Do czego prowadzi konkurowanie jedynie ceną
Opakowanie uważa się za bardzo ważny składnik marketingu- mix w obrębie strategii produktu1). Niemniej, opakowania zbiorcze, takie jak kartony czy taśma samoprzylepna lub folia stretch traktowane są jako produkty drugiej kategorii. Ich użytkowanie wymuszone jest względami bezpieczeństwa, czy wymaganiami logistycznymi, co powoduje, że upodabniają się one do grup towarów typu commodities. Określa się tak najczęściej towary, które można zidentyfikować co do gatunku, ale nie rzeczy. Przykładem może być złoto, ropa naftowa, granulaty, wiele produktów rolnych. Konkretne grupy towarowe mają ściśle wyspecyfikowane parametry fizykochemiczne, dzięki czemu możliwa jest ich standaryzacja. W efekcie obrót nimi sprowadza się jedynie do rozstrzygnięcia problemu ceny. Handel odbywa się najc[...]
Co użytkownik finalny powinien wiedzieć na temat polietylenowych folii typu stretch
Autor w niniejszym artykule przybliża problematykę związaną z polietylenowymi foliami typu stretch. Wyjaśnia główne różnice między foliami oraz przedstawia cechy tego produktu z punktu widzenia użytkownika finalnego. Opisuje technologię produkcji oraz typy używanych tworzyw sztucznych kładąc przy tym silny nacisk na wynikające z tego konsekwencje dla użytkowników. Tłumaczy, na czym polega wstępny naciąg folii oraz dokonuje porównań różnych typów folii. Na koniec przedstawia strukturę kosztową tego materiału i najnowsze w produkcji trendy. Jaroslaw Żak: What final user should know about polyethylene stretch films? The problems concerning polyethylene stretch films are examined. The main differences between films are explained and characteristics of this product from the point of view of its final user are presented. The production technology and types of applied plastics are described with the strong emphasis laid upon consequences from it for the final users. The problems of the preliminary film web tension are explained and comparisons between various film types are carried out. The cost structure of this material and the most recent production trends are presented. Przetwórstwo polietylenu to ciągle dość młoda gałąź przemysłu, rozwijająca się w sposób niezwykle dynamiczny. Rywalizacja konkurencyjna jest niezwykle wysoka, ale mimo narzekań uczestników rynku, jej ciągły wzrost świadczy o sukcesie na tle innych tworzyw sztucznych. Producenci granulatów wprowadzają wiele innowacji, które pozwalają na coraz szersze spektrum zastosowań. Kryzys finansowy przyniósł wprawdzie załamanie trendu wzrostowego w 2008 i 2009 roku, ale prognozy dotyczące przyszłości są bardzo optymistyczne. O popularności zastosowania tego materiału może świadczyć przewidywane globalne zużycie na poziomie 70 milionów ton w bieżącym roku. Wśród łącznej konsumpcji polimerów polietylen stanowi właśnie największą część rynku, co przedstawiono na rys. 1. Pol[...]
Szok kosztowo-cenowy
Opakowanie jest ważnym składnikiem
mieszanki marketingowej, niemniej
w przypadku materiałów do formowania
opakowań zbiorczych, takich jak np. folia
rozciągliwa, taśma samoprzylepna czy
taśma ściągająca, analizowane są one
głównie od strony kosztowej. Użytkownicy
finalni w budżetach rocznych przeznaczają
na nie określone kwoty na podstawie
danych historycznych, mamy zatem
do czynienia z analizą typu ex-post.
Co więcej, działy kontroli wyznaczają ambitne cele redukcji
tych kosztów, nie mając często żadnej wiedzy na temat rynku
polimerów. Jeśli obniżka kosztów ma wynikać z optymalizacji
końcowego procesu pakowania i usprawniania procesów wewnątrz
firmy, mamy do czynienia z rzetelnym planem opartym
na własnych możliwościach przedsiębiorstwa. Gorzej, jeśli kontroler
zakłada obniżenie kosztu wynikające z obniżenia ceny zakupywanego
materiału. Zakupowiec nawet bardzo dużej korporacji
nie ma wpływu na trendy rynkowe występujące w przetwórstwie
tworzyw sztucznych. Może starać się kupować najtaniej
jak to możliwe, wykorzystując do tego najróżniejsze narzędzia:
od prostego porównywania ofert do odwrotnych aukcji in-
OPAKOWANIE 5/2011
16 RYNEK
EKONOMIA I TECHNOLOGIE
Szok kosztowo-cenowy
JAROSŁAW ŻAK
W reakcji na nowe potrzeby sektora
spożywczego Grupa Flint ogłosiła wprowadzenie
do swej globalnej oferty nowej
serii farb Flexocure ANCORA.
Nowy produkt to zestaw niskomigracyjnych
farb flekso UV (utwardzanych
promieniowaniem nadfioletowym), spełniających
normy nałożone przez Rozporządzenie
Szwajcarskie (SR 817.023.21),
zgodnie z którym z opakowania do artykułu
spożywczegomogą przenikać tylko
te substancje, dla których zostały ustalone
wartości graniczne. Jak twierdzi producent,
jego farby zapewniają doskonałą
drukowność przy dużych prędkościach
produkcyjnych, znakomitą przyczepność
oraz świetną odporność na zadrapania
(w przypadku podłoży syntetycznych).
Global Brand Manager Niklas
Olsson powiedział: Jesteśmy bardzo
zadowol[...]
Sekisui wyznacza standardy, a tym standardem jest Sekisui
Bandowanie (ściąganie taśmą) tadunku jest często ostatnim elementem w procesie pakowania, lecz wcale nie najmniej istotnym. Wybór właściwej taśmy ściągającej ma istotne znaczenie dla właściwego zabezp[...]