POMIARY JAKOŚCI TRANSMISJI DANYCH NA TERENIE TRÓJMIASTA W SIECIACH WYBRANYCH OPERATORÓW KOMÓRKOWYCH DOI:10.15199/59.2015.4.21
W referacie przedstawiono możliwości pomiarowe Mobilnej Platformy Pomiarowej (MPP) zaprojektowanej i wykonanej w Instytucie Łączności w Gdańsku zgodnie z wymaganiami Memorandum. Ponadto referat prezentuje wyniki testowej kampanii pomiarowej wykonanej na terenie Trójmiasta dla wybranych operatorów.
1. WSTĘP
W Instytucie Łączności w Gdańsku od 2012 roku prowadzone są prace związane z rozbudową Mobilnej Platformy Pomiarowej (MPP) do badań parametrów jakościowych usług transmisji danych w sieciach komórkowych [1]. W ramach prowadzonej w 2014 roku pracy statutowej [2] dokonano przystosowania MPP do wymogów Memorandum oraz dodatkowo rozszerzono jej funkcjonalność.
Wspomniane Memorandum to porozumienie dla współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług telekomunikacyjnych, przygotowane w ramach współpracy Urzędu Komunikacji Elektronicznej z przedstawicielami operatorów, uczelni technicznych, instytutów naukowo- badawczych i innych instytucji. Ma ono gwarantować przejrzystą, porównywalną formę dla abonentów sieci komórkowych, a w zamyśle ma prowadzić do podnoszenia jakości świadczonych usług na rynku telekomunikacyjnym. Podpisane przez przedstawicieli poszczególnych instytucji Memorandum zawiera między innymi zakres pomiar[...]
WERYFIKACJA DOSTĘPNOŚCI SYGNAŁU GALILEO W WYBRANYCH ŚRODOWISKACH PROPAGACYJNYCH W POLSCE DOI:10.15199/59.2017.6.29
Galileo to europejski system nawigacji satelitarnej
GNSS, odpowiednik amerykańskiego GPS lub rosyjskiego
GLONASS. System Galileo jest projektem Komisji
Europejskiej, agencji GSA (European GNSS
Agency) odpowiedzialnej za udostępnianie serwisów
użytkownikom oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej
(ESA) odpowiedzialnej za stronę techniczną uruchamiania
satelitów.
Prezentowane w referacie pomiary miały na celu
weryfikację dostępności sygnałów Galileo w Polsce oraz
ich porównanie z innymi systemami GNSS (GPS,
GLONASS), w związku z uruchomieniem pierwszych
funkcjonalności systemu Galileo w 2016 roku
W trakcie realizacji opisywanych pomiarów na orbitach
znajdowało się 18 satelitów Galileo, z czego 11
było w pełni operacyjnych, 2 były w trakcie testowania,
4 w fazie uruchamiania a 1 był nieaktywny [7]. Docelowo
do roku 2020 na orbitach umieszczonych zostanie 30
satelitów: 24 aktywne oraz 6 zapasowych.
Pomiary zostały zrealizowane w 2016 roku w ramach
dotacji celowej pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji
a Instytutem Łączności PIB obejmującej prace badawczo-
rozwojowe w zakresie systemów łączności satelitarnej
oraz systemu GNSS-Galileo.
2. METODOLOGIA BADAŃ
Sygnały radiowe wysyłane przez satelity GNSS
wykorzystują technikę rozpraszania widma CDMA i w
związku z tym poziom ich mocy przy powierzchni Ziemi
może być nawet 100-krotnie niższy od mocy szumu
termicznego. Bez odpowiedniego skupienia sygnału w
odbiorniku nie jest możliwe wykonanie badań z wykorzystaniem
standardowych metod pomiarowych, szczególnie,
że parametry techniczne analizatorów widma nie
pozwalają na pomiary sygnałów, których poziom jest
zbliżony lub mniejszy od szumu termicznego. W związku
z powyższym do przeprowadzenia pomiarów niezbędne
było posiadanie odbiornika sygnałów GNSS,
który wykorzystywał usługę Galileo Open Service (pasmo
E1: 1575,42 MHz) [4]. Większość odbiorników
GNSS dostępnych na rynku jest z zasady przystosowana
do pracy z wieloma systemami nawigacyjny[...]
MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTANIA PASMA 3,6 GHz DLA OBSŁUGI RUCHU WIDEO W SIECIACH 5G NA POTRZEBY UŻYTKOWNIKÓW MOBILNYCH W WYBRANYCH MIASTACH W POLSCE DOI:10.15199/59.2019.6.12
1. WSTĘP
Zbliżające się wielkimi krokami pierwsze uruchomienia
sieci zgodnych ze standardem 5G mają stanowić
istotny przełom w rozwoju współczesnych systemów
bezprzewodowych. Systemy piątej generacji z założenia
będą odpowiadały na kluczowe wymagania użytkowników
mobilnych i odzwierciedlały najważniejsze trendy
obserwowane w sieciach bezprzewodowych, co m.in.
oznacza mocniejsze uwypuklenie aspektów związanych
z transmisją maszyna-maszyna (M2M), czy potrzebą
obsługi bardzo dużych zbiorów danych. W efekcie sieci
te znakomicie będą się nadawały do praktycznego wdrożenia
koncepcji smart cities (por. art. [2]) czy Internetu
Rzeczy.
Faktyczne uzyskanie wszystkich zakładanych parametrów
sieci piątej generacji (m.in. spodziewanej
szybkości transmisji, pojemności, efektywności widmowej
czy opóźnień) wymaga zapewnienia odpowiednich
zasobów widmowych, i to zarówno w niższych zakresach
(np. pasmo 700 MHz), jak i w zakresach bardzo
wysokich (powyżej 26 GHz), w których teoretycznie
łatwiej wyodrębnić ciągłe bloki o dużej szerokości, nawet
przekraczającej 1 GHz.
W niniejszym artykule przeprowadzono analizę
możliwości wykorzystania zakresu 3,4-3,8 GHz (tzw.
pasmo 3,6 GHz) na potrzeby realizacji usług wideo
przez użytkowników mobilnych w sieciach 5G dla przypadku
środowiska miejskiego (urban) i wielkomiejskiego
(dense urban) w Polsce (na przykładzie wybranych
miast). Należy mieć na uwadze, iż charakter ruchu wideo
w środowisku (wielko)miejskim znacząco różni się od
analogicznego ruchu w środowisku podmiejskim, gdyż
w tym pierwszym dominuje wiele krótkich transmisji,
realizowanych np. przy okazji podróży komunikacją
miejską, podczas gdy w drugim przypadku najczęstszym
scenariuszem jest jedna, długa transmisja. Głównym
celem opisanego w artykule badania jest weryfikacja,
jaka ilość zasobów (rozumianych jako szerokości kanałów)
jest konieczna, aby zapewnić użytkownikom smartfonów
możliwość realizacji usług wideo w środowisku
(wielko)mie[...]
METODYKA BADANIA WPŁYWU TURBIN WIATROWYCH NA SYSTEMY RADAROWE DOI:10.15199/59.2015.4.98
W referacie omówiono uwarunkowania
związane z badaniem wpływu turbin wiatrowych na systemy
radarowe ze szczególnym uwzględnieniem tzw. fałszywych
ech radarowych. Przedstawiono niezbędne informacje
teoretyczne, opisano metodykę badań symulacyjnych
oraz przykładowe wyniki przeprowadzonych analiz.
1. WSTĘP
Wzrost zainteresowania odnawialnymi źródłami
energii - ze szczególnym uwzględnieniem energetyki
wiatrowej - staje się w ostatnich latach trendem o charakterze
globalnym. Jak podają statystyki, w roku 2013
łączna moc oferowana przez wszystkie istniejące na
świecie farmy wiatrowe wynosiła 318 GW, z czego na
farmy zlokalizowane w Europie przypadało ok. 38% tej
wartości [1]. W tej sytuacji istotnym zagadnieniem wydaje
się być analiza wpływu turbin wiatrowych na ich
otoczenie - w tym na systemy radiokomunikacyjne. Z
uwagi na swoje gabaryty, a także specyficzne materiały,
z których są wykonane, konstrukcje te mogą bowiem w
istotny sposób tłumić, odbijać czy przesłaniać sygnał
radiowy, stając się przyczyną poważnych zakłóceń w
łączności. W zaprezentowanych na konferencji KKRRiT
2014 referatach autorzy niniejszej publikacji skupili się
na wpływie turbin wiatrowych na systemy radiokomunikacyjne
pracujące w pasmie VHF [2, 3]. W niniejszym
artykule zostanie z kolei podjęta niemniej istotna tematyka
interakcji pomiędzy turbinami a systemami radarowymi,
ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska tzw.
fałszywych ech radarowych. Należy podkreślić, iż mówiąc
w tym kontekście o systemach radarowych, mamy
na myśli nie tylko radary funkcjonujące na lądzie, czy
radary lotnicze, ale również radary morskie (i statkowe),
gdyż coraz większym zainteresowaniem cieszą się (także
wśród potencjalnych inwestorów w Polsce) farmy wiatrowe
w całości zlokalizowane na morzu.
Publikacja jest efektem doświadczeń zdobytych
przez Instytut Łączności podczas zakrojonych na szeroką
skalę prac komercyjnych poświęconych temu zagadnieniu.
Efektem tych działań było m.i[...]
WERYFIKACJA POMIAROWA ZASIEGÓW SYSTEMÓW KOMÓRKOWYCH UZYSKIWANYCH W WARUNKACH MORSKICH DOI:10.15199/59.2016.6.72
MEASUREMENT VERIFICATION OF THE CELLULAR SYSTEMS’ RANGES ACHIEVABLE
IN THE MARITIME ENVIRONMENT
Streszczenie: W pierwszej czesci referatu dokonano teoretycznej
analizy zasiegów uzyskiwanych przez systemy
UMTS i LTE w warunkach morskich. W tym celu wyznaczono
odpowiednie bilanse łacza, a nastepnie wykonano
obliczenia z uyciem modeli propagacyjnych. W drugiej
czesci referatu podsumowano kampanie pomiarowa zrealizowana
na Bałtyku, której celem była weryfikacja zasiegów
teoretycznych.
Abstract: In the first section of the paper, the theoretical
analysis of the LTE and UMTS ranges in maritime condition
has been carried out. To do so, the link budgets have
been calculated and the ranges have been estimated using
the relevant propagation models. In the second part of the
article, the authors described a measurement campaign
which was organized to verify those theoretical ranges in
maritime conditions.
Słowa kluczowe: radiokomunikacja morska, system LTE,
system UMTS, systemy komórkowe.
Keywords: cellular systems, LTE system, maritime radiocommunications,
UMTS system.
1. WSTEP
Jednym ze sposobów zapewnienia łacznosci na morzu
- w tym usług transmisji danych - mo e byc wykorzystanie
systemów, których infrastruktura zlokalizowana
jest na ladzie, w tym systemów komórkowych.
Oczywiscie dotyczy to w szczególnosci statków znajdujacych
sie w relatywnie niewielkiej odległosci od brzegu,
a zatem kluczowe jest tu oszacowanie zasiegów uzyskiwanych
przez takie systemy w warunkach morskich.
Powy sza kwestia jest jednym z problemów rozwa-
anych w ramach projektu netBaltic1. Wyznaczano tutaj
teoretyczne zasiegi uzyskiwane na morzu przez systemy
LTE 800 MHz (szerokosci kanału 5 i 10 MHz), LTE
1800 MHz (szerokosci kanału 10, 15 i 20 MHz), UMTS
2100 MHz i UMTS 900 MHz (w obu przypadkach szerokosc
kanału 5 MHz). Zadanie to składało sie z dwóch
etapów: w pierwszym z nich wyznaczono bilanse łacza
1 Internet na Bałtyku - realizacja wielosys[...]
STANOWISKO DO POMIARÓW JAKOSCIOWYCH ŁACZA RADIOWEGO IEEE 802.11 W WARUNKACH MORSKICH DOI:10.15199/59.2016.6.75
TEST-BED FOR QUALITY MEASUREMENT OF IEEE 802.11 RADIO LINK IN MARITIME
CONDITIONS
Streszczenie: W niniejszym artykule przedstawiono stanowisko
pomiarowe oraz metodyke pomiarów jakosciowych
łacza Wi-Fi (standard IEEE 802.11) w warunkach
morskich. Zaprezentowano równie wyniki pomiarów
przeprowadzonych na obszarze Zatoki Gdanskiej we wrzesniu
2015 roku.
Abstract: The following paper introduces a test-bed and a
methodology for the quality measurements of the Wi-Fi
link (compliant with the IEEE 802.11 standard) in the
maritime conditions. In the second part of the article, the
authors discuss the results of the measurements conducted
in the Bay of Gdansk in September 2015.
Słowa kluczowe: IEEE 802.11, pomiary radiowe, pomiary
sygnału na morzu, Wi-Fi
Keywords: IEEE 802.11, measurements in the maritime
conditions, radio signal measurement, Wi-Fi
1. WSTEP
Coraz trudniejsze warunki nawigacyjne (na które
składaja sie sie m.in. rosnace gabaryty statków, zmniejszanie
liczebnosci załóg, mnogosc systemów nawigacyjnych
i systemów bezpieczenstwa) powoduja, e brana
morska szuka metod poprawy bezpieczenstwa na morzu
oraz zwiekszenia wydajnosci operacji morskich. Due
nadzieje wiazane sa z tzw. e-nawigacja, o której
wzmianki w oficjalnych dokumentach pojawiaja sie od
roku 2005, kiedy to rozpoczeto nad nia prace w ramach
Komitetu Bezpieczenstwa na Morzu (MSC) działajacego
w ramach IMO (International Maritime Organization).
Warunkiem niezbednym rozwoju e-nawigacji jest
zapewnienie łacznosci na jak najwiekszym obszarze
akwenów morskich. Łacznosc niezbedna jest do szybkiego
przekazywania aktualnych informacji nawigacyjnych,
pogodowych, ostrzegawczych i innych. Wymagane
jest zapewnienie łacznosci w relacjach statek-lad, ladstatek
oraz statek-statek. Próbe zbudowania takiego
systemu podjeto w projekcie Internet na Bałtyku1 [1].
1 Projekt pt. "Internet na Bałtyku - realizacja wielosystemowej,
samoorganizujacej sie szerokopasmowej sieci tele[...]
EMPIRYCZNA KOREKTA MODELU ITU-R P.1546-5 W OPARCIU O DANE POMIAROWE Z OBSZARU ZATOKI GDAŃSKIEJ DLA SYSTEMÓW TETRA ORAZ VHF DOI:10.15199/59.2016.6.93
EMPIRICAL CORRECTION OF THE ITU-R P.1546-5 ON THE BASIS OF MEASUREMENT DATA
OBTAINED IN THE BAY OF GDANSK FOR TETRA AND VHF SYSTEMS
Streszczenie: W referacie przedstawiono analizę wyników
pomiarów zasięgowych stacji bazowych TETRA oraz VHF
wzdłuż linii brzegowej Zatoki Gdańskiej oraz porównanie
ich zgodności z wynikami planowania radiowego przeprowadzonego
w oparciu o model propagacyjny ITU-R P.1546-
5. Autorzy zdefiniowali korektę dla modelu ITU-R P. 1546-
5 dla analizowanych przypadków oraz przedstawili sposób
jej wyznaczenia.
Abstract: In the article, the analysis of TETRA and VHF
systems’ range measurements results along the coastal line
of the Bay of Gdansk has been carried out. Additionally,
those data have been compared with the results of the radio
planning performed using the ITU-R P.1546-5 propagation
model. The authors defined the model’s correction factor
for the analyzed scenarios and explained how it was obtained.
Słowa kluczowe: planowanie radiowe, pomiary propagacyjne,
korekta modeli propagacyjnych.
Keywords: radio planning, propagation measurements,
correction of the propagation models.
1. WSTĘP
Jednym z zadań realizowanych przez Instytut
Łączności w ramach projektu M-ISZCZ1 było przeprowadzenie
walidacji modelu propagacyjnego ITU-R
P.1546-5 w różnych warunkach środowiskowych. W
tym celu zespoły pomiarowe wykonywały pomiary rozkładu
natężenia pola elektrycznego sygnałów radiowych
systemów VHF w paśmie 148-174 MHz oraz TETRA w
paśmie 380-400 MHz. Pracownicy Zakładu Systemów i
Sieci Bezprzewodowych Instytutu Łączności w Gdańsku
brali udział w kampanii pomiarowej wzdłuż linii brzegowej
Zatoki Gdańskiej, której celem była walidacja
wspomnianego modelu propagacyjnego dla tras morskich
i mieszanych. Kampania została przeprowadzona
w dniach 16-18 czerwca 2015 i obejmowała pomiary
stacjonarne oraz mobilne rozkładu natężenia pola elek-
1 Projekt pt. "Informatyczny system zarządzania zasobami
częstot[...]
Koncepcja i weryfikacja mechanizmu oceny jakości łączy międzywęzłowych w strefie A bezprzewodowej sieci systemu netBaltic DOI:10.15199/59.2017.8-9.8
W ramach realizacji jednego z zadań w projekcie Internet
na Bałtyku1) zaplanowano opracowanie mechanizmu oceny
jakości łączy międzywęzłowych dla urządzeń znajdujących się
w różnych strefach zasięgu systemu. Kwestia stworzenia spójnego
algorytmu oceny jakości i stabilności łącza bezprzewodowego
jest zagadnieniem dość często spotykanym we współczesnej
literaturze przedmiotu [1,2]. Zaproponowany w artykule
mechanizm umożliwi wybór właściwego (optymalnego) łącza
bezprzewodowego dla danej usługi. Ocena jakości łączy będzie
odbywała się na podstawie parametru LQI (Link Quality Indicator).
Jego wartość będzie wyznaczana dla każdego systemu dostępnego
w danym miejscu i czasie.
Opisana koncepcja mechanizmu oceny jakości łączy powstała
w wyniku analizy danych zgromadzonych podczas dwóch kampanii
pomiarowych realizowanych w ramach projektu na wodach
Morza Bałtyckiego. Pierwszą kampanię przeprowadzono w dniach
2-12 września 2015 roku. Miała ona na celu wykonanie badań
pomiarowych, obejmujących zarówno badania zasięgowe, jak
również jakościowe wybranych systemów oraz tzw. badania zajętości
wybranych kanałów radiowych, w warunkach morskich,
zgodnie z założeniami projektu netBaltic. W trakcie kampanii
zarejestrowano niemal 15 tys. punktów pomiarowych dla sieci
LTE oraz ok. 5 tys. punktów dla sieci UMTS przy wykorzystaniu
mobilnej platformy pomiarowej, opracowanej w IŁ w Gdańsku [3].
Na podstawie wyników tej kampanii powstały założenia metody
wyznaczania LQI oraz pierwsza jej weryfikacja. Drugą kampanię
pomiarową przeprowadzono w dniach 1-5 marca 2017 roku.
Miała ona na celu pozyskanie bardziej szczegółowych danychpomiarowych dotyczących sieci LTE i UMTS na morzu. Pomiary
wykonywano z dużo większą częstotliwością i zebrano ich blisko
30 tys. w przypadku sieci LTE oraz ponad 42 tys. dla sieci UMTS.
Na podstawie wyników tej kampanii wprowadzono pewne modyfikacje
do zaproponowanej już metody wyznaczania LQI oraz
przeprowadzono drugą, ostateczn[...]
Metody oceny jakości łączy bezprzewodowych wykorzystywanych w systemie netBaltic DOI:10.15199/59.2018.2-3.2
Jednym z głównych zadań w projekcie netBaltic [13] jest
budowa heterogenicznej sieci teleinformatycznej na morzu, która
w sposób automatyczny będzie analizowała stan dostępnych
łączy bezprzewodowych oraz dokonywała wyboru tego łącza,
które w danej chwili będzie najbardziej korzystne z punktu widzenia
aktualnych warunków w kanale radiowym. W tym celu opracowano
mechanizm oceny jakości łączy międzywęzłowych dla
urządzeń znajdujących się w różnych strefach zasięgu systemu.
Mechanizm ten umożliwi wybór optymalnego pod względem jakości
łącza bezprzewodowego dla danej usługi. Ocena przydatności
różnego rodzaju łączy bezprzewodowych będzie odbywała się
na podstawie porównania wartości parametru LQI (Link Quality
Indicator), wyznaczanej dla każdego z systemów dostępnych
w danym miejscu i czasie. Zastosowanie tego samego kryterium
do oceny jakości różnych systemów umożliwi bezpośredni sposób
porównania jakości oferowanych przez nie usług bezprzewodowej
transmisji danych.
Opisana w artykule koncepcja mechanizmu oceny jakości
łączy powstała w wyniku analizy danych zgromadzonych podczas
kampanii pomiarowych realizowanych w ramach projektu
na wodach Morza Bałtyckiego [7, 9] oraz badań i testów prowadzonych
w środowisku laboratoryjnym [8, 10]. Przedstawiono
definicję parametru LQI oraz sposób jego wyznaczania dla sieci
3G i LTE w strefie A systemu netBaltic [11, 12], w której statki
komunikują się z wykorzystaniem lądowej infrastruktury operatorów
komórkowych oraz dla sieci WiFi w strefach B i C, gdzie
statki nie mają bezpośredniej łączności z brzegiem i jedynym
mechanizmem komunikacji jest łączność statek-statek. Metoda
oceny jakości łączy WiFi może być również wykorzystana
do oceny jakości nadbrzeżnej (np. portowej) infrastruktury sieci
dostępowych do łączności w relacji ląd-statek w strefie A.
W dalszej części artykułu przedstawiono poglądową koncepcję
budowy węzła systemu netBaltic z uwzględnieniem mechanizmu
oceny jakości łączy.
De[...]
ANALIZA WYNIKÓW POMIARÓW ZASIĘGU I JAKOŚCI TRANSMISJI DANYCH W WARSTWIE FIZYCZNEJ SYSTEMU VDES DOI:10.15199/59.2018.6.38
1. WSTĘP
W ramach projektu EfficienSea 2.01 [5], którego
głównym celem jest rozwój morskiego systemu łączności
radiowej, przeprowadzona została dwutygodniowa
kampania pomiarowa na wodach Morza Bałtyckiego.
Wynikiem jej było zebranie około 6 TB danych, które
zostały następnie przetworzone w symulatorze odbiornika
VDES (VHF Data Exchange System) stworzonym
przez Instytut Łączności w Gdańsku [1]. Głównym celem
tych prac było uzyskanie krzywych bitowej stopy
błędu, na podstawie czego określono jakość transmisji
danych w warstwie fizycznej systemu VDES oraz jego
zasięgi i porównano je z wynikami teoretycznymi. Działania
te przeprowadzono na potrzeby procesu standaryzacji
VDES-a, który był jednym z głównych zadań Instytutu
Łączności w projekcie.
2. METODOLOGIA POMIARÓW
2.1. Scenariusz pomiarowy
Pomiary zostały przeprowadzone z wykorzystaniem
jednego nadajnika VDES znajdującego się w porcie
Gedser Havn oraz dwóch odbiorników, z których
jeden zainstalowany był na pokładzie Scandlines Ferry
M/F Berlin, zaś drugi na jego siostrzanym statku M/F
Copenhagen. Scenariusz pomiarowy przedstawiono na
rys. 1. Aby test uczynić możliwie najbardziej realistycz-
1 Projekt EfficienSea 2.0 - Getting Connected jest współfinansowany z
programu Horyzont 2020 w ramach konkursu Mobility for Growth.
nym i uzyskać rezultaty o wysokim stopniu wiarygodności,
na pokładzie statków wykonano pełną instalację
torów radiowych VHF. W celu analizy wpływu wysokości
zawieszenia anten na propagację sygnału, anteny
umieszczono na statkach na dwóch różnych wysokościach.
Trasa żeglugi w jedną stronę wynosiła około 48
km.
Warto wspomnieć, że gdy statki znajdowały się w
największej możliwej odległości od nadajnika, zlokalizowane
one były częściowo na terenie śródlądowym, co
dodatkowo zwiększyło wartość pomiarów, ponieważ
poziom zakłóceń był wyższy, a propagacja w tych warunkach
trudniejsza.
Rys. 1. Ogólna koncepcja kampanii pomiarowej
2.2. Sekwencja danych wykorzys[...]