85 lat działalności Polskiej Państwowej Służby Hydrologiczno- Meteorologicznej
Polska Państwowa Służba Hydrologiczno- Meteorologiczna obchodzi w tym roku jubileusz 85-lecia. Na przygotowanej z tej okazji uroczystości (19 lutego 2004 r.) prof. Jan Zieliński, dyrektor Instytutu Me[...]
Przegląd Wydawnictw
Systemy informacyjne w zlewniowej gospodarce wodnej - praca zbiorowa pod kierunkiem Marka Jerzego Gromca Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Warszawa 2008, 496 s. ISBN 978-83-88897-97-9. Praca składa się z dwóch części. W pierwszej z nich omówiono podstawy systemów informacyjnych w zlewniowej gospodarce wodnej. W drugiej podano liczne przykłady zastosowań w systemach informacyjnyc[...]
Znaczenie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w osłonie społeczeństwa
Groźne zjawiska meteorologiczne i hydrologiczne, jakie wystąpiły głównie w czerwcu i lipcu tego roku, a które spowodowały milionowe straty materialne społeczeństwa na terenie kraju, a nawet i wypadki śmiertelne, powodują konieczność przypomnienia nie tylko fachowcom, ale i całemu społeczeństwu o roli Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowej Służbie Hydrologiczno- Meteorologicznej w naszym kraju. Polska Służba Hydrologiczno-Meteorologiczna w tym czasie zdała egzamin, przekazując społeczeństwu i organom państwa odpowiedzialnym za jego bezpieczeństwo, odpowiednie komunikaty, ostrzeżenia i prognozy meteorologiczne i hydrologiczne w odpowiednim czasie. Z uwagi na złożoność i współzależność w skali globalnej procesów pogodowych i klimatotwórczych meteorologia je[...]
Koncepcja zarządzania gospodarką wodną Koncepcja zarządzania gospodarką wodną
Gospodarka Wodna nr 10/2010 393 Zaproponowano nową zlewniową orga- nizację gospodarki wodnej opierającą się na samorządnych instytucjach zlewniowych oraz powołanie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej o znacznie szerszych niż dotychczas uprawnieniach. 1. W obliczu katastrofalnych zagrożeń naturalnych występujących w ostatnich la- tach w Polsce, w szczególności katastro- falnych powodzi w dorzeczu Wisły i Odry w 2010 r. - chcąc zapewnić skuteczną ochronę mienia i życia obywateli przed tymi zagrożeniami - państwo powinno mieć wy- specjalizowaną, dobrze wyposażoną tech- nicznie administrację wodną, dysponującą odpowiednimi do zadań finansami. Aktualne finansowanie, organizacja, po- ziom techniczny i technologiczny nie pozwa- lają na skuteczną realizację zadań gospodarki wodnej. Konieczne więc stają się niezbędne zmiany organizacyjne w administracji wod- nej, począwszy od zmian w kompetencjach (zwiększenie rangi i usamodzielnienie) Krajo- wego Zarządu Gospodarki Wodnej (KZGW) oraz przekształcenia jednostek podległych, tj. rad regionalnych gospodarki wodnej (RRGW) i regionalnych zarządów gospodarki wod- nej (RZGW), z podzieleniem wyznaczonych zadań. Celem tych zmian byłoby ustanowie- nie samorządnych i samofinansujących się z opłat za wodę (i dotacji z budżetu państwa), w tym również z opłat w zakresie energe- tycznego wykorzystania cieków wodnych w dorzeczu (elektrownie wodne) jednostek regionalnych. Należy zapewnić też odpo- wiednią ochronę zasobów wodnych (umożli- wiającą dostarczenie społeczeństwu czystej i zdrowej wody, co jest niezbywalnym prawem człowieka), bilansowanie i zrównoważone go- spodarowanie zasobami wodnymi, oraz sku- teczne bezpieczeństwo budowli wodnych. Gospodarka wodna w Polsce przeży- wa trudny czas. Przyczyny tego stanu tkwią przede wszystkim w niedocenianiu zn[...]
Modernizacja Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w latach 2000-2005
Minęło 5 lat od oddania do użytku
zmodernizowanej Państwowej Służby
Hydrologiczno-Meteorologicznej - potocznie
znanej pod nazwą System Monitoringu
i Osłony Kraju (SMOK).
Instytut Meteorologii i Gospodarki
Wodnej (Państwowy Instytut Badawczy)
jest samodzielną, państwową jednostką
organizacyjną, mającą osobowość
prawną i wysoko kwalifikowaną
kadrę. Jej podstawowym zadaniem jest
prowadzenie badań i prac rozwojowych
oraz służb o szczególnym znaczeniu
dla państwa, społeczeństwa i gospodarki
narodowej. Zadanie to Instytut
realizuje przede wszystkim za pośrednictwem
Państwowej Służby Hydrologiczno-
Meteorologicznej, sprawującej
funkcje osłonowe, obejmujące całe
państwo i całe społeczeństwo, oraz wyspecjalizowanych
komórek naukowych,
wspomagających pracę służby. Prowadzenie
działalności w zakresie służb
publicznych: hydrologicznej, w tym
oceanograficznej, meteorologicznej
i technicznej kontroli zapór, polega na
pozyskiwaniu i gromadzeniu materiałów,
wykonywaniu nieprzerwanych badań
procesów i zjawisk przyrodniczych,
oraz prognozowaniu, szczególnie w sytuacjach
zagrożeń.
Zagrożenia te mogą wystąpić w dowolnym
czasie, na dowolnym obszarze
kraju i z różnym natężeniem. Zagrożenie
to jest zatem powszechne, obejmuje
bowiem całe społeczeństwo. Jedynym
sposobem redukcji skutków tego
zagrożenia jest efektywne przewidywanie
jego pojawienia się. Każde nowoczesne
państwo, dla ochrony życia
i mienia swoich obywateli, organizuje
wyspecjalizowane służby, których ciągłym
zadaniem jest śledzenie procesów
przyrodniczych w atmosferze i hydrosferze
oraz skuteczne określanie
wynikających z nich zagrożeń.
Utrzymanie tych służb leży w interesie
całego społeczeństwa, a nie tylko
określonych grup społecznych czy instytucji.
Dlatego charakter tych służb
jest państwowy i taki powinien pozostać
również w przyszłości.
Charakter zagrożeń od sił przyrody
wymaga, aby program osłony hydrologiczno-
meteorologicznej był kompleksowy,
skuteczny i[...]
Jubileusz profesora Marka Gromca z okazji 75. rocznicy urodzin i 50-lecia pracy zawodowej DOI:
Marek Gromiec (ur. 14 IX 1943 r. w Warszawie).
Profesor nadzwyczajny, ekspert
ONZ w dziedzinie inżynierii środowiska
i gospodarki wodnej, szczególnie ochrony
zasobów wodnych przed zanieczyszczeniem.
Absolwent Wydziału Inżynierii Sanitarnej
i Wodnej Politechniki Warszawskiej - mgr inż.
urządzeń sanitarnych w dziedzinie zaopatrzenia
w wodę i utrzymania czystości środowiska
(1967), absolwent Wydziału Inżynierii
Środowiska Uniwersytetu Teksasu w Austin,
USA - mgr inż. inżynierii środowiska (1970),
dr nauk technicznych (PW - 1979) i dr hab.
nauk technicznych (Politechnika Lubelska
2012). Ukończył trzy kursy podyplomowe z zastosowania
matematyki w Instytucie Matematyki
PAN i na Uniwersytecie Warszawskim,
a następnie kurs organizacji i kierowania
pracami badawczo-wdrożeniowo-rozwojowymi
dla kadry kierowniczej. Uzyskał dyplom
ukończenia międzynarodowego kursu "Zintegrowane
Zarządzanie Zasobami Wodnymi"
w Departamencie Gospodarki Wodnej Stanów
Zjednoczonych w Waszyngtonie, DC.
Pracował w Instytucie Gospodarki Wodnej
(IGW) jako inżynier sanitarny w projekcie
Programu Specjalnego ONZ "Polska-26"
realizowanego we współpracy z WHO, skąd
w ramach tego projektu wyjechał do pracy
naukowej w USA. Po powrocie do kraju pracował
w Instytucie Meteorologii i Gospodarki
Wodnej (IMGW) w Warszawie jako: główny
technolog, adiunkt, zastępca kierownika Zakładu
Chemii i Biologii Wody, docent, wieloletni
kierownik Zakładu Gospodarki Wodnej,
pełnomocnik dyrektora naczelnego ds. projektów
specjalnych. Realizował krajowe projekty
ochrony wód we współpracy z Wielką
Brytanią, Francją, RFN, Holandią, Włochami,
Danią, Norwegią, Szwecją, Finlandią, Kanadą,
USA i Japonią. W projektach zastosował
w praktyce modelownie matematyczne zintegrowane
z systemem automatycznego monitorowania
jakości wód, systemem informacji
przestrzennej, technikami teledetekcyjnymi
i systemem wspomagania decyzji w ochronie
wód przed zanieczyszczeniami w zlewniach
rzek. Prze[...]