Parametry emisyjne na przykładzie spalania odpadów gumowych, węgla i biomasy DOI:10.15199/62.2018.4.24
Jedną z powszechnie stosowanych metod zagospodarowania odpadów
gumowych jest odzysk energii. Może on być realizowany
w sposób pośredni, po uprzedniej pirolizie1, 2), w wyniku której
otrzymuje się gaz opałowy lub poprzez spalenie odpadu w specjalnie przystosowanych do tego procesu paleniskach. Odpady gumowe ze
względu na swoją wartość opałową sięgającą 38 MJ/kg oraz niską
cenę (zależną jednak od takich czynników jak transport lub koszt
przygotowania paliwa)3, 4), mogą stanowić atrakcyjne źródło energii.
Dodatkowo wykorzystaniu tego rodzaju odpadów mogą sprzyjać
odpowiednie regulacje prawne5). Najczęściej proces spalania odpadów
gumowych prowadzony jest w trakcie wypalania klinkieru przy produkcji
cementu. Takiej operacji poddaje się 91% opon poddawanych
odzyskowi energii5). Zastosowanie alternatywnego paliwa w postaci
opon umożliwia obniżenie kosztów produkcji cementu, a ponadto
niektóre substancje niepalne (np. tlenki metali z utylizowanych opon)
wchodząc w skład powstającego klinkieru, poprawiają jego jakość. Jest
to proces bezodpadowy umożliwiający jednoczesny odzysk termiczny
i recykling materiałowy odpadów. Wadą pieców cementowych jest
ich lokalizacja w odległych regionach, co zwiększa koszty transportu.
Innym przykładem mało rozpowszechnionej, aczkolwiek zyskującej
coraz większe zainteresowanie metody utylizacji opon, jest spalanie
fluidalne. Światowym liderem w termicznej utylizacji gumy w złożu
fluidalnym jest Japonia, w której w latach 2005-2010 uruchomiono
9 instalacji fluidalnych spalających odpady gumowe6). Dużą zaletą
palenisk fluidalnych jest możliwość spalania i współspalania odpadów
we wszystkich stanach skupienia7). Paleniska takie charakteryzują
się dużą burzliwością w strefie reakcyjnej, co zapewnia jednorodne
warunki termiczne oraz dobre wymieszanie w układzie paliwo-
-utleniacz. Podstawową wadą procesów fluidalnych w kontekście
spalania ciała stałego jest konieczność odpowiedniej granulacji paliwa.
Najstarsz[...]
Dynamika rozkładu cząstek polimerów kauczukowych podczas spalania w reaktorze fluidyzacyjnym DOI:10.15199/62.2018.6.33
Paleniska fluidalne charakteryzują się dużą elastycznością, tzn.
możliwością spalania paliw we wszystkich stanach skupienia1-7),
w warunkach termicznych w miarę jednorodnych oraz z dobrą homogenizacją
układu paliwo-utleniacz. Stosowane są one do spalania takich
paliw stałych, jak węgiel8, 9) lub biomasa10, 11), oraz wykorzystywane
są w utylizacji odpadów stałych. Wśród spalanych odpadów można
wymienić m.in. odpady elektroniczne12, 13), polimery14, 15), odpady nisko
kaloryczne i zawierające wodę, jak np. mokry osad ściekowy16, 17) oraz
odpady gumowe18-21). W przypadku odpadów gumowych spalanie
fluidalne coraz częściej znajduje zastosowanie komercyjne, a światowym
liderem w termicznej utylizacji gumy w złożu fluidalnym jest
Japonia20). Komercyjnym przykładem zastosowania spalania fluidalnego
w termicznej utylizacji odpadów gumowych są produkty firmy
Ebara21). Dozowanie paliwa stałego do reaktora fluidalnego wymaga
jego odpowiedniego rozdrobnienia.
Wielkoskalowa realizacja procesu spalania tego rodzaju materiałów
palnych, przy ustalonej organizacji procesu spalania, wymaga
wcześniejszego poznania zachowania się drobin paliwa w środowisku
reakcji. Po wprowadzeniu do rozgrzanego złoża fluidalnego z cząstki
paliwa stałego odparowuje znajdująca się w niej woda, a następnie,
w miarę wzrostu temperatury cząstki następuje proces odgazowania
produktów pirolizy i ich utlenienie. Końcowym etapem spalania cząstki
paliwa stałego jest proces spalania stałej pozostałości (koksiku). Przy
badaniu kinetyki spalania cząstki stałej, należy uwzględnić dyfuzję
utleniacza do wnętrza cząstki, dyfuzję produktów pirolizy na zewnątrz
cząstki, powierzchnię wymiany ciepła i masy (gdzie dużą rolę odgrywa
defragmentacja cząstki), centra aktywne na jej powierzchni oraz gradient
temperatury wewnątrz cząstki9). Należy też uwzględnić fakt, że
mechanizm kontrolujący reakcje spalania cząstki ciała stałego zmienia
się wraz z temperaturą procesu22). Podstawowe informa[...]
Termiczna degradacja materiałów polimerowych w ultralekkim złożu fluidalnym DOI:10.15199/62.2019.1.14
Wzrost poziomu życia napędzany postępem technologicznym powoduje
rosnące zapotrzebowanie na energię i dobra materialne, ponadto
generuje powstawanie znacznych ilości odpadów. Przykładowo,
Malinauskaite i współpr.1) oszacowali, że roczna ilość produkowanych
w Unii Europejskiej odpadów komunalnych może przykryć całą Maltę
warstwą śmieci o grubości 2 m. Przez wzgląd na niepokojące zmiany
środowiskowe Unia Europejska wprowadza nowe i zaostrza obecne
regulacje dotyczące gospodarki odpadami2-4), a także energią5).
Aby sprostać nowym wymaganiom państwa UE wprowadzają
zmiany w zarządzaniu odpadami i pozyskiwaniu energii. Stosowanie
technologii waste-to-energy jest rozwiązaniem obu problemów. Są
kraje Europy, które od dawna spalając śmieci zapewniają energię
elektryczną i ciepło dla wielu domostw. Przykładowo we Francji
oraz w Niemczech jest odpowiednio 126 i 121 zakładów stosujących
technologię waste-to-energy (dane na 2015 r.)6). W Polsce jeszcze
do 2015 r. pracowała tylko jedna spalarnia odpadów o wydajności
60 tys. t/r1). Aby sprostać wymaganiom UE, od tego czasu
w Polsce powstało 6 Zakładów Termicznego Przekształcania Odpadów
Komunalnych w Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Szczecinie,
Koninie i Białymstoku, o łącznej wydajności ok. 1 mln t/r. Dzięki
powstaniu tych spalarni z zebranych w 2016 r. 11,6 mln t odpadów
komunalnych 2,1 mln t (18,1% mas.) poddano termicznej utylizacji7).
Jest to 1,6 razy więcej niż w roku poprzedzającym, w którym termicznie
przekształcono 1,3 mln t odpadów.
Ze względu na zaostrzające się unijne przepisy dotyczące cyrkulacyjnej
gospodarki odpadami, obecnie skorzystanie ze znanych
Cenospheres (300 g, 25-300 μm grain size) and air (30 L/min)
were used in a fluidized bed reactor (96 mm diam., 500 mm
length) for sep. utilization of 3 polyethylene and 2 polypropylene
types at temp. 450-650°C. IR spectroscopy with Fourier
transformation was used to det. the content of CO, CO2
and the sum of org. compds. in t[...]
Wpływ sposobu wprowadzania reagentów na spalanie paliwa gazowego w reaktorze fluidyzacyjnym
Przedstawiono wyniki badania procesu spalania
niezmieszanego wcześniej z powietrzem LPG
w reaktorze fluidyzacyjnym ze złożem inertnym.
Wykazano, że niezależnie od średniej temperatury
złoża spalanie paliwa jest możliwe dopiero
w pewnej odległości od warstwy złoża, do której
paliwo wprowadzono. Przy niskich wartościach
współczynnika nadmiaru powietrza (≤1,15) proces
spalania częściowo przebiega nad złożem także
wtedy, gdy średnia jego temperatura przekracza
900°C. Gdy wartość współczynnika nadmiaru powietrza
jest nie mniejsza niż 1,6 spalanie w złożu
o średniej temperaturze wyższej od 800°C przebiega
wewnątrz złoża, podobnie jak spalanie mieszanki
paliwowo-powietrznej. Przeprowadzone
próby wykazały, że warunki mieszania reagentów
gazowych w sfluidyzowanej warstwie inertnego
chemicznie złoża umożliwiają efektywne prowadzenie
procesu spalania, także wtedy, gdy paliwo
nie jest wcześniej zmieszane z utleniaczem.
Non-premixed liq. pressurized gas-air mixt. was combusted
in a fluidized sand bed reactor to study the course of
the combustion. At the excess air ratio below 1.15, the
combustion took place partly on the bed, even when the
average temp. exceeded 900°C. When the excess air was
higher than 1.6, the combustion took place inside the bed
at above 800°C as in the burning of fuel-air mixt.
Politechnika Krakowska
Jerzy Baron*, Witold Żukowski, Przemysław Migas
Wpływ sposobu wprowadzania reagentów
na spalanie paliwa gazowego
w reaktorze fluidyzacyjnym
Effect of reagents introduction method on the combustion
of gaseous fuel in a fluidized bed reactor
Dr hab. inż. Witold ŻUKOWSKI, prof. PK
w roku 1990 ukończył studia na Wydziale Inżynierii
i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej.
W 1994 r. obronił pracę doktorską, w 2005 r. przeprowadził
przewód habilitacyjny. Jest dyrektorem
Instytutu Chemii i Technologii Nieorganicznej
tej uczelni. Specjalność - inżynieria chemiczna
i procesowa, inżynieria środowiska.
In[...]
Combustion of liquid petroleum gas premixed with air in the bubbling fluidized bed. Spalanie gazu płynnego LPG wstępnie wymieszanego z powietrzem w pęcherzowym złożu fluidalnym
Liq. petroleum gas was mixed with air and combusted in
the bubbling fluidized sand bed reactor to det. the relationship
between temp. and bed mass (height) and the
chem., acoustic and optical phenomena. The combustion
efficiency increased with increasing the bed hight, where,
however, an increased NOx emission was obsd. Przedstawiono wyniki badania procesu spalania
gazu płynnego LPG wstępnie wymieszanego
z powietrzem w reaktorze z pęcherzowym
złożem fluidalnym. Opisano związki pomiędzy
temperaturą i wysokością złoża a efektami
chemicznymi, akustycznymi i optycznymi. Wykazano,
że prowadzenie procesu w wysokich
złożach prowadzi do poprawienia efektywności
spalania substancji organicznych oraz
zwiększenia emisji tlenków azotu.
Realizacja procesu spalania w złożu fluidalnym jest techniką zainicjowaną
w XX w. Spalanie prowadzone jest we względnie niskiej
temperaturze z wysoką sprawnością i możliwością wykorzystania paliw
w różnych stanach skupienia. Początkowo prace badawcze poświęcono
spalaniu paliw stałych, zwłaszcza węgla, głównie z uwagi na ich
zastosowanie w energetyce zawodowej. Prowadzone badania dotyczyły
wpływu rozdrobnienia, temperatury złoża oraz ilości utleniacza na
sprawność spalania oraz ograniczenia emisji spalin1-3). W miarę rozwoju
wiedzy na temat spalania paliw stałych w złożu fluidalnym wzrastało
zainteresowanie spalaniem wydzielanych z tych paliw części lotnych,
a w późniejszym etapie spalaniem paliw gazowych. Zjawiska towarzyszące
spalaniu gazów w złożu fluidalnym zostały szeroko opisane
przez Cole’a i Essenhigha4) oraz w licznych późniejszych pracach5-16),
w których powiązano efekty dźwiękowe i wizualne występujące w trakcie
spalania gazu z mechanizmem jego spalania w złożu fluidalnym.
W większości publikacji poświęconych spalaniu gazów opisywano spalanie
z użyciem wstępnie przygotowanej mieszanki paliwowo-powietrznej.
Rozwiązanie takie ma ograniczone zastosowanie w warunkach instalacji
[...]
Dynamics of fluidization and behavior of fuel particles in the air-fluidized bed reactor Dynamika fluidyzacji i zachowanie się cząstek paliwa w reaktorze fluidalnym zasilanym powietrzem DOI:10.12916/przemchem.2014.1120
Quartz sand (grain sizes 0.15-0.25 and 0.375-0.43 mm)
and poppy seed or plastic granulates were fluidized in air
in lab. reactor to study bubble bed behavior by acoustic
and optical methods.
Przedstawiono wyniki badań procesu fluidyzacji
w reaktorze z pęcherzowym złożem fluidalnym.
Opisano związki między wysokością
złoża, frakcją ziaren i szybkością podawanego
powietrza a efektami dynamicznymi i procesem
mieszania ziaren złoża i fazy gazowej. Ponadto
scharakteryzowano zachowanie się cząstek
tworzywa sztucznego w warstwie złoża. Wykazano,
że fluktuacje ciśnienia z przestrzeni
podzłożowej spowodowane są wyrzucaniem
materiału złoża do przestrzeni nadzłożowej
i zależne są od masy, rodzaju złoża i prędkości
podawanego czynnika gazowego. Wykazano
ponadto, że zwrot wektora prędkości ruchu fazy
gazowej w warstwie złoża jest zróżnicowany.
Badania procesu fluidyzacji rozpoczęły się w XX w. Fritz Winkler
w 1921 r. zaobserwował ruch ziaren pod wpływem przepływającego
strumienia powietrza, na bazie tego odkrycia powstała technologia zgazowania
pyłu węglowego (metoda Winklera). W 1926 r. powstał pierw-
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
Dawid Jankowski, Przemysław Migas*, Witold Żukowski
Dynamics of fluidization and behavior of fuel particles
in the air-fluidized bed reactor
Dynamika fluidyzacji
i zachowanie się cząstek paliwa
w reaktorze fluidalnym zasilanym powietrzem
DOI: dx.medra.org/10.12916/przemchem.2014.1120
Mgr inż. Dawid JANKOWSKI w roku 2009 ukończył
studia na Wydziale Inżynierii i Technologii
Chemicznej Politechniki Krakowskiej. Jest
doktorantem w Instytucie Chemii i Technologii
Nieorganicznej tej uczelni. Specjalność - inżynieria
chemiczna i procesowa, odnawialne źródła
energii.
Instytut Chemii i Technologii Nieorganicznej, Politechnika Krakowska,
ul. Warszawska 24, 31-155 Kraków, tel.: (12) 628-27-09, fax: (12) 628-20-35,
e-mail: przemmig@indy.chemia.pk.edu.pl
Mgr inż. Przemysław MIGAS w roku 2009 ukończ[...]
Co-combustion of rubber waste with gaseous fuel in the fluidized bed Współspalanie odpadów gumowo-kompozytowych z paliwem gazowym w złożu fluidalnym DOI:10.15199/62.2016.10.8
Samples (4 g) of synthetic fibers, steel reinforcement, and
chlorinated copolymers were sepd. from tire wastes and
burned in a mixt. of air and fuel gas fed into the reactor at
speeds 1.92·10-3 and 3.42·10-4 m3/s, resp. The increase of
bed temp. and height resulted in a decrease of emissions
of volatile compds. and NOx. An adverse effect of Cl content
on the waste the emissions was obsd.
Przedstawiono wyniki badań procesu spalania
paliwa w postaci odpadów gumowych w reaktorze
z pęcherzowym złożem fluidalnym
zasilanym paliwem gazowym LPG. Scharakteryzowano
zależności pomiędzy emisją produktów
niepełnego spalania i tlenków azotu,
a temperaturą warstwy fluidalnej, wysokością
złoża oraz składem odpadu ze szczególnym
uwzględnieniem obecności chloru.
Rozwój cywilizacji i masowa konsumpcja towarów stanowi źródło
odpadów komunalnych oraz łączy się ze stale rosnącym zapotrzebowaniem
na energię elektryczną i cieplną. Światowa produkcja energii
w dużej mierze oparta jest na paliwach kopalnych, których zasoby
są ograniczone. Stąd też w najbardziej rozwiniętych krajach świata
obserwuje się silną tendencję do poszukiwania paliw alternatywnych,
z których można pozyskiwać energię po cenach konkurencyjnych
w stosunku do cen energii z paliw kopalnych. Energetyczne wykorzystanie
odpadów o dużej wartości opałowej, takich jak guma
lub inne odpady polimerowe, łączy w sobie kwestie gospodarki odpadami i pozyskiwania alternatywnej energii. Do odpadów zawierających
gumę można zaliczyć zużyte opony samochodowe, taśmy
z podajników, gumowe węże, dętki czy elementy uszczelniające,
a podstawowym źródłem tych odpadów jest przemysł motoryzacyjny.
W Polsce w 2014 r. na rynek wprowadzono ponad 978 Gg nowych
wyrobów gumowych, a samych opon i dętek ponad 50,4 mln szt.1).
Zużyte opony samochodowe zalegające na dzikich wysypiskach
śmieci stanowią nie tylko "osobliwe urozmaicenie krajobrazu"; poza
względami estetycznymi stwarzają zagrożenie pożarowe i [...]