowcowy, termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, informacje o sposobie przygotowania lub stosowania, wartość kaloryczna i zawartość składników odżywczych, a także znaki o możliwości biologicznego rozkładu lub recyklingu opakowań. To dużo informacji, które p więcej » Czytaj za darmo! »
MODA na MINI...
Magdalena Mroczkowska 
Miniaturowe opakowania na rynku wyrobów czekoladowych były od zawsze, szczególnie w takich kanałach sprzedaży jak: linie lotnicze, hotele, resturacje i kasyna (HoReCa). Od niedawna małe opakowania zawitały w zwykłych sklepach detalicznych. Czy to tylko chwilowa odpowiedź producentów na kryzys gospodarczy w USA? Dzisiejszy konsument amerykański jest bardzo wrażliwy na smak, teksturę, kolor oraz opakowanie produktu, cechy, które w końcowym procesie determinują cenę, za jaką klient jest gotowy kupić dany wyrób (dane z raportu odnośnie do rynku czekolady w USA). Cena zakupu odgrywa w dzisiejszej sytuacji gospodarczej Stanów Zjednoczonych kluczową rolę. Klienci "zaciskają pasa" i nie są skłonni do takich zakupów jak rok temu. Czekolada i luksusowe wyroby czekoladowe nie są dobrem pierwszej po więcej »
 
  kup!  
Co się zdarzyło w Jaworze
Zbigniew Miazga 
Barbara Krzyszczak ze Stasina i Zbigniew Putka z Warszawy PIEKARZAMI ROKU 2011, Jarosław Gajda z Radomia właścicielem BEZPIECZNEJ PIEKARNI.Międzynarodowe Targi Chleba, organizowane w ostatni weekend sierpnia w Jaworze na Dolnym Śląsku, w czasie 15 lat istnienia, z lokalnej imprezy stały się znanym i cenionym wydarzeniem krajowym. A także - dzięki współpracy Jawora z miastami partnerskimi: Resoto degli abruzzo, Turnov oraz Berdyczów - także we Włoszech, Czechach i na Ukrainie. Zasługa w tym grona niezmordowanych społeczników, na czele z dr. Jackiem Krajewskim, na co dzień lekarzem rodzinnym, który przed laty postanowił z chleba uczynić znak rozpoznawczy Jawora. I to się udało! Zapach chleba, przez te lata, okazał się kuszący nie tylko dla mieszkańców miasta i okolicznych miejscowości, licznych zespołów artystycznych, ale także i władz, nawet najwyższego szczebla. Tak było i w tym roku. Niewątpliwie trwająca kampania wyborcza do parlamentu sprawiła, że pojawiło się dość liczne grono VIP-ów, w tym posłów i senatorów, na czele z marszałkie więcej »
 
  kup!  
Gdańsk XVI święto chleba
Henryk Piesiewicz 
To dopiero 15 lat temu wprowadzono w Polsce święto chleba, takie prawdziwe, w którym prym wiodą piekarze. Zapoczątkowali je gdańszczanie w 1996 r. wprowadzając w programie Jarmarku św. Dominika całodzienne Święto Chleba. W tym roku organizacji Jarmarku (30 lipca-21 sierpnia) podjęły się Międzynarodowe Targi Gdańskie SA, głównym sponsorem był Producent Marki Tyskie, zaś samego święta chleba: Gdańskie Młyny Sp. z o.o. i Młyny Szczepanki Sp. z o.o. Międzynarodowe Targi Gdańskie z okazji ogłoszenia 2011 r. rokiem Heweliusza przygotowały podczas Jarmarku św. Dominika specjalne imprezy: pokaz mody "Gwiazdy Heweliusza" połączony z Bursztynową Nocą oraz "Galaktykę dźwięków" - XIII gdański festiwal "In memoriam Johannis Hevelii.karnia Meler, Piekarnia-Cukiernia PELLOWSKI, Piekarnia-Ciastkarnia Andrzej Szydłowski oraz wiele piekarni należących do Gminnych Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", m.in.: z Wejherowa, Skarszewa, Kollendów i Żukowa. O więcej »
 
  kup!  
Jak skutecznie przekonywać klientów do zakupów
W dzisiejszych czasach sukces w sprzedaży zależy coraz bardziej od umiejętności skutecznego przekonywania ludzi do oferowanych przez nas towarów. Zrozumienie zasad przekonywania, motywacji i wywierania wpływu pozwala także na przejęcie kontroli i umiejętne kierowanie własnym życiem oraz precyzyjniejszą realizację zamierzonych planów. Pamiętajmy, że specjaliści od sprzedaży, w tym dobre ekspedientki, stanowią cenne aktywa fi rmy, one bowiem zawsze znajdą pracę nawet w najcięższych warunkach gospodarczych. Jeśli chcesz, by ludzie robili to, czego oczekujesz, i aby sprawiało im to jednocześnie radość, jeśli chcesz, by klienci chętnie przychodzili po świeże pieczywo właśnie do twojego sklepu, wracając z supermarketu, pamiętaj, że nie stanie się to przypadkiem ani zbiegiem okoliczności, ale dzięki umiejętnie stosowanym technikom opartym na sprawdzonych zasadach perswazji i wywierania wpływu. Prawa perswazji działają poniżej poziomu świadomego myślenia. Jeśli będą zastosowane odpowiednio, twoi klienci nie zdadzą sobie nawet sprawy z tego, że ich używasz. Często jest tak, że kupujemy coś, czego nie planowaliśmy albo nie wiemy, dlaczego to kupiliśmy. Dzieje się to po części dlatego, że większ więcej »
 
  kup!  
Największe firmy wobec zmieniającego się "świata czekolady"
Nad tym, jak na zmiany następujące na rynku wyrobów cukierniczych odpowiadają największe fi rmy z branży zastanawia się Hans Vriens, autor publikacji "Th e Changing World of Chocolate" ("Foodnews" 24 IV 2011). Analizuje przy tym strategie przyjęte przez wielką dziesiątkę, czyli 10 największych fi rm cukierniczych: Mars, Kraft Foods, Nestlé, Unilever, Ferrero, Hershey, Barry Callebaut, Lindt&Sprüngli, Meiji Holdings, Yamazaki Baking. Autor omawianej publikacji zauważa na wstępie, jakiej ewolucji ulegała czekolada w ciągu swej liczącej 4 tysiące lat historii. Początkowo znana jako gorzki napój, któremu Aztekowie przypisywali właściwości lecznicze, dziś występująca często jako praliny o wyszukanych smakach. Nie ulega wątpliwości, że zmiany na rynku czekolady nabrały w ostatnich latach wyjątkowo szybkiego tempa. Wpłynęły na to zarówno nowe trendy konsumenckie jak i osiągnięcia technologii, które dają producentom nieograniczone niemal możliwości w opracowywaniu nowych wyrobów. Szansa w podboju rozkwitających rynków Według analityków, jedną z głównych tendencji na światowym rynku wyr więcej »
 
  kup!  
Boska czekolada
Dwa lata intensywnych przygotowań, setki cukierników, eliminacje na wszystkich kontynentach, tony zużytych surowców, miliony wielbicieli czekolady na całym świecie… I wreszcie fi nał! W dniach 19-21 października br. w Paryżu, podczas Salonu Czekolady, 19 najlepszych cukierników - specjalistów od czekolady, ze wszystkich zakątków świata - zaprezentuje najpiękniejsze i najsmakowitsze strony ni więcej » Czytaj za darmo! »
Konstytucja firmy rodzinnej, czyli strategia zapobiegania konfliktom
Marta Truskolawska 
Przedsiębiorstwa rodzinne o wielopokoleniowych tradycjach są chlubą i dumą ich właścicieli. Ten sukces w sztafecie pokoleń jest konsekwencją zaangażowania i umiejętności wszystkich członków rodziny, by harmonijnie łączyć swoje prywatne cele i plany z biznesowymi. Niestety, większość przedsiębiorstw rodzinnych kończy swoją historię wraz z odejściem założyciela. Najczęściej pierwsze problemy i konfl ikty pojawiają się, gdy fi rma i rodzina zaczynają powiększać się - kolejne osoby chcą wpływać na losy przedsiębiorstwa, a nie mają one jednomyślnego stanowiska wobec strategii fi rmy. Brakuje im jasnych zasad i kryteriów, według których powinna działać fi rma rodzinna. Jeszcze bardziej niebezpieczna jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo nie posiada żadnej strategii i tylko doraźnie podejmowane są różne działania. Taki chaos w zarządzaniu pogłębia problemy, a w perspektywie może doprowadzić do upadku fi rmy i rozłamu w rodzinie. W poprzednich artykułach z cyklu "O fi rmach rodzinnych…" przedstawiano jak w całym cyklu życia przedsiębiorstwa okresowo lub doraźnie pojawiają się różne konfl ikty w relacji rodzina-przedsiębiorstwo. Jednak przynajmniej części z nich można zapobiec lub złagodzić ich przebieg poprzez stworzenie i przyjęcie zestawu reguł prowadzenia przedsiębiorstwa rodzinnego. Konstytucja Firmy Rodzinnej to strategia zapobie więcej »
 
  kup!  
Mieć marzenia
Oskroba.to marka znana w całym kraju i przykład fi rmy, która doskonale zaadaptowała się do sytuacji rynkowej. To piekarnia z tradycją i dużymi perspektywami. Początki Zakładów Piekarskich "Oskroba" sięgają lat 30. ubiegłego wieku. Wtedy to Wacław Oskroba, dziadek obecnego właściciela, otworzył piekarnię w Parysowie k. Garwolina. Rodzinną tradycję kontynuowało jego dwóch synów: Ryszard, który prowadzi piekarnię po rodzicach i Stanisław, który wybudował zakład w Celestynowie. W 1981 r. Stanisław przekazał fi rmę synowi - Dariuszowi, a z żoną Renatą otworzył nową piekarnię w Otwocku. Lata 80. Firma w Celestynowie była początkowo cukiernią i wytwórnią lodów. Przejęcie zakładu przez Dariusza zbiegło się w czasie z kryzysem początku lat 80. W tym wyjątkowo trudnym czasie niemal wszystkie surowce były reglamentowane. Aby więc utrzymać funkcjonowanie fi rmy, młody właściciel zmienił nieco profi l produkcji i zaczął wypiekać chleb. Produkował głównie na potrzeby własnego sklepu i zatrudniał 3-4 osoby. W ówczesnych warunkach trudno było myśleć o rozwoju fi rmy. Tak było do drugiej połowy lat 80. Wtedy właściciel postanowił zwiększyć asortyment, rozszerzyć rynek poza niewielki Celestynów i wejść do warszawskich sklepów. Jednym z pierwszych kroków było pakowanie pieczywa. Z czasem zaczęto wprowadzać coraz nowsze i innowacyjne - jak na tamte czasy - wypieki. Ponieważ ówczesne po więcej » Czytaj za darmo! »
O rozmowie rozwiązującej konflikty między pracownikami
Pan Czesław Kierat z fi rmy Piekarnia- Cukiernia "Roker" w Zabrzu ma w zakładzie i punktach sprzedaży około setki pracowników i odmienność interesów towarzyszy ich pracy na co dzień. Jak to w pracy z ludźmi, spotykamy się z różnymi formami konfl iktów. A to ktoś zazdrości komuś, że w jego odczuciu, ma lepiej od niego; a to komuś nie podoba się, że ma dzisiaj to właśnie robić, gdy on woli tamto; a to ktoś uważa, że ma za dużo pracy, podczas gdy inni mają mniej… Są sytuacje, gdy np. 2-3 osoby z jednej zmiany idą na chorobowe i od razu pojawiają się dyskusje na temat oczekującej pracy. W zeszłym roku już pisaliśmy na temat konfl iktów w pracy.1 Wspominaliśmy o ich przyczynach (niewłaściwa organizacja pracy w zakładzie przekładająca się na nierówne obciążenie, wynagrodzenie, dostęp do władzy czy narzędzi; brak przekazywania lub złe przekazywanie informacji; rozbieżności interesów i oczekiwań między pracownikami; nieprawidłowe relacje ze względu na charakter, temperament lub rodzaj zachowań emocjonalnych; rozbieżne wartości, na bazie których postrzegamy świat). Pisaliśmy również o możliwych nastawieniach do konfl iktu, czyli najczęściej wybieranych postawach wobec tego wyzwania (rywalizacja, kompromis, współpraca, unikanie i uległość). Dzisiaj chcemy skoncentrować się na sposobie przeprowadzania rozmów mających na celu rozwiązanie konfl iktu. Bo konfl iktu nie warto zostawiać bez rozwiązania. Jestem zdania, że konfl iktu nie powinno się unikać. Jeżeli się go pozostawi, to jedynie pogłębi się. Należy go rozwiązywać, a najlepszym sposobem jest usiąść, porozmawiać, rozważyć i dojść do kompromisu więcej »
 
  kup!  
Koniec z dwuletnią nauką zawodu. Nowe zasady dofinansowania kosztów kształcenia
Jacek Paprocki 
28 lipca 2011 r. Sejm uchwalił nowelę ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty *. Z ważniejszych zmian wymienić należy: Ujednolicenie czasu kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych - nauka wszystkich zawodów będzie trwała trzy lata. Likwidację liceów profi lowanych. Likwidację liceów profi lowanych i uzupełniających liceów ogólnokształcących dla dorosłych i młodzieży, techników dla dorosłych i techników uzupełniających dl więcej » Czytaj za darmo! »
Chile - sukces dzięki pomyłce
Jacek Paprocki 
Opisując winiarstwo krajów Nowego Świata zwracałem uwagę, że każdy z nich kojarzy się z jakimś szczepem winorośli. W Australii jest to Shiraz, w Kalifornii Pinot Noir, w Argentynie Malbec, na Nowej Zelandii Sauvignon Blanc. Swój fl agowy szczep ma też Chile. To Carmenere. Daje wspaniałe, skoncentrowane wina o głębokiej fi ołkowej barwie, zapachu wiśni, jagód i jeżyn z wyczuwalną nutą palonej kawy, czekolady, mokrego tytoniu. Dodatek Carmenere znakomicie wzbogaca też wina wytwarzane z innych szczepów rodem z Bordeaux - przede wszystkim z Cabernet Sauvignon. Większość chilijskich win opisywanych jako Cabernet Sauvignon, to właśnie jego mieszanki z Carmenere, ewentualnie jeszcze z innymi szczepami bordoskimi. Pod względem budowy anatomicznej Carmenere jest niemal identyczne jak inny bordoski szczep winorośli - Merlot. Podobne są też wina - choć nie do końca. Gdy na początku lat 90. ubiegłego stulecia jakość win chilijskich poprawiła się na tyle, że można je było wprowadzić na rynki europejskie, szeroko propagowanym winem, które miało je zawojować, był chilijski Merlot. Lepszy niż gdziekolwiek na świecie. Ciemniejszy, bogatszy, bardziej owocowy o jedwabistych taninach. Fachowcy z Europy postanowili bliżej przyjrzeć się temu cudu. Jakież było zdumienie i przerażenie producentów, gdy okazało się, że ów uprawiany od ponad stu lat Merlot, to nie Merlot, ale zapomniana już w Europie odmiana Carmenere. Pomyłka wynikła ze wspomnianego podobieństwa. Sadzonki Carmenere przywiezione z Francji w XIX w. sadzono w Chile w przekonaniu, że jest to Merlot. Całą akcję promocyjną diabli wzięli. Który Europejczyk chciałby kupić jakieś Carmenere! Nic też dziwnego, że wielu producentów nie pogodziło się z odkryciem i nadal uparcie uprawiali i produkowali rzekomego Merlota. Dopiero po pięciu latach od zdemaskowania więcej »
 
  kup!  
Kradzież towaru a podatek dochodowy
Włamano się do mojego zakładu. Złodzieje ukradli cenne surowce i drogi ekspres do kawy. Czy straty te mogę zaliczyć w koszty fi rmy? Prowadzę podatkowa książkę przychodów i rozchodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fi zycznych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W art. 23 updof nie znajdujemy zastrzeżenia, uniemożliwiającego zaliczenie do kosztów podatkowych straty z tytułu kradzieży towarów. Co do zasady można ją więc uznać za koszty uzyskania przychodów. Kupując towary do produkcji oraz środki trwałe, podatnik kierował się celem wymienionym w art. 22 ust. 1, którym było osiągnięcie przychodów. Późniejsze zdarzenie, powodujące, że przedmioty te nie zostały wykorzystane w całości lub w części do zakładanego celu, nie powinno pozbawiać go prawa do uznania ich za podatkowe koszty fi rmy. Pod jednym wszelako warunkiem. Strata z tego tytułu nie może wynikać z zaniedbania podatnika. P więcej »
 
  kup!  
Kradzież towaru a prawo do odliczenia podatku VAT - ważne okoliczności zdarzenia
Przepisy o podatku VAT pozwalają podatnikowi na odliczenie od podatku należnego, podatku naliczonego przy zakupie towaru, jeżeli towar ten wykorzystany będzie do czynności podlegających opodatkowaniu. Zmiana pierwotnego przeznaczenia towaru, w wyniku której nie jest on wykorzystywany do czynności opodatkowanych, powoduje co do zasady obowiązek skorygowania odliczonego podatku. Prawo nie reguluje jednak zagadnienia korekty w sytuacji, gdy towar zostanie utracony, na przykład skradziony. Podatnicy uważają, że w sytuacji, gdy zmiana przeznaczenia towaru nastąpiła nie z ich woli, a za taką przyczynę należy uznać kradzież, korekty dokonywać nie muszą. Fiskus z reguły podziela ten pogląd, uznając, że w takiej sytuacji istotne jest jedynie, czy podatnik miał prawo do odliczenia w chwili nabycia towaru. Okazuje się jednak, że nie zawsze. Wyrokiem z 14 stycznia 2011 r. I SA/Po 842/10 WSA w Poznaniu potwierdził stanowisko fi skusa, który zakwestionował prawo podatnika do odli więcej »
 
  kup!  
Kontrola Inspekcji Pracy po nowelizacji
8 sierpnia br. weszła w życie nowela ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Nowe przepisy poszerzają zakres uprawnień inspekcji oraz wprowadzają kilka nowych regulacji. Szerszy dostęp do informacji o przedsiębiorcach Od 8 sierpnia, inspektorzy pracy mają szerszy dostęp do danych przedsiębiorców zgromadzonych w rejestrach prowadzonych przez inne instytucje i organy, między innymi w Krajowej Ewidencji Podatników, rejestrach REGON i PESEL, rejestrach prowadzonych przez ZUS, rejestrze bezrobotnych, Krajowym Rejestrze Sądowym i Rejestrze Karnym. Pomoc innych osób w trakcie kontroli Zgodnie z nowelą, wspólnie z inspektorami pracy, kontrolę przeprowadzać mo więcej »
 
  kup!  
Z KRAJU I ZE ŚWIATA
Wyjazd branżowy do Lwowa.W dniach 20-24 sierpnia piekarze i cukiernicy - niemal z całej Polski - wzięli udział w święcie chleba we Lwowie. Mieli także okazję zwiedzić historyczną trasę Lwów - Olesko - Krzemieniec - Wiśniowiec - Zbaraż -Tarnopol. Wyjazd zorganizowało biuro podróży Business Travel. Lwowskie święto chleba odbyło się już po raz siódmy na terenie rozległego i bardzo ładnego skansenu. Aby wpisać się w klimat tego miejsca, stoiska piekarni stylizowane były na wiejskie zagrody, co bardzo się wszystkim podobało. Starszy Stowarzyszenia Piekarzy Lwowskich, Andrzej Gudzowaty powiedział, że piekarstwo na Ukrainie jest w stu procentach sprywatyzowane, a właścicielami piekarni są najczęściej ludzie prowadzący różne biznesy. Spożycie pieczywa w ostatnich latach spadło, ale nieznacznie. Są takż więcej »
 
  kup!  
OGŁOSZENIA DROBNE
Sprzedam olej parafi nowy do dzielarek chleba, linii do bułek, krajalnic. Olej z dopuszczeniem do kontaktu z żywnością H1 i PZH zalecany do większości dzielarek. Blachy wypiekowe. Produkujemy stemple do znakowania kajzerek; zgarniacze, pasy i taśmy dla przemysłu spożywczego, tace formujące do dzielarek (bułczarek) każdy typ oraz noże do krajalnic z chromoniklu (unikalna wytrzymałość - ostrzenie co ok. 120-150 tys. krojeń). Tel. 22/216 55 77, fax 22/784 17 34, tel. kom. 509 44 11 44, 501 36 82 70, techmasz@techmasz.eu www.techmasz.eu używane maszyny po remoncie: miesiarki spiralne i hakowe; dzielarki, ubijaczki, krajalnice, wałkownice, przesiewacze, zmywarki oraz czyszczarki Jeros oraz inne maszyny i urządzenia. Atrakcyjne ceny. Bydgoszcz, tel. 52/320 44 36, tel. kom. 502 581 460, jaroslawrothe@op.pl używany sprzęt piekarski i cukierniczy: mieszałki, ubijaczki, wałkownice, patelnie do pączków. Tel./fax 62/769 87 43, tel. kom. 604 568 700, meteor@xl.wp.pl piece termoolejowe Daub 15, 18, 22, 27 m2. Montaż, gwarancja, serwis. Tel. kom. 512 22 97 42, www.bones.com.pl wózki piekarskie, blachy wypiekowe, formy, ranty, stoły, konstrukcje ze stali kwasoodpornej. Producent, tel./fax 12/275 12 18, tel. kom. 604 130 133, www.lebo.dei.pl NOŻE supertrwałe - produkcja, części do krajalnic, ostrzenie noży. STEMPLE i zgarniacze do kajzerek - wszystkie typy, części do bębna REX. Pełna oferta: www.nozedokrajalnic.pl www.dremet.eu tel. 17/857 70 20, tel. kom. 605 360 363 używane zachodnie krajalnice "do pieczywa - duży wybór (półautomaty, automaty, krajalnice przemysłowe, krajalnice do pumpernikla). Tel./fax 62/769 87 43, tel. kom. 604 więcej »
 
  kup!  
Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest
  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-11-22

Konferencja "Jak edukować Polaków...»

2019-06-28

Negocjacje między UE, a Mercosur»

2019-03-04

Air Products sfinalizowała przejęcie ACP»

2019-01-30

Chr. Hansen na szczycie "Global 100"»

2018-10-10

Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym»

2018-10-08

Biogazowanie produktów ubocznych»

2018-09-18

KRD-IG CZŁONKIEM IPC»

2018-09-17

Konferencja PFPŻ»

2018-09-12

PROMAR Z NOWOCZESNĄ SILOSOWNIĄ»

2018-09-05

Badanie towarów spożywczych»

Przekaźniki rezystancyjne

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Diagnostyka falownika i silnika elektrycznego w 5 krokach

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Sterowanie napędami rolet

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Lokalizacja przewodów i kabli

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Narzędzia do obróbki kabli i przewodów

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Zioła i przyprawy najczęstsze zagrożenia mikrobiologiczne

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-11)»

Związki bioaktywne w przyprawach i ich rola w dietoterapii

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-11)»

Opakowanie jako "znak"?

OPAKOWANIE
(2019-11)»

Ustalenie linii brzegu w trybie ustawy Prawo wodne i pomiaru sytuacyjnego linii brzegu opisanego w § 82a rozporządzenia egib

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-11)»

Wpływ modyfikacji chitozanu na jego strukturę i powierzchnię właściwą

GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
(2019-11)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • POLISH TECHNICAL REVIEW
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

AURA żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol Przegląd Elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo amarantus olej rzepakowy Jakość atest 7 KUKURYDZA czekolada gluten GMO antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik przemysl chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder przemysł spożywczy Problemy jakości żywność funkcjonalna Przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa WZBOGACANIE ŻYWNOŚCI antocyjany ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata ANALIZA SENSORYCZNA błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne aronia opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka czerwińska biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności wiadomości elektrotechniczne CELIAKIA salmonella przyprawy probiotyki piwo znakowanie
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software