Wyniki 1-5 spośród 5 dla zapytania: authorDesc:"Andrzej Olkowski"

Rośnie rynek smacznych piw regionalnych i "piw" dyskontowych


  Co wydarzyło się w naszej branży w ostatnich dwunastu miesiącach? Zacznę od tego, że na szczęście nie wydarzyło się nic strasznego i to pomimo zaklęć, a także pesymistycznych prognoz wielu ekonomistów oraz dziennikarzy ekonomicznych, którzy wróżyli nam wybuch ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego o niewyobrażalnych rozmiarach i skutkach. Nie poddaliśmy się jednak tym strachom, co poskutkowało kolejnym rokiem zwiększenia obrotów handlu detalicznego - w tym wzroście mieliśmy jako branża także swój udział. Cały rynek piwa wzrośnie o 1-2%, co w świetle wyników w innych krajach europejskich, a szczególnie w tych sąsiadujących z Polską, jest rezulta[...]

Piwa Regionalne budują kulturę piwa w Polsce

Czytaj za darmo! »

Jest mi bardzo miło, że mam możliwość napisania kilku zdań w kolejnym już magazynie dotyczącym Piw Regionalnych, który stał się cyklicznym dodatkiem do "Przemysłu Fermentacyjnego i Owocowo-Warzywnego". Specjalny dodatek pt. "Piwa z małych browarów" jest wspólną inicjatywą Redakcji PFiOW oraz Zarządu SRBP i ma na celu propagowanie kategorii smacznych piw, do których z pewnością należy zaliczyć większość piw warzonych w polskich browarach regionalnych, zwłaszcza że kategoria Piw Regionalnych wpisuje się doskonale w jeden z głównych celów, dla których powołaliśmy nasze [...]

Podsumowanie 2015 r. i wyzwania na 2016 r. w ocenie organizacji branżowych DOI:

Czytaj za darmo! »

Jak nam minął piwny rok 2015? Rok 2015 był dla polskiego piwowarstwa dobrym okresem, choć na rynku coraz wyraźniej widać zdecydowaną polaryzację. Minione 12 miesięcy ugruntowały wszystkie trendy, których rozwój zaczęliśmy obserwować przed trzema, a bardzo wyraźnie w ciągu dwóch ostatnich lat. Miniony rok potwierdził, że globalna produkcja piwa w Polsce ustabilizowała się i "dotyka sufitu" oscylującego w okolicach 100 litrów piwa wypitego przez statystycznego Kowalskiego. Ten stabilny w kilku ostatnich latach wynik świadczy o tym, że Polska stała się rynkiem dojrzałym i nasyconym. A wielkość produkcji pokazuje, że piwo stało się naszym napojem narodowym i działem gospodarki wartym przeszło 15 mld złotych. Czy są jakieś szanse na zmianę w tym zakresie, pokaże czas. Jakieś zmiany może przynieść największa w historii browarniana fuzja ABInBev i SABMiller’a, który jest właścicielem chyba jeszcze lidera polskiego rynku piwa - Kompanii Piwowarskiej. Z pewnością wszyscy będą przyglądać się decyzjom piwnego giganta[...]

Podsumowanie 2016 r. i wyzwania na 2017 r. w ocenie organizacji branżowych DOI:


  Różnorodność może być atutem lub zagrożeniem, a zależy to od miejsca, w którym występuje...Redakcja: Rok 2016 zostanie zapewne uznany za kolejny rekordowy rok dla branży piwowarskiej w Polsce. Jak Pan Prezes go ocenia, zwłaszcza z punktu widzenia browarów sektora MSP, które należą do Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich? Andrzej Olkowski: Mijający rok był dla całego polskiego browarnictwa bardzo intensywny. Rosnące wciąż zainteresowanie dobrym piwem i szczyt sezonu pobudzany wydarzeniami sportowymi (piłkarskim EURO i Igrzyskami Olimpijskimi), spowodowały zauważalny wzrost produkcji. Dane pokazują, że w skali całego roku wzrost produkcji nieznacznie przekroczył 1%. O wiele szybciej przyrasta natomiast liczba podmiotów chcących zajmować się warzeniem piwa. Nie możemy tu mówić o browarach, bo znaczna część z nich to tzw. inicjatywy kontraktowe, ale to one ilościowo są najszybciej rosnącą częścią branży. Dynamicznie wzrasta też liczba małych browarów, których moce produkcyjne nie przekraczają 5 tys. hl piwa rocznie. W ciągu ostatnich kilku lat liczba producentów piwa podwoiła się i ciągle rośnie. Jeżeli chodzi o browary regionalne, to podobnie jak na całym rynku, sytuacja rozwija się dwukierunkowo. Te, które dostrzegły, że najważniejsze są oczekiwania coraz bardziej wymagającego klienta i dostosowały się do nich, utrzymały zainteresowanie swoją ofertą. Co więcej, przez jej powiększenie zdołały nawet poprawić wyniki. Jednak dotyczy to tylko tych browarów, w których zmiany były realne i dotknęły filozofii działania, a nie ograniczyły się jedynie do nowych haseł na etykietach. Natomiast te browary, które mimo dynamicznych zmian na rynku pozostały wierne starym schematom biznesowym, wpadły w koncernową pułapkę, czyli działanie w nieustannej presji cenowej, przez co są bardziej narażone na praktyki dumpingowe. - Znaczy to, że pierwsza strategia okazała się trwałym sukcesem, mimo że browary koncernowe coraz bardziej "wchodzą na W[...]

Podsumowanie 2017 r. i wyzwania na 2018 r. w ocenie organizacji branżowych - Stabilne podstawy kluczem do sukcesu DOI:


  Redakcja: Jak zapamiętamy piwny rok 2017? Andrzej Olkowski: Rok 2017 był kolejnym stabilnym okresem dla całej branży. Po raz kolejny polskie piwowarstwo udowodniło, że nasz rynek - pojmowany jako całość - charakteryzuje się dojrzałością i stabilnością. Pierwsze dane potwierdzają, że rok ubiegły zakończył się nieco słabszymi wynikami niż rok 2016, jednak dojrzałość naszego rynku przejawiała się tym, że analitycy już w połowie roku byli w stanie oszacować wielkość korekty oraz racjonalne przesłanki, które za tym spadkiem stoją. Wydaje się, że ich przewidywania zostały wypełnione w stu procentach, co nie zmienia faktu, że cały czas jesteśmy wśród europejskich liderów i oscylujemy w okolicach 100 litrów piwa przypadającego na statystycznego Polaka. - To w branży postrzeganej jako całość, a jak to wyglądało w poszczególnych segmentach? - Także w odniesieniu do poszczególnych składowych branży możemy mówić o w miarę stabilnej sytuacji. Browary największe utrzymują swoją pozycję liderów i "władców statystyk". Wystarczy choćby jedno tąpnięcie lub kilka nowych piw w tym segmencie, aby całkowicie przemeblowały statystykę całej branży. Trzeba jednak zauważyć, że po sukcesie serii piw oferowanych przez Żywca, w której obok klasyków znalazły się style nowej fali (APA i Amerykańska pszenica), także Kompania Piwowarska rozpoczęła ofensywę w tym kierunku. Co prawda, nie w ubiegłym roku, ale na początku roku bieżącego, w serii Książęce pojawiło się IPA. Ciekawe jest, jak konsumenci przyjmą oferowane przez koncerny piwa w stylach kojarzonych z browarami małymi. Jeżeli chodzi o browary niekoncernowe, to widać pewien problem. W tej części rynku znajdują się browary o wielkich mocach produkcyjnych, jak Namysłów z Braniewem, Van Pur z Łomżą czy Perła. Z drugiej strony funkcjonują tu zdecydowanie mniejsze browary, jak: Amber, Fortuna, Jabłonowo lub jeszcze mniejsze, jak: Kormoran, Racibórz czy Jagiełło. Do wszystkich tych browarów używa się określenia[...]

 Strona 1