Jakość a satysfakcja - różnice i wzajemne relacje
Relacje pomiędzy jakością usług a satysfakcją klienta są dwubiegunowe.Wielu autorów utożsamia jakość świadczonych usług z satysfakcją odczuwaną przez klienta. Nie są to jednak pojęcia tożsame. W literaturze dotyczącej sfery zarządzania jakością usług oraz marketingu odnaleźć można wiele dyskusji na temat podobieństw i różnic pomiędzy jakością a satysfakcją. By można było rozważać podobieństwa i różnice między tymi dwoma pojęciami, należy je najpierw zdefiniować. Po raz pierwszy pojęcie "jakość" pojawiło się w pracach Platona (V/IV w. p.n.e.), który na jego określenie używał słowa "poiotes"1 czyli "pewien stopień doskonałości". Ten grecki filozof wychodził z założenia, iż na świecie istnieją zjawiska, których nie można ani w pełni opisać, ani też zmierzyć. Kontynuatorem jego[...]
Badanie jakości usług metodą SERVQUAL
Dopóki nie pojawi się lepszy, ale jednocześnie równie prosty model, dopóty SERVQUAL będzie najpopularniejszą metodą pomiaru jakości usług.W XX wieku podejmowano wiele prób stworzenia uniwersalnego modelu służącego do pomiaru i oceny jakości usług. Jedną z najbardziej znanych metod wydaje się być metoda stworzona przez zespół amerykańskich badaczy: Parasuramana, Zeithaml i Berry’ego zwana metodą SERVQUAL (SERVices QUALity)1. Podstawowym założeniem tej metody jest wyrażanie jakości usług jako różnicy pomiędzy usługą oczekiwaną przez klienta (jakość oczekiwana) a usługą otrzymaną (jakość nabywana)2. Wynika to z faktu, że każdy klient wyobraża sobie potencjalną jakość danej usługi jeszcze przed jej zrealizowaniem, na podstawie własnej wiedzy, doświadczenia, struktury potrz[...]
Przykłady modyfikacji skali SER VQUA L
"SER VQUA L jest szkieletem który, kiedy zajdzie potrzeba, może być przystosowany albo uzupełniany w celu dopasowania go do cech albo konkretnych potrzeb badawczych poszczególnych organizacji" (Parasuraman et al. 1988).Z uwagi na wielość zarzutów wysuwanych pod adresem metody SERVQUAL[19] zaczęły stopniowo pojawiać się alternatywne koncepcje kompleksowego mierzenia jakości różnych obszarów usług (próbujące przezwyciężyć niedociągnięcia SERVQUAL), będące w dużej mierze modyfikacjami "wyjściowej" metody, lub zastępujące ją alternatywą badawczą, a w większości przypadków różniące się jedynie liczbą oraz składnikami poszczególnych wymiarów jakości. Celem tych propozycji była każdorazowo weryfikacja, na podstawie badań empirycznych, czy wymiary modelu jakości konkretnego rodzaju usług są kompatybilne z wymiarami zaproponowanymi przez zespół Parasuramana. Istnieje wiele modyfikacji skali SERVQUAL dotyczących różnych obszarów usług. Tu szerzej zostanie zaprezentowanych kilka z nich, a mianowicie: LODGSERV, BANKSERV, DINESERV, HOLSERV, E-QUAL, HISTOQUAL, SITEQUAL, WEBQUAL, ECOSERV, E-S-Qual oraz eTransQual. W 1990 r. Knutson z zespołem[9], wykorzystując skalę SERVQUAL jako metodę bazową, stworzył nową, 26-pozycyjną skalę zwaną LODGSERV - jako instrument służący do pomiaru jakości usług hotelarskich (próba o liczebności 201 hoteli trzech kategorii: hotele klasy ekonomicznej, klasy średniej oraz luksusowe). Wyodrębnił on 5 wymiarów jakości usług hotelarskich, kompatybilnych z wymiarami modelu SERVQUAL, a mianowicie: rzetelność, pewność, zdolność reagowania, materialność usługi, empatia (wskazując jednocześnie na "rzetelność" jako wymiar najważniejszy przy szacowaniu jakości usług). Ponadto badacze ci dowiedli, że hierarchia ważności wymiarów usług hotelarskich jest taka sama we wszystkich trzech rozważanych segmentach hoteli oraz, że im wyższa kategoria hotelu (a tym samym i cena usługi hotelarskiej), tym wyższe są oczekiwan[...]
Model jakości usług logistycznych według koncepcji SERVQUAL DOI:10.15199/47.2016.2.1
Dynamika rozwoju rynku usług logistycznych
spowodowała, iż zaczęto uważniej obserwować ten sektor
działalności. Coraz większa świadomość konsumentów,
a także troska o zapewnienie najlepszej jakości produktu,
spowodowała, że jakość umożliwia osiągnięcie sukcesu
firmy usługowej. Jednym z ważniejszych zagadnień stała
się więc konieczność monitorowania procesów w firmach
logistycznych w celu dokonywania oceny i badania
poziomu jakości. Badanie jakości usług logistycznych
jest o wiele bardziej skomplikowane niż badanie jakości
produktów. Bardzo istotny jest tutaj wybór odpowiedniej
metody pomiaru jakości usług, adekwatnej do kategorii
badanego problemu oraz celu realizowanych badań.
Celem artykułu jest przegląd wybranych badań
empirycznych dotyczących pomiaru i oceny jakości usług
logistycznych (przedsiębiorstw branży TSL) realizowanych
według metody SERVQUAL.Wprowadzenie
W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczo-społecznej,
z uwagi na urynkowienie sektora usług
w Polsce i jego dynamiczny rozwój, nasilenie
konkurencyjności na tym rynku oraz wzrost świadomości
wśród klientów, a także ich wymagań
wobec usługodawców, pojęcie i rola jakości
w tym obszarze nabiera coraz większego
znaczenia. Przedsiębiorstwa usługowe, w tym
z branży TSL, zaczynają sięgać po różnorodne
nowe metody konkurowania o klienta. Wynika
to z faktu, iż konkurencyjność cenowa jest
trudna do utrzymania w dłuższym horyzoncie
czasowym, a znaczenie marki i promocji
w walce o klienta również stopniowo traci na
znaczeniu1. Stąd też, podstawową formą konkurowania
na współczesnym rynku staje się jakość,
która stanowi jednocześnie solidną podstawę do
budowania trwałych więzi z klientami, a w konsekwencji
umożliwia osiągnięcie sukcesu firmy
usługowej.
Jednakże nie można mówić o efektywnym zarządzaniu
jakością bez przeprowadzenia oceny i zbadania
poziomu jakości. Wyniki, uzyskane z przeprowadzonych
badań poziomu jakości w firmie usługowej,
stanowią bowiem punkt wyjśc[...]
Jakość usług w transporcie lotniczym - rozważania teoretyczne DOI:10.15199/48.2018.1.4
Wprowadzenie
Jedną z kluczowych determinant osiągania sukcesu
rynkowego przez współczesne przedsiębiorstwa
jest ich reputacja jako organizacji dostarczających
usługi bądź wyroby o wysokiej jakości, to
znaczy w jak największym stopniu zaspokajających
potrzeby oraz spełniających oczekiwania zarówno
aktualnych, jak i potencjalnych klientów.
Dzisiejszy konsument nie powinien już bowiem
dokonywać wyboru pomiędzy jakością a ceną,
a przedsiębiorstwa powinny mieć na uwadze, iż
konkurencja jakościowa jest nie tylko głównym
czynnikiem osiągania zysku, ale niejednokrotnie
również warunkiem utrzymania swojej pozycji
rynkowej [Dudziak, Stoma 2016]. Powyższe
zasady dotyczą przede wszystkim przedsiębiorstw
branży usługowej, gdyż to one powinny
kłaść silny nacisk na utrzymanie odpowiedniego
poziomu świadczenia usług, co w konsekwencji
spowoduje wzrost satysfakcji i lojalności
klientów, a finalnie - wzrost sprzedaży i osiąganych
zysków.
Dynamiczny rozwój transportu lotniczego na
całym świecie (m.in. poprzez powstawanie nowych
portów lotniczych i pojawianie się nowych
przewoźników, w tym niskokosztowych, tzw. LCC
- low cost carrier) spowodował wzrost zapotrzebowania
na usługi lotnicze, a w konsekwencji na
bardziej efektywne procesy obsługi pasażerów, samolotu
oraz bagażu, warunkujące zadowolenie
klienta. Ono z kolei jest jednym z ważniejszych
czynników determinujących sukces w działalności
usługowej, w tym także w branży lotniczej. Satysfakcja
klientów wynika bowiem z indywidualnej
percepcji poziomu wykonania usługi w stosunku
do oczekiwań. Klienci mają zasadniczo różne
oczekiwania; stąd też wszystkie linie i porty lotnicze,
rozumiejąc konieczność zaspokajania potrzeb
klientów, starają się funkcjonować w taki sposób,
aby dostarczyć pożądaną jakość oraz maksymalizować
ich zadowolenie [Sultan, Simpson 2000;Wprowadzenie
Jedną z kluczowych determinant osiągania sukcesu
rynkowego przez współczesne przedsiębiorstwa
jest ich reputacja jak[...]
Jakość usług transportowych a koncepcja SERVQUAL DOI:10.15199/46.2019.2.1
Postrzeganie przez pasażerów jakości usług transportowych
może znacznie odbiegać od wskaźników
technicznych poziomu usług stosowanych przez
planistów.
Vanhanen, Kurri 2007
Jakość usług stała się znaczącym wyróżnikiem i najpotężniejszą
konkurencyjną bronią, którą posiada
wiele organizacji usługowych.
Clow & Vorhies 1993
Wprowadzenie
Jakość usług jest uważana za istotny element
strategii zarządzania, gdyż ma ona kluczowe znaczenie
dla utrzymania, a nawet zwiększenia zadowolenia
klientów, poprawy wydajności oraz
zwiększenia przychodów dla każdej organizacji
biznesowej. Presja konkurencji w większości branż
zmusiła menedżerów do szukania alternatywnych
sposobów na zwiększenie pozycji konkurencyjnej
przedsiębiorstwa; jednym z nich jest permanentna
dbałość o poziom jakości świadczonych
usług w celu ich odróżnienia od usług konkurencji.
Rosnące znaczenie jakości usług jest niezależne
od rodzaju branży, stąd też w dzisiejszych czasach
jakość ma coraz większe znaczenie również
w transporcie - jest ona istotnym wyznacznikiem
SŁOWA KLUCZOWE STRESZCZENIE
usługi
transportowe,
jakość usług,
Servqual
Jednym z podstawowych działań realizowanych na rynku TSL jest usługa transportowa, która pełni bardzo
ważną rolę w całej gospodarce. Umożliwia bowiem sprawne i efektywne funkcjonowanie wszystkich jej
działów. Dlatego zasadne staje się zapewnienie odpowiedniej jakości usług transportowych, definiowanej
jako spełnienie przez przewoźnika określonych wymagań i potrzeb klientów (pasażerów). Spośród szerokiej
gamy narzędzi i instrumentów badawczych, wykorzystywanych do oceny poziomu jakości usług, warto zwrócić
uwagę na koncepcję SERVQUAL, która jest ciągle doskonalona. Aktualnie nie ma zgodności co do liczby, nazw
i charakterystyki poszczególnych wymiarów, na których opiera się idea SERVQUAL. W pracy przedstawiono
kilka wybranych koncepcji, a w konsekwencji efektów badań realizowanych przez różnych autorów za
pośrednictwem metody SERVQUAL.
C[...]
Kontrola analizatorów spalin samochodowych w kontekście jakości okresowych technicznych badań pojazdów DOI:10.15199/62.2018.5.22
Zanieczyszczenia powietrza są w głównej mierze efektem niezupełnego
i niecałkowitego spalania paliw w sektorze energetycznym
i transportowym. Ze względu na ich niekorzystny wpływ na zdrowie
ludzkie i kondycję ekosystemów, bada się obecność charakterystycznych
substancji szkodliwych, takich jak tlenek węgla(II), ditlenek siarki, tlenki
azotu NOx, ozon, cząstki stałe PM (particulate matter). Konsekwencją
tzw. niskiej emisji tych związków na danym obszarze jest pojawianie się
smogu, będącego wynikiem emisji pochodzącej głównie z domowych
kotłów grzewczych oraz ze środków komunikacji samochodowej1-3).
Główną przyczyną powstawania tej formy zanieczyszczeń są reakcje
fotochemiczne, w wyniku których powstają szkodliwe dla ludzi, zwierząt
i roślin silne utleniacze, takie jak ozon i nadtlenek wodoru oraz
aldehydy2, 3). Zasadne staje się zatem przeprowadzanie oceny jakości
kontroli emisji szkodliwych składników spalin.
W ostatnich latach pojawiają się systemowe sposoby ograniczania
negatywnego wpływu substancji i produktów chemicznych na środowisko4).
Według5) zminimalizowanie niekorzystnego oddziaływania asortymentu
chemicznego może nastąpić za sprawą nakładania obowiązków i egzekwowania
prawa, stosowania dobrych i sprawdzonych praktyk produkcyjnych,
dystrybucyjnych i transportowych, uszczelnienia łańcucha dostaw od producenta
do odbiorcy i stałej kontroli wszystkich ogniw tego łańcucha. Z kolei
Kosińska6) sugeruje stosowanie technik zarządzania środowiskiem (np. ślad
ekologiczny). Stąd też konieczna jest ciągła kontrola emisji zanieczyszczeń,
w tym spalin emitowanych przez pojazdy samochodowe.
Od momentu wprowadzenia dyrektywy7) rozpoczęły się systematyczne
prace nad ograniczaniem emisji spalin ze źródeł motoryza97/
5(2018) 763
Dr inż. Andrzej KURANC w roku 1997 ukończył
studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki
Lubelskiej. Jest adiunktem w Katedrze Energetyki
i Środków Transportu na Wydziale Inżynierii
Produkcji Uniwersytetu Przy[...]
Obrót produktami chemicznymi zgodnie z Systemem Badania Bezpieczeństwa i Jakości SQAS DOI:10.15199/62.2015.11.1
Przedstawiono istotę i założenia Systemu
Badania Bezpieczeństwa i Jakości SQAS.
Zaproponowano procedurę procesu oceny
w ramach SQAS oraz wskazano główne korzyści
z wdrożenia takiego systemu w zakładach
chemicznych. Przeprowadzono ponadto analizę
rynku badań SQAS w Polsce i w Europie.
Szczególną uwagę zwrócono na aspekt przemieszczania
ładunków chemicznych w ramach
międzynarodowej umowy ADR.
Postępujący rozwój cywilizacyjny oraz
techniczno-technologiczny spowodował,
że substancje i produkty chemiczne w coraz
większym stopniu są obecne, a niejednokrotnie
wręcz niezbędne w życiu człowieka i działalności
przedsiębiorstw. Szybkie tempo zmian
w gospodarce oraz rosnąca konkurencja dynamizowana
procesami globalizacyjnymi determinuje
konieczność wprowadzania innowacyjnych
rozwiązań zarówno w obszarze produkcji,
jak i obrotu produktami chemicznymi1).
Przemysł chemiczny w Polsce i w Europie
w znacznym stopniu korzysta z usług logistycznych
w zakresie magazynowania, przeładunku
i transportu surowców, półproduktów
i gotowych produktów chemicznych, oferowanych
przez strony trzecie. Około 7% wolumenu
wszystkich przemieszczanych towarów
różnymi środkami transportu to ładunki chemiczne,
w tym towary niebezpieczne i wysokiego
ryzyka. Takie zjawisko może stwarzać
różnego rodzaju zagrożenia dla pracowników,
okolicznych mieszkańców, całego społeczeństwa,
jak i środowiska naturalnego.
W związku ze wzrostem zainteresowania
problemami ochrony środowiska naturalnego,
na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele
różnych sposobów ograniczania negatywnego
wpływu substancji i produktów chemicznych,
np. nakładanie obowiązków i egzekwowanie
prawa (ADR/RID/ADN), stosowanie dobrych
i sprawdzonych praktyk produkcyjnych, dystrybucyjnych,
transportowych, uszczelnienie
łańcucha dostaw od producenta do końcowego
odbiorcy i stałą kontrolę wszystkich jego
ogniw2), czy też stosowanie technik zarządzania
środowiskiem (np. ślad ekologiczny, LCA, MIP,[...]
Właściwości chemiczne wybranych produktów odpadowych przetwórstwa rolno-spożywczego w aspekcie ich energetycznego wykorzystania DOI:10.15199/62.2018.5.26
Paliwa kopalne, takie jak ropa naftowa, węgiel i gaz ziemny mają
wciąż największy udział wśród źródeł energii na świecie. Jednak
obawy dotyczące wpływu wykorzystania tych paliw na zmiany
klimatyczne oraz perspektywa ich wyczerpania powodują konieczność
poszukiwania czystszych metod wytwarzania energii. Rozwój
sektora odnawialnych źródeł energii wywołuje pozytywne zmiany
w otoczeniu rolnictwa oraz w środowisku naturalnym, zmierzając do
zrównoważonego gospodarczego rozwoju świata1, 2). Biomasa, która
stanowi ogromny potencjał na całym świecie, jest jedną z obiecujących
alternatyw dla paliw kopalnych3-5). Wśród wielu jej zalet należy
wymienić dostępność, neutralność emisji CO2 oraz małą zawartość
siarki i popiołu. Wykorzystanie energii z biomasy sprzyja zmniejszeniu
zużycia paliw kopalnych, a przez to zmniejszeniu problemów
środowiskowych i energetycznych. Wykorzystanie energetyczne
odpadów pochodzenia roślinnego to także sposób na rozwiązanie
problemów związanych z ich zagospodarowaniem. Według różnych
źródeł szacuje się, że 14% światowego zapotrzebowania na energię
dostarcza biomasa, a spalanie biomasy stanowi ponad 90% całkowitej
światowej bioenergii.
Pojęcie "biomasa" obejmuje wszystkie materiały pochodzenia
roślinnego i zwierzęcego, odpady rolnicze, produkty i pozostałości
przemysłu rolno-spożywczego. Głównymi zasobami biomasy są uprawy
rolne i ich odpady uboczne, odpady zwierzęce, organizmy wodne
(algi, wodorosty), rośliny i pozostałości leśne, odpady z przetwarzania
żywności, odpady komunalne i odpady z obróbki drewna6-9). Niestety,
biomasa ma także pewne wady, takie jak mała wartość opałowa i mała
gęstość, wysoka wilgotność i zawartość substancji lotnych oraz duża
wartość stosunku O:C.
Joanna Szyszlak-Bargłowicz, Grzegorz Zając, Andrzej Kuranc*, Tomasz Słowik, Agnieszka Dudziak,
Monika Stoma, Jacek Wasilewski
780 97/5(2018)
Mgr inż. Agnieszka DUDZIAK w roku 2005 ukończyła
studia na Wydziale Inżynierii Produkcji
Uniwers[...]
Analiza rynku myjni i procesu czyszczenia cystern w transporcie substancji chemicznych zgodnie z wymaganiami EFTCO DOI:10.15199/62.2018.11.4
Przedstawiono klasyfikację substancji,
które są transportowane specjalnymi kanałami
dystrybucji. Różnego rodzaju substancje
(ciecze, pasty, materiały sypkie i ciała stałe)
wypełniające kontenery, beczki, cysterny oraz
wszelkie inne typy zbiorników, podlegających
obsłudze, służących do przechowywania lub
transportowania, pozostawiają po sobie zanieczyszczenia,
które należy regularnie usuwać.
Niezwykle istotną kwestią staje się zatem
poprawa bezpieczeństwa transportu towarów
niebezpiecznych (zwłaszcza substancji chemicznych),
a w konsekwencji ograniczenie
potencjalnych negatywnych skutków z tym
związanych. W pracy zwrócono uwagę na
problematykę mycia cystern przewożących
substancje chemiczne.
Wraz z dynamicznym rozwojem całej
gospodarki niebezpieczne substancje chemiczne
stały się niezbędne dla funkcjonowania
wielu branż: przemysłu, rolnictwa,
obrony narodowej, a nawet codziennego życia
ludzi1, 2). Są to różnego rodzaju substancje
stałe, ciecze lub gazy, takie jak materiały
wybuchowe, łatwo palne ciecze, gazy lub
ciała stałe, substancje utleniające i nadtlenki
organiczne, substancje toksyczne, zakaźne
i trujące, materiały radioaktywne, substancje
żrące (kwasowe lub zasadowe), wydzielające
trujące pary oraz różne inne substancje i preparaty
niebezpieczne, np. substancje duszące
lub uczulające3). Substancje te są podzielone
zgodnie z modelem ONZ na 9 klas w zależności
od stwarzanych zagrożeń (F - zapalne,
T - trujące, C - żrące).
Do przewozu substancji chemicznych
i innych materiałów niebezpiecznych wykorzystywane
są różne rodzaje pojazdów, najczęściej
cysterny (z uwagi na przewóz tych
substancji w postaci płynnej). Aby cysterna
mogła przewozić materiały niebezpieczne,
musi mieć odpowiednie wyposażenie i być
technicznie przystosowana do przewozu
danego towaru niebezpiecznego. W konsekwencji
tego rodzaju środki transportowe
są jednostkami o złożonej konstrukcji (np.
jednokomorowe, jednokomorowe z falochronami,
wiel[...]