Rozwój zrównoważony w programie zajęć koła ekologicznego w gimnazjum
Program przygotowałam z myślą o uczniach gimnazjum, zainteresowanych problemami ekologicznymi, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności, aby działać na rzecz ochrony przyrody oraz propagować wśród społeczności szkolnej i w środowisku lokalnym zasady rozwoju zrównoważonego. Z doświadczenia oraz z rozmów z innymi nauczycielami wiem, że w szkole jest dość liczna grupa młodzieży, któ[...]
Rozwój zrównoważony w programie zajęć koła ekologicznego w gimnazjum
Harmonogram działań Moduł Temat Cele operacyjne Środki dydaktyczne Woda Zasoby wody na Ziemi. Sposoby analizy ilości i jakości wód. - podać powody, dla których nie można marnować wody, - określić rolę wody, - wymienić obszary szczególnie ubogie w wodę pitną, - zbadać pH wody, jej twardość oraz zawartość w niej azotanów (III), - rozwiązywać zadania dotyczące wody Foliogram "Obieg wody[...]
Rozwój zrównoważony w programie zajęć koła ekologicznego w gimnazjum (3)
Harmonogram działań Moduł Temat Cele operacyjne Środki dydaktyczne Różnorodność przyrody wielkim skarbem dla przy- szłych pokoleń. - wymienić gatunki zagrożone, - wyjaśnić znaczenie bioróżnorodności, - podać formy ochrony przyrody Zielony pakiet: film "Ostatni dzwonek", Foliogram - międzynarodowe konferencje poświęcone zagadnieniom ochrony środowiska Różnorod-noś[...]
Rozwój zrównoważony w programie zajęć koła ekologicznego w gimnazjum
1. Praca w grupach - Badanie zanieczyszczeń pyłowych w najbliższej okolicy. Wykonanie: Obejrzyj przez lupę przyniesione kartki papieru z naklejonymi taśmami klejącymi zawierającymi zanieczyszczenia pyłowe zebrane w okolicy szkoły, ulicy, wśród zieleni. Przypisz określone pyły konkretnym źródłom lokalnym na podstawie zabarwienia pyłów. a. okolice ruchliwej ulicy b. miejsce otoczone ziele[...]
Scenariusze edukacji ekologicznej podczas lekcji wychowawczych w gimnazjum
Cel ogólny: Uświadomienie młodzieży, że palenie papierosów nie jest tylko sprawą jednostki, gdyż konsekwencje nikotynizmu dosięgają całe środowisko. Środki dydaktyczne: odbitki ksero zadań dla grup (zadania wstępne, zadania obliczeniowe), magnetowid, film "Palę las" (16 minut), plansza - skład dymu tytoniowego. Metody: pokaz, metoda poszukująco- naprowadzająca, oglądowa. Przebieg zajęć I. Wstęp 1. Część organizacyjno-porządkowa. 2. Nawiązanie do tematu: - Rozwiązanie zadań wstępnych przez uczniów (praca w czterech grupach, po upływie wyznaczonego czasu lider odczytuje rozwiązanie): a. Rebus - rozwiązując rebus poznasz nazwę silnej trucizny zawartej w dymie tytoniowym, która powoduje uzależnienie od papierosów. Hasło: NIKOTYNA b. Posługując się symbolami pierwiastków [...]
Scenariusze edukacji ekologicznej podczas lekcji wychowawczych w gimnazjum (5)
Cele ogólne: wykazanie, że każdy proces rozwoju musi uwzględniać aspekty ochrony środowiska. Kształtowanie potrzeby życia w harmonii z przyrodą. Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru, mazaki, odbitki ksero i foliogram - Zasady ekologa, odbitki ksero dla uczniów - główne zasady rozwoju zrównoważonego, zdjęcia lub rysunki przedstawiające zanieczyszczone i czyste środowisko. Metody: metoda poszukująco-naprowadzająca, oglądowa. Przebieg zajęć: I. Wstęp 1. Część organizacyjno-porządkowa. 2. Wprowadzenie do tematu: - Zadanie wstępne: Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje każdej grupie po dwa zdjęcia lub rysunki. Jedno ukazuje zanieczyszczenie środowiska, np.: ruchliwa ulica z widocznymi spalinami samochodowymi, elektrociepłownia z kominami i unoszącym się d[...]
Sąd nad solami
Zajęcia można przeprowadzić jako lekcję
podsumowującą wiadomości z działu:
sole (chemia w gimnazjum), zajęcia kółka
ekologicznego lub chemicznego, ale również
podczas obchodów Dnia Ziemi. Tematem
jest niewłaściwe stosowanie soli,
rakotwórcze właściwości azotanów i soli
metali ciężkich, nadużywanie nawozów
sztucznych, zasolenie środowiska.
Cel ogólny:
- Upowszechnienie wiedzy o grupie
związków chemicznych - solach, dostrzeganie
ich różnorodności.
- Wyszukanie pozytywnego i negatywnego
znaczenia soli.
- Ustalenie kodeksu bezpiecznego posługiwania
się solami.
- Doskonalenie postaw proekologicznych
i prozdrowotnych.
- Kształtowanie umiejętności zachowania
się w sądzie.
Cele wychowawcze:
- Rozwijanie zdolności publicznego wyrażania
poglądów.
- Dostrzeganie trudności sądzenia i wydawania
wyroków oraz oceniania innych.
- Budzenie potrzeby dbałości o środowisko
i nasze zdrowie.
- Dostrzeganie związku między stanem
środowiska a naszym zdrowiem.
- Kształtowanie właściwych i prozdrowotnych
nawyków żywieniowych.
- Wyrabianie wnikliwej obserwacji doświadczeń
i prezentacji.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi :
- podać cztery przykłady soli trujących,
- wymienić pięć przykładów zastosowania
soli,
- wyjaśnić, dlaczego sól jodowana jest
zdrowsza niż sól bez jodu (szczególnie dla
mieszkańców Polski południowej),
- uzasadnić, dlaczego nadmiar soli kuchennej
w pożywieniu jest szkodliwy,
- uzasadnić celowość zastosowania soli
w życiu codziennym i gospodarce,
- wyjaśnić, dlaczego zbytnie nawożenie
gleb jest szkodliwe,
- wymienić dwa powody, dla których nie
należy spożywać azotanów,
- podać trzy przykłady zastosowania azotanów,
- wymienić cztery przykłady negatywnych
skutków wyrządzanych przez złe stosowanie
soli.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, przyrząd do badania przewodnictwa
elektrycznego, chlorek miedzi
(II), woda, zlewka, bateria, plansza - nazewnictwo
soli (lub prezentacja multimedialna,
gdy jest możliwość skorzystan[...]