Systemy miar w typometrii
Jednostki miary obowiązujące w typometrii (tak w redakcji
technicznej, jak w poligrafii, typografii, składzie i łamaniu publikacji
itp.) wywodzą się z tradycyjnej sztuki drukarskiej i rzemiosła
zecerskiego.
Wynalezienie przez Johannesa Gutenberga (ok. 1399-1468)
urządzenia do wielokrotnego odlewania ruchomych metalowych
czcionek drukarskich zapoczątkowało1, trwający około 300 lat,
okres miar domowych. Gutenberg i jego następcy prowadzili
bowiem samowystarczalne rzemieślnicze zakłady wydawniczodrukarskie,
w których nie tylko składano, łamano, drukowano
i najczęściej oprawiano inkunabuły2, ale również przygotowywano
farby drukarskie oraz projektowano i odlewano czcionki. W tym
ostatnim wypadku punktem odniesienia były pisma stosowane
w księgach ręcznie pisanych; sam Gutenberg wzorował kształt
i rozmiar projektowanych czcionek na teksturze, czyli piśmie
gotyckim używanym w ówczesnych rękopisach. Czcionki każdorazowo
dostosowywano kształtem i stopniem do rozmiaru
i charakteru planowanej publikacji, zaś ich sporządzanie nie było
oparte na żadnym powszechniej obowiązującym systemie miar3.
Posługiwano się dla nich nazwami zwyczajowymi, historycznymi
bądź lokalnymi, np. używając terminu "cycero" dla określenia
1 Za pierwsze w Europie wydawnictwo dziełowe wydrukowane z zastosowaniem
tego wynalazku uznaje się tzw. Biblię Gutenberga (Biblię 42-
wierszową), opublikowaną w Moguncji w latach 1452-1455 w nakładzie
prawdopodobnie około 180 egzemplarzy (do czasów współczesnych
zachowało się 48 egzemplarzy, w tym 21 kompletnych) i liczącą 1282
strony w 2 woluminach formatu folio 307×445 mm.
2 Przełom XV i XVI w. (31 grudnia 1500 r.) przyjmuje się, dla większości
krajów europejskich, jako umowną datę graniczną między inkunabułami
(czyli pierwszymi drukami, przypominającymi formą i układem tekstu
rękopisy) a książkami-starodrukami.
3 Na tym wczesnym etapie rozwoju drukarstwa, z zastosowaniem
wspomnianych technologii, osiągano znakomite rezultat[...]