Zmiana właściwości mechanicznych drutów liny trójkątnosplotkowej pod wpływem czynników eksploatacyjnych
W opracowaniu przedstawiono wyniki badań drutów z odcinka liny trójkątnosplotkowej 42 mm z widocznymi deformacjami plastycznymi drutów zewnętrznych. Porównano wyniki badań właściwości mechanicznych drutów zdeformowanych plastycznie z wynikami badań drutów liny nowej. This paper present the results of investigations of wires from section of triangular strand rope 42 mm with visib[...]
Przykłady zużycia lin nośnych w rejonie zawieszenia DOI:10.15199/24.2017.1.16
Referat przedstawia zagadnienie zużycia lin nośnych w górniczych wyciągach
szybowych w rejonie zawieszenia. Miejscem zainteresowania jest
odcinek liny bezpośrednio nad zawieszeniem, a głównie fragment liny
o długości ok. 20 cm w miejscu zamocowania zacisku zabezpieczającego
wolny koniec liny. W artykule omówiono przyczyny tego zjawiska oraz
przedstawiono wyniki badań mechanicznych drutów po zdjęciu liny.1. Wprowadzenie. Czas pracy lin nośnych eksploatowanych
w polskich górniczych wyciągach szybowych
jest mocno zróżnicowany. Na trwałość eksploatacyjną lin
nośnych ma wpływ wiele czynników, takich jak: konstrukcja
i proces produkcji liny, odpowiedni dobór danej
konstrukcji liny do konkretnego górniczego wyciągu szybowego,
zużycie mechaniczne, zmęczeniowe, korozyjne.
Odnotowuje się przypadki przedterminowo odłożonych
lin w głównych urządzeniach wyciągowych spowodowany
wyłącznie pękniętymi drutami na niewidocznych
odcinkach lin zamocowanych w zawieszeniu lub w jego
okolicy. Symptomy zużycia lin w tych miejscach możliwe
są do stwierdzenia tylko w momencie kontroli lin nośnych
w zawieszeniach, które w zależności od klasy, wielkości
i rodzaju górniczego wyciągu szybowego odbywają
się zgodnie z obowiązującymi przepisami w odstępach
6- miesięcznych lub rocznych. Najczęstszymi miejscami
pękania drutów w rejonie zawieszeń są: miejsca wejścia
liny do zacisku, odcinek wewnątrz zacisku, odcinek na
łuku sercówki oraz miejsce zamocowania ścisku zabezpieczającego
wolny koniec liny.
Odcinki lin wyciągowych nośnych eksploatowane
w rejonach zawieszeń pracują w odmiennych, trudniejszych
od pozostałych odcinków, warunkach eksploatacyjnych.
Odcinek liny znajdujący się w zacisku oraz
bezpośrednio w jego sąsiedztwie, zmęczony wskutek intensywnych
drgań poprzecznych, podlega dalszemu przyśpieszonemu
osłabieniu w wyniku sumowania się zmiennych
naprężeń rozciągających, zginających oraz stycznych.
Skutkiem tego jest występowanie i narastanie pęknięć
d[...]