Diagnoza systemu zarządzania jakością w polskich organizacjach
Morbi non eloquéntia, sed remédiis curantur1.Wprowadzenie
W 2014 roku mijają dwadzieścia cztery lata od
pierwszej certyfikacji systemu zarządzania jakością
w Polsce na zgodność z wymaganiami norm ISO
serii 9000 [1]. Obecnie ponad dziesięć tysięcy
organizacji działających w kraju ma certyfikowany
system zgodny z wymaganiami normy ISO 9001.
Systemy zarządzania jakością stały się popularne
w wielu dziedzinach życia. Dysponujemy dużą
bazą wiedzy i doświadczeń dotyczących zarządzania
jakością. Normy ISO serii 9000 są sukcesywnie
aktualizowane i dysponujemy współczesnym standardem
wymagań.
Na świecie przeprowadzono różnorodne badania
dotyczące systemów zarządzania jakością [2-9].
Również w warunkach polskich były prowadzone
badania dotyczące systemów, żeby wspomnieć
o wybranych [10-15].
Paradoksalnie, dysponując coraz większą wiedzą,
można zauważyć bardzo różne opinie dotyczące
systemów zarządzania jakością. Zarówno przedstawiciele
nauki, jak i praktyki gospodarczej w różny
sposób oceniają systemy, czasem kwestionują
ich założenia i stawiają poważne zarzuty. Faktem
jest, że systemy zarządzania jakością funkcjonują
w zróżnicowanej formie w poszczególnych organizacjach.
Oprócz dobrze działających systemów
można znaleźć słabe, a nawet niefunkcjonujące,
pozorne systemy. Nie wynika to jednak z błędnych
założeń zarządzania jakością, ale braku dobrej woli
i umiejętności ich zastosowania w praktyce konkretnej
organizacji.
Autor niniejszego opracowania przeprowadził
w latach 2004-2009 wieloaspektowe postępowanie
badawcze, które zostało przeprowadzone na
łącznej próbie ponad 3.700 organizacji. Badania
Sentencja łacińska, w polskim tłumaczeniu "Choroby leczy się
lekarstwami, nie gadaniem".
przeprowadzono w organizacjach produkcyjnych,
usługowych, jednostkach administracji publicznej
i ochrony zdrowia, wzięto pod uwagę organizacje
o różnej wielkości i profilu działalności oraz różnym
czasie posiadania systemu. Wyniki tych badań
zos[...]
Zastosowanie metody badania zaburzeń w przedsiębiorstwach na przykładzie przemysłu chemicznego DOI:10.15199/62.2018.4.27
Organizacje poszukują różnorodnych możliwości poprawy skuteczności
funkcjonowania i zapewnienia jakości swoim wyrobom. Na
świecie i w Polsce rozpowszechniły się systemy zarządzania jakością
wg wymagań normy1). Jednak pomimo posiadania certyfikowanych
systemów zarządzania jakością, część organizacji boryka się z różnego
rodzaju problemami2, 3). Autor publikacji od wielu lat prowadzi
kompleksowe badania dotyczące systemów zarządzania jakością
w różnych grupach organizacji4-6). Otrzymane wyniki zainspirowały go
do opracowania nowatorskiej metody badania zaburzeń7, 8). Zaburzenia
nie są badane, jak to zwykle bywa, z wnętrza organizacji, ale na
podstawie danych uzyskanych z audytów trzeciej strony. Audyty te
prowadzone są przez profesjonalnych audytorów jednostek certyfikujących
i powinny dostarczać obiektywnych danych. Istnieje jednak
duży problem z dostępem do tego typu danych. Autorowi udało się
przepro[...]
Obszary sprawiające trudności w systemach zarządzania jakością według normy ISO 9001-2000
Systemy zarządzania jakością według norm ISO serii 9000:2000 z powodzeniem znalazły zastosowanie w różnorodnych organizacjach [1]. Produkcja, usługi, szkolnictwo, administracja i ochrona zdrowia wykor[...]
Jakie wymagania normy ISO 9001-2000 sprawiają trudności polskim przedsiębiorstwom
Zapoczątkowany w Polsce w 1990 roku proces certyfikacji systemów zarządzania jakością rozwija się dynamicznie czego dowodem jest stale zwiększająca się liczba przyznanych certyfikatów. Systemy jakości[...]