Analiza międzynarodowego transportu produktów chemicznych w państwach Grupy Wyszehradzkiej DOI:10.15199/62.2018.6.2
Przedstawiono analizy dotyczące bezpieczeństwa
międzynarodowego transportu
towarowego produktów chemicznych
w państwach Grupy Wyszehradzkiej (V4)
(Republika Czeska, Rzeczpospolita Polska,
Republika Słowacka i Republika Węgierska).
Przeprowadzono wstępną analizę międzynarodowego
transportu towarowego w tych
państwach, w odniesieniu do poszczególnych
rodzajów transportu. Analizy skupiały się
na porównaniu infrastruktury transportowej
w poszczególnych państwach V4 oraz ilości
i rodzaju przewożonych towarów w międzynarodowym
transporcie towarowym,
ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Omówiono też środki umożliwiające poprawę
bezpieczeństwa w zakresie transportu
produktów chemicznych.
Ze względu na zagrożenia występujące podczas
transportu produktów chemicznych1-4), niezbędne
jest przeprowadzanie analiz występującego
ryzyka, na podstawie których zastosuje się
różne warstwy zabezpieczeń5, 6). Zabezpieczenia
mogą mieć charakter rozwiązań technicznych,
takich jak systemy ostrzegawcze i blokadowe,
jak również organizacyjnych (zarządzanie
ryzykiem)7-10). Dla bezpieczeństwa systemów
transportowych istotna jest także diagnostyka
tych systemów i obiektów11).
Omówiono infrastrukturę transportową
z uwzględnieniem natężenia przepływu materiałów
w państwach grupy V412, 13) , które
zacieśniając współpracę handlową i polityczną
między sobą, muszą również wypracować
wspólną strategię transportową, uwzględniającą
ich szczególne położenie geopolityczne12).
Strategia ta powinna być oczywiście
spójna ze strategią wynikającą z projektu
TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa),
zakładającego stworzenie interoperacyjnej
multimodalnej sieci transportowej o ujednoliconych,
wysokich parametrach technicznych
w ramach całej Unii Europejskiej (UE)10).
Rozwój infrastruktury transportowej powinien
wpisywać się w globalne planowanie
przestrzenne, zapewniając odpowiednią
jakość sieci drogowej i kolejowej, łączącej
poszczególne regiony14, 15).
[...]
Analiza zagrożenia bezpieczeństwa przeciwwybuchowego na stacji paliw ciekłych DOI:10.15199/62.2017.2.5
Analiza bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
pozwala ocenić, czy stan bezpieczeństwa
na danym stanowisku ma poziom
akceptowalny, czy niezbędne jest podjęcie
dodatkowych działań umożliwiających jego
zwiększenie. Dokonano analizy bezpieczeństwa
z uwzględnieniem wymagań dyrektywy1)
oraz oceny ryzyka zawodowego dotyczącego
pracownika stacji paliw na przykładzie małej
stacji paliw. Przedstawiono również zagrożenia
występujące na wybranej stacji paliw
oraz zaproponowano zmiany poprawiające
stan w zakresie bezpieczeństwa technicznego.
Propozycje poprawiające system bezpieczeństwa
technicznego mogą być odwzorowane
i wdrożone na podobnych stacjach paliw.
W ostatnich latach ze względu na dostosowywanie
prawa polskiego do wymagań przepisów
Unii Europejskiej duże znaczenie mają
kwestie bezpieczeństwa technicznego w przemyśle,
a w szczególności w przedsiębiorstwach
przemysłu chemicznego1). Sprawy bezpieczeństwa
zawsze były bardzo ważne w każdej
dziedzinie produkcji i usług2, 3). Obecnie rola
systemów bezpieczeństwa i procedur z nimi
związanych została uwypuklona z uwagi na
konieczność posiadania przez przedsiębiorców
stosownej dokumentacji, która jest podstawą
wszelkich kontroli i audytów4).
Niezmiernie ważne są zagrożenia jakie
mogą stwarzać przedsiębiorstwa produkujące
substancje chemiczne lub pośrednio uczestniczące
w ich obrocie5). Należy tu szczególnie
dbać o urządzenia i systemy zabezpieczeń
technicznych, aby nie doszło do poważnych
awarii6, 7). Takie awarie mogą mieć fatalne
skutki dla ludności i środowiska naturalnego.
Stacje paliw też stwarzają podobne
zagrożenia, szczególnie ze względu na ich
usytuowanie w aglomeracjach miejskich lub
na ich obrzeżach. Jednak najbardziej narażeni
na ciągłe niebezpieczeństwo i zagrożenia są
pracownicy stacji paliw.
Obowiązkiem każdego właściciela stacji
paliw jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych
warunków swoim pracownikom
i klientom. Realizację tego obowiązku określają
przepi[...]
Analysis of explosion hazard on propane-butane liquid gas distribution stations during self tankage of vehicles Analiza zagrożeń wystąpienia wybuchu dla stacji dystrybucji gazu płynnego propan-butan podczas samodzielnego napełniania pojazdów DOI:10.15199/62.2017.4.29
Risk anal. of the liq. pressurized gas (LPG) tankage was
performed by using particular cases. Some measures for
increasing the safety (gas detectors, double level gauges,
computer monitoring) were recommended.
Przeprowadzono analizę ryzyka oraz przedstawiono
wybrane scenariusze awaryjne dla
stacji dystrybucji gazu propan-butan (LPG).
Uwzględniono nowe przepisy dotyczące samodzielnego
napełniania przez kierowców
zbiornika samochodowej instalacji gazowej.
Zaproponowano rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo
eksploatacji urządzeń do napełniania
samochodów gazem propan-butan.
Gaz propan-butan jest powszechnie stosowany zarówno w przemyśle,
jak i gospodarstwach domowych. Polska zaś jest krajem
przodującym w jego użyciu w transporcie przemysłowym i publicznym.
W 2015 r. zajmowała ona czwartą pozycję1), a w 2008 r.
trzecią2) (rys. 1). Użytkowane w Polsce instalacje do dystrybucji
gazu LPG często pochodzą sprzed wielu lat i od dawna nie były
modernizowane. Ze względu na właściwości gazu muszą być jednak
zachowane rygorystyczne zasady bezpieczeństwa, zarówno przy
wydobyciu gazu i jego transporcie, jak również przy produkcji
gazu z różnych materiałów, np. z biomasy3). Gaz ten jest cięższy od
powietrza i w przypadku awarii łatwo zalega w kanałach i szczelinach,
co prowadzi do sytuacji potencjalnie niebezpiecznych.
Podczas magazynowania i dystrybucji LPG występują zagrożenia,
w wyniku których może wystąpić awaria powodująca straty ludzkie,
finansowe oraz środowiskowe.
System prawny oraz kontrole Urzędu Dozoru Technicznego
(UDT) wymuszają na właścicielach stacji LPG zachowanie odpowiedniego
stopnia bezpieczeństwa. Nie zwalnia to ich jednak
z ciągłego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa, szczególnie
w ostatnim czasie, kiedy do tankowania samochodów zostali
dopuszczeni kierowcy bez przeszkolenia. Samoobsługa podczas
tankowania pojazdów podnosi ryzyko wystąpienia awarii, ponieważ
zmniejszony został nadzór obsługi stacji nad sytuacjami, w k[...]