Z półki księgarskiej - Michał Kizyn PORADNIK PRZECHOWYWANIA SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH ZGODNIE Z WYTYCZNYMI UNIJNYMI REACH i CLP
Wydany w serii "Biblioteka Logistyka"
poradnik przeznaczony jest dla osób
zarządzających magazynami, w których
składowane są niebezpieczne substancje
i ich mieszaniny oraz dla pracowników
tych magazynów. Pozycja ta może być
również przydatna dla studentów kierunku
towaroznawstwa, a także dla uczestników
kursów oraz szkoleń z zakresu zarządzania
magazynem.Niezwykle cenne w recenzowanym poradniku
jest zebranie i opisanie przepisów prawnych
zgodnych z Rozporządzeniem CLP,
które odnoszą się do klasyfikacji, oznakowania
i pakowania substancji i mieszanin,
a także przepisów związanych z transportem
towarów niebezpiecznych określonych
w Umowie ADR. Do magazynu towary niebezpieczne
dostarczane są środkami transportu
zewnętrznego w jednostkach ładunkowych
1326 91/7(2012)
i opakowaniach transportowych wykonanych,
zabezpieczonych i oznakowanych zgodnie
z wymaganiami określonymi w umowie
ADR. W magazynie następuje ich przejęcie
i przepakowanie zgodnie z wymaganiami
Rozporządzenia CLP. Taka konstrukcja
poradnika pozwala więc na uwzględnienie
całokształtu zagadnień związanych z magazynowaniem
substancji niebezpiecznych,
nie ograniczając się tylko do wy[...]
Dyrektywa Seveso III. Zmiany procedur i elementów systemu przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym
Dnia 24 lipca 2012 r. została opublikowana
dyrektywa Parlamentu Europejskiego
i Rady1), nazwana Dyrektywą Seveso III. Po
raz pierwszy dyrektywa dotycząca przeciwdziałania
poważnym awariom nie została
zmieniona po katastrofach przemysłowych.
Patrząc chronologicznie, przygotowanie
i opublikowanie w 1982 r. pierwszej dyrektywy
miało miejsce po awarii w Seveso
(1976 r.) i od nazwy tej miejscowości we
Włoszech dyrektywę nazwano Dyrektywą
Seveso I. Po awariach w Mexico City
(1984 r.) oraz w Bhopalu (1984 r.), które
wstrząsnęły rozmiarami strat, została przygotowana
Dyrektywa Seveso II2). Następnie
po awariach w Baia Mare w styczniu 2000 r.,
w Enschede również w 2000 r. oraz rok
później w Tuluzie, Dyrektywa Seveso II
została zmieniona dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady3).
Obecnie obowiązująca Dyrektywa Seveso II
powiązana jest z dyrektywą dotyczącą klasyfikacji
niebezpiecznych substancji chemicznych
(dyrektywa 67/548/EWG) oraz
dyrektywą dotyczącą klasyfikacji niebezpiecznych
preparatów (dyrektywa 1999/45/WE)
kryteriami kwalifikacyjnymi. Dlatego
bezpośrednim czynnikiem inicjującym
konieczność zmiany Dyrektywy Seveso II
było tym razem wejście w życie Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE)4) (tzw. Rozporządzenia CLP), zmieniającego
i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG
i 1999/45/WE. Rozporządzenie to wprowadziło
na terenie Unii Europejskiej jednolity,
zharmonizowany system klasyfikacji
i oznakowania chemikaliów GHS. Zmiana
systemu klasyfikacji substancji i mieszanin
niebezpiecznych spowodowała konieczność
modyfikacji, opartych na tym systemie, kryteriów
kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso II
stanowiących podstawę systemu przeciwdziałania
poważnym awariom.
W związku z koniecznością zmiany zapisów
dyrektywy, Komisja Europejska po przeanalizowaniu
Dyrektywy Seveso II podjęła decyzję
o niewprowadzaniu dyrektywy zmieniającej,
tylko zastąpieniu jej Dyrektywą Seveso III.
Takie rozwiązanie sugerowało, że nie ty[...]
Nadtlenki organiczne. Substancje stwarzające zagrożenie poważną awarią przemysłową. Cz. I DOI:10.15199/62.2018.2.19
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady1) (Rozporządzenie
CLP) wprowadziło na terenie Unii Europejskiej globalnie zharmonizowany
system klasyfikacji i oznakowania chemikaliów GHS (globally
harmonised system)2). Rozporządzenie jest systematycznie dostosowywane
do postępu naukowo-technicznego. Jednocześnie zasady
przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych nadal reguluje umowa
międzynarodowa ADR3) z 1957 r., nowelizowana w cyklu dwuletnim.
Oba te akty prawne mają kluczowe znacznie w odniesieniu do klasyfikacji
substancji niebezpiecznych.
Zgodnie z definicją ujętą w rozporządzeniu1) nadtlenki organiczne to
ciekłe lub stałe substancje organiczne, które zawierają dwuwartościową
strukturę -O-O- i którą można uznać za pochodną nadtlenku wodoru,
w którym jeden lub oba atomy wodoru zastąpiono rodnikami organicznymi.
Pod pojęciem nadtlenku należy rozumieć nie tylko czysty nadtlenek organiczny, ale także mieszaniny nadtlenków zawierające co najmniej
jeden nadtlenek organiczny. Umowa ADR wprowadza następującą
definicję: nadtlenki organiczne są substancjami organicznymi, które
zawierają dwuwartościową strukturę -O-O- i mogą być uważane za
pochodne nadtlenku wodoru, w którym jeden lub dwa atomy wodoru
zostały zastąpione przez rodniki organiczne. Obie definicje są zbieżne.
Jednak nie każdy nadtlenek organiczny powinien zostać zaklasyfikowany
zgodnie z Rozporządzeniem CLP i umową ADR jako nadtlenek
organiczny. Obie regulacje prawne są w tym przypadku zgodne.
Kryterium kwalifikacji jest udział tlenu aktywnego i nadtlenku wodoru
w nadtlenku organicznym. W obu aktach określono dwa warianty
wykluczeń: dla nadtlenków zawierających nie więcej niż 1,0% tlenu
aktywnego z nadtlenku organicznego przy zawartości nadtlenku wodorunie
większej niż 1,0% oraz dla nadtlenków zawierających więcej
niż 0,5% tlenu aktywnego z nadtlenku organicznego przy zawartości
nadtlenku wodoru większej niż 1%, ale nie większej niż 7%. Zawartość
tlenu aktywnego w mieszan[...]
Przeciwdziałanie poważnym awariom przemysłowym w Polsce DOI:10.15199/62.2018.11.1
krótką charakterystykę przepisów
dotyczących przeciwdziałania poważnym
awariom przemysłowym i ograniczania
ich skutków, począwszy od braku jednolitych,
kompleksowych wymagań w latach osiemdziesiątych
XX w., poprzez wprowadzenie wymagań
odnoszących się do nadzwyczajnych zagrożeń
środowiska wprowadzonych w 1997 r.,
a zakończywszy na podejściu mającym na celu
przeciwdziałanie poważnym awariom i ograniczaniu
ich skutków wprowadzonym w 2001 r.
Opisano wpływ dyrektyw Unii Europejskiej
na kształt przepisów polskich w ostatnich
18 latach, a także zmiany w liczbie zakładów
o zwiększonym i dużym ryzyku wystąpienia
poważnej awarii w ostatnich latach.
W 1996 r. Polska została członkiem
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
(OECD). Oznaczało to, że w Polsce
powinny mieć zastosowanie zasady zapobiegania
awariom chemicznym, przygotowanie
na wypadek awarii oraz zasady działań ratowniczych
i ograniczania lub likwidacji skutków
awarii ustanowione przez Radę OECD w zaleceniach,
decyzjach i wytycznych. Jednakże
wówczas brak było w Polsce spójnego,
jednolitego aktu prawnego oraz przepisów
wykonawczych regulujących obszar przeciwdziałania
poważnym awariom przemysłowym.
Niektóre kwestie były częściowo ustanowione
w różnych przepisach prawa polskiego, m.in.
kwestie bezpieczeństwa technicznego i procesowego
były uregulowane w aktach prawnych
dotyczących Urzędu Dozoru Technicznego,
w normach przywołanych w ustawach, w rozporządzeniach
szczegółowych dotyczących
bezpieczeństwa instalacji i bezpieczeństwa
pracy, w Kodeksie pracy (dział X) oraz w ustawie
o ochronie i kształtowaniu środowiska
z 1980 r. Ogólne zasady polityki państwa
dotyczące ochrony środowiska były sformułowane
m.in. w Polityce ekologicznej Państwa
przejętej przez Radę Ministrów w 1990 r. oraz
zaakceptowanej przez Sejm i Senat w 1991 r.,
w uchwale Sejmu RP z dnia 24 maja 1991 r.
w sprawie polityki ekologicznej Polski
i w uchwale Senatu RP z dnia 24 maja 1991 r.
w s[...]
Obliczeniowa metoda prognozowania i ocena możliwości powstawania PCDDs oraz PCDFs podczas pożarowego scenariusza poważnych awarii przemysłowych
Omówiono wybrane problemy związane z powstawaniem niebezpiecznych substancji chemicznych w trakcie poważnych awarii przemysłowych, nieobecnych w normalnych warunkach procesu. Przedstawiono opracowaną obliczeniową metodę prognozowania ilości kongenerów polichlorowanych dibenzodioksyn i dibenzofuranów, powstających w trakcie poważnej awarii przemysłowej w warunkach scenariuszy pożarowych. Opracowana metoda została wykorzystana do oceny ryzyka powstawania toksycznych kongenerów PCDDs/PCDFs w znaczących ilościach. Stwierdzono, że w warunkach procesów zachodzących podczas pożarowych scenariuszy poważnych awarii przemysłowych z udziałem substancji chemicznych uwolnionych z instalacji technologicznych lub zbiorników magazynowych, nie występują przesłanki fizykochemiczne stwarzające ryzyko utworzenia się toksycznych 17 kongenerów PCDDs/PCDFs w ilościach równych lub większych od ustalonej w przepisach dotyczących kryteriów kwalifikacyjnych wartości progowej 1 kg. A computational method for quant. prediction of formation of the congeners of polychlorinated dibenzodioxins and dibenzofurans in fire scenarios from thermodn. data was developed. The method was used for the resp. risk assessment. No risk of formation of the congeners of the toxic compds. in an amt. larger than 1 kg exists in industrial fires. Awaria w Seveso w 1976 r. i jej skutki były bezpośrednim bodźcem do opracowania i przyjęcia pierwszej Dyrektywy Seveso (82/501/EWG). Utworzenie się w wyniku niekontrolowanej reakcji i uwolnienie do otoczenia 2,3,7,8-tetrachlorodibenzo-p-dioksyny (2,3,7,8-TCDD), najbardziej toksycznej polichlorowanej dibenzo-pdioksyny, spowodowało zamieszczenie w przepisach tej dyrektywy (a następnie Dyrektywy Seveso II (96/82/WE)1)) oraz także we wprowadzonych w latach 2001—2003 przepisach polskich2, 3), wymagań dotyczących obowiązku uwzględniania określonych w kryteriach kwalifikacyjnych substancji niebezpiecznych, które mogą powstać w t[...]
Prekursory oraz uprzywilejowane reakcje niekontrolowane mogące spowodować poważne awarie przemysłowe o największym ryzyku powstawania toksycznych PCDDs oraz PCDFs
Analiza przebiegu awarii przemysłowych, w których powstały i zostały uwolnione do otoczenia znaczące ilości dioksyn wykazała, że ich przyczyną była reakcja niekontrolowana, związana z występowaniem 2,4,5-trichlorofenolu (TrCP) jako prekursora, który w określonych warunkach fizykochemicznych powoduje uprzywilejowane powstawanie 2,3,7,8- tetrachlorodibenzodioksyny (2,3,7,8-TCDD). Wyjaśniono fizykochemiczne uwarunkowania i określono możliwe przebiegi uprzywilejowanych reakcji niekontrolowanych tworzenia się toksycznych kongenerów PCDDs i PCDFs. Na tej podstawie opracowano model przebiegów reakcji uprzywilejowanych, jakie mogą zachodzić między dwoma cząsteczkami chlorofenoli (reakcje kondensacji i reakcje rodnikowe), który wykorzystano do określenia prekursorów dla wszystkich toksycznych kongenerów PCDDs i PCDFs. Zidentyfikowano schematy wszystkich możliwych przebiegów reakcji uprzywilejowanych dla prekursorów chlorofenolowych, które warunkują zaistnienie w przemyśle chemicznym realnych scenariuszy poważnych awarii o największym ryzyku powstawania dużych ilości toksycznych dioksyn oraz furanów. Zidentyfikowano 50 par prekursorów determinujących tworzenie się wskutek reakcji uprzywilejowanych toksycznych kongenerów PCDDs i PCDFs w ilościach stwarzających ryzyko poważnej awarii przemysłowej. Nine confirmed and probable industrial accidens resulting in formation of polychlorinated dibenzodioxines and dibenzofuranes were reviewed and commented. A model of privileged reaction course of formation of the toxic compas from isomeric di-, tri-, tetra- and pentachlorophenols was developed. Fifty pairs of the congeners were identified. Wykonana z wykorzystaniem opracowanej obliczeniowej metody prognozowania ocena ilości polichlorowanych dibenzo-p-dioksyn (PCDDs) oraz polichlorowanych dibenzofuranów (PDCFs), które mogą powstawać w trakcie pożarowego scenariusza poważnych awarii przemysłowych1) wykazała, że w warunkach pożarów oraz [...]
Nowa Dyrektywa Seveso III. Zmienione kryteria kwalifikacyjne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1272/2008, tzw. rozporządzenie
CLP (classification, labelling, packaging)
1), które weszło w życie w dn. 20
stycznia 2009 r., wprowadziło na terenie całej
Unii Europejskiej jednolity, zharmonizowany
system klasyfikacji i oznakowania chemikaliów
ONZ - GHS (global harmonized
system).
Zgodnie z postanowieniami art. 61 rozporządzenia
CLP: (a) do 1 grudnia 2010 r.
substancje były klasyfikowane, oznakowane
i pakowane zgodnie z obowiązującymi
dotychczas w UE przepisami (dyrektywa
67/548/EWG z późn. zm.), ale dopuszczalne
było też stosowanie klasyfikacji zgodnej
z rozporządzeniem CLP, (b) od 1 grudnia
2010 r. do 1 czerwca 2015 r. substancje
klasyfikuje się, stosując przepisy zarówno
CLP, jak i dyrektywy 67/548/EWG2)
(dotychczasowa klasyfikacja); substancje
są oznakowane i pakowane wyłącznie wg
przepisów CLP, (c) do 1 czerwca 2015 r.
mieszaniny klasyfikuje się, oznakowuje
i pakuje zgodnie z obecnie obowiązującymi
przepisami (dyrektywa 1999/45/WE3)), ale
dopuszczalne jest też stosowanie klasyfikacji
zgodnej z rozporządzeniem CLP, a (d) od
1 czerwca 2015 r. zarówno do substancji, jak
i do mieszanin będzie się stosować wyłącznie
przepisy CLP. Dyrektywa 67/548/EWG
i dyrektywa 1999/45/WE (dotycząca preparatów)
tracą moc z dn. 1 czerwca 2015 r.
Rozporządzenie CLP wprowadziło nowe
zasady klasyfikacji i kategorie (klasy) substancji
i mieszanin, które w wielu kwestiach
zasadniczo różnią się od dotychczasowego
podejścia do tych spraw w UE i, w związku
z tym, są odmienne od zasad klasyfikacji
tych substancji zastosowanych w załączniku
I do dyrektywy 96/82/WE Seveso II4),
zmienionej w 2003 r. Dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady 2003/105/WE5).
W związku z tym zaistniała potrzeba
dokonania zasadniczych zmian kryteriów
kwalifikacyjnych Dyrektywy Seveso II4)
w celu dostosowania ich do nowego systemu
klasyfikacji substancji i mieszanin1).
W wyniku kilkuletnich prac i działań[...]
Zagrożenia stwarzane przez substancje niebezpieczne w razie poważnych awarii w zakładach niesevesowskich.Przesłanki do postępowania kwalifikacyjnego w odniesieniu do tych zakładów
Zagrożenia poważnymi awariami występują
nie tylko w zakładach sevesowskich
(Seveso establishments) zaliczonych na
podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony
środowiska1) oraz Rozporządzenia Ministra
Gospodarki2) do kategorii zakładów o zwiększonym
(ZZR) oraz o dużym ryzyku wystąpienia
poważnej awarii przemysłowej (ZDR),
lecz także w zakładach niesevesowskich3, 4).
W myśl polskich regulacji prawnych5),
potencjalnymi sprawcami poważnej awarii
mogą być nie tylko zakłady zwiększonego
i dużego ryzyka. Potencjalnymi sprawcami
poważnych awarii mogą również być zakłady
posiadające na swoim terenie substancje
niebezpieczne ujęte w kryteriach kwalifikacyjnych
w ilościach mniejszych niż wartości
progowe (tzw. zakłady podprogowe), a także
zakłady posiadające substancje o właściwościach
niebezpiecznych innych niż określone
w kryteriach kwalifikacyjnych2), czyli zakłady
niebędące ZDR ani ZZR, stwarzające jednak
zagrożenie poważną awarią przemysłową. Oba
zdefiniowane tutaj rodzaje zakładów nazwaliśmy
zakładami niesevesowskimi.
Na podstawie wyników analiz baz danych
Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
(GIOŚ) oraz Komendy Głównej Państwowej
Straży Pożarnej (KG PSP) wykazano3, 4), że
skorygowany wskaźnik awaryjności, stanowiący
iloraz liczby poważnych awarii przemysłowych
(zdarzeń o znamionach poważnej
awarii) występujących w zakładach sevesowskich
lub w zakładach niesevesowskich oraz
liczby odpowiednich zakładów kształtuje się
w przypadku zakładów niesevesowskich na
poziomie ok. 35%, podczas gdy dla instalacji
ZZR wynosi on ok. 10%, a dla instalacji ZDR
ok. 17%; średnio dla zakładów sevesowskich
(ZZR + ZDR) 14,5%, co oznacza, że w przypadku
zakładów niesevesowskich jest on ok.
2,5-krotnie(!) wyższy. Wskaźnik skorygowany
uwzględnia szacowaną sumaryczną liczbę
poszczególnych instalacji kategorii ZDR3, 4).
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na
relatywnie dużą liczbę zakładów niesevesowskich
w porównaniu z liczbą zakładów
ZZR oraz[...]
Analysis of toxic products of thermal decomposition and combustion of substrates used in the synthesis of polyurethanes Analiza toksycznych produktów termicznego rozkładu i spalania substratów wykorzystywanych w syntezie poliuretanów DOI:10.15199/62.2016.6.32
Ignition time, rate of heat secretion and total amt. of smoke
were detd. by using a cone calorimeter for an cyanate,
a polyol and a surfactant used for com. prodn. of polyurethanes.
The ignition times were 23, 36 and 32 s, resp.,
and rates of heat secretion 247.7, 675.2 and 498.8 kW/m2,
resp. The combustion of polyol released approx. 20 times
less of smoke than combustion of other substrates. The
chem. compn. of flue gases was detd. by IR spectrofotometry
with Fourier transformation and gas chromatog. coupled
with mass spectrometry. C oxides and H2O were main
prods. of combustion. Some hydrocarbons were also
present in trace amts.
Podczas termicznego rozkładu i spalania zdecydowanej
większości materiałów powstaje
mieszanina gazów, par i areozoli, która stanowi
jedno z największych zagrożeń dla ludzi w czasie
pożaru. W pracy określono substancje toksyczne,
które mogą powstawać podczas termicznej
degradacji i spalania podstawowych
substratów stosowanych do otrzymywania
tworzyw poliuretanowych (PUR). Zastosowano
analizator termiczny oraz piec Pursera. Połączenie
chromatografii gazowej ze spektrometrią
mas oraz spektrofotometrii w podczerwieni
z transformatą Fouriera pozwoliło określić
główne produkty emitowane podczas spalania
trzech substratów tworzyw PUR: izocyjanianu
(Ongronat 2800), poliolu (Petol 480) oraz surfaktantu
(Niax L-6900). Dodatkowo do badań
procesów spalania substratów PUR zastosowano
kalorymetr stożkowy.
Poliuretany (PUR) są grupą polimerów o wielu korzystnych
właściwościach i bardzo szerokim wachlarzu zastosowań przemysłowych.
Ich właściwości można regulować w bardzo dużym zakresie,
zmieniając skład surowców i warunki przetwórstwa. Tworzywa te
stosuje się w postaci sztywnej, półsztywnej i elastycznej z możliwością
dowolnego i łatwego regulowania gęstości pozornej w granicach
12-1000 kg/m3, czego nie zapewnia żadne z dotychczas znanych tworzyw
sztucznych. PUR znajdują więc szerokie zastosowanie prawie we
[...]
Ocena możliwości powstawania niebezpiecznych substancji w wyniku utraty kontroli nad procesem
Jednym z istotnych zagro.e. dla .ycia
i zdrowia cz.owieka w .rodowisku pracy,
jak rownie. w otoczeniu zak.adow przemys.owych
jest zagro.enie powa.n. awari.
przemys.ow.. Zgodnie z prawodawstwem
polskim oraz unijnym zak.ady zagra.aj.ce
powa.n. awari. przemys.ow. zosta.y
zobowi.zane do uwzgl.dniania, we wszystkich
procedurach systemu przeciwdzia.ania
powa.nym awariom, nowych substancji niebezpiecznych
mog.cych powsta. podczas
powa.nej awarii. Przedstawiono w skrocie
otrzymywanie oraz zastosowanie najbardziej
niebezpiecznych substancji nazwanych
wymienionych w kryteriach kwalifikacyjnych
Dyrektywy Seveso III, a tak.e
prawdopodobne prekursory tych substancji
chemicznych.
We wszystkich procedurach systemu
przeciwdzia.ania powa.nym awariom przemys.owym
i ograniczania ich skutkow niezwykle
istotne jest uwzgl.dnienie substancji
o najbardziej niebezpiecznych w.a.ciwo.ciach.
Kryterium zagro.enia stwarzanego
przez dan. substancj., w odniesieniu do
powa.nych awarii, jest jej warto.. progowa,
czyli ilo.. substancji niebezpiecznej, ktora
powoduje konieczno.. zaliczania zak.adu,
w ktorym wyst.puje, do kategorii zak.adu
o zwi.kszonym (ZZR) oraz o du.ym
(ZDR) ryzyku wyst.pienia powa.nej
awarii przemys.owej. Warto.. ta zosta.a
ustanowiona w kryteriach kwalifikacyjnych
zamieszczonych w Za..czniku 1 Dyrektywy
Seveso III1). Kryteria kwalifikacyjne tej
Dyrektywy obejmuj. (zgodne z klasyfikacj.
substancji niebezpiecznych okre.lon.
Rozporz.dzeniem CLP2)) kategorie substancji
niebezpiecznych wraz z warto.ciami
progowymi oraz substancje niebezpieczne
wymienione z nazwy, dla ktorych ustano-
wione zosta.y inne warto.ci progowe, ni.
wynika to z ich w.a.ciwo.ci (tzw. tabela
wyj.tkow).
Na podstawie bazy danych3) o substancjach
niebezpiecznych, sporz.dzonej wg
nowych zasad klasyfikacji wynikaj.cych
z Rozporz.dzenia CLP, dokonano identyfikacji
substancji chemicznych o warto.ciach
progowych przyj.tych na poziomie
mniejszym ni. 1 t dla ZZR i [...]