Mity w zarządzaniu jakością
Krytyczne i nowatorskie spojrzenie na rzeczywistość projakościową. Spodziewamy się dyskusji. Mitem jest najczęściej skłonność do fantazjowania, wypowiadania tez, które nie znajdują swojego praktyczneg[...]
Znaczenie i istota świadomości jakości
O świadomości jakości możemy mówić jedynie wówczas, gdy będzie ona stanem permanentnym. Wraz z publikacją normy ISO 9001:2000 rozpoczął się stopniowy wzrost zainteresowania pojęciem świadomości jakośc[...]
Koszty jakości - społeczne źródła
Ustalaniem (szacowaniem) kosztów jakości zaczęto interesować się już w latach trzydziestych. W 1933 roku ukazał się artykuł pt. "What price quality" na łamach "Product Engineering". Ale aż do końca la[...]
Ilość i jakość wybrane związki i zależności
W przeszłości sądzono, że ilość jest zaprzeczeniem jakości lub - łagodniej - twierdzono, że wraz z ilością produktów maleje prawdopodobieństwo uzyskania pożądanej jakości. Relacja ta nie jest aktualni[...]
Struktura organizacyjna w konecpcji TQM
Struktura organizacyjna wpływa na zachowania pracownicze i postawy wobec pracy i konieczne jest ustalenie wzorców relacji, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi elementami organizacji bowiem struktur[...]
Ekonomia behawioralna a doskonalenie jakości
Jakością interesują się przedstawiciele różnych nauk: ekonomiści, socjologowie, psychologowie, przedstawiciele nauk technicznych. W dzisiejszych organizacjach (tych większych i mniejszych) coraz więks[...]
Etyczne problemy zarządzania jakością
Niska jakość produktów i usług sprzyja zachowaniom nieetycznym i kryminalnym.Pomiędzy jakością a etyką istnieją interesujące zależności. Powszechnie przyjmuje się, że wysoka jakość wyrobów nie jest możliwa bez etyki, a ściślej etycznego zarządzania, prowadzenia działalności gospodarczej i etycznych zachowań .W rzeczywistości jednak owe związki i zależności są o wiele bardziej skomplikowane.[...]
Systemy jakości w administracji samorządowej - aktualne problemy i perspektywy rozwoju
Większość urzędów nie dokonuje pomiarów skuteczności i efektywności.Od lat 80. XX wieku mówi się o nowym modelu zarządzania publicznego ("New Public Management"), zarządzaniu przedsiębiorczym (entrepreneurial government), administracji publicznej opartej na rynku (market - based public organization). Na początku lat 90. sformułowano tezę, że administracja publiczna powinna wkroczyć w erę "z[...]
Bezpieczeństwo osobowe pracowników - problemy w zarządzaniu ludźmi
Nie ulega wątpliwości, że wraz ze wzrostem znaczenia wiedzy w organizacji wzrasta znaczenie bezpieczeństwa osobowego. Powstaje swoisty paradoks zarządzania: doskonalenie jakości (podstawowej wartości organizacyjnej) wymaga dostępu do wiedzy, ale równocześnie wzrasta niebezpieczeństwo upadku organizacji z powodu kradzieży wiedzy i jej niezamierzonego użycia. W nauce o zarządzaniu panują podz[...]
Doskonalenie usług administracyjnych
W niedalekiej przyszłości obok istniejącej już dzisiaj funkcji menedżera miast pojawią się w urzędzie doradcy klienta. Niska jakość usług administracyjnych jest faktem. Prawie na całym świecie trwają próby jej doskonalenia. Jednym z pomysłów na poprawę jakości usług była koncepcja New Public Management, która polegała na przenoszeniu rozwiązań praktycznych z zakresu zarządzania organizacjam[...]