Studies on operational wear of glycol-based brake fluid Badania eksploatacyjnego zużycia płynu hamulcowego wytworzonego na bazie glikolu DOI:10.15199/62.2015.10.30
Three glycols-contg. com. brake fluids were studied for
b.p. and H2O content as a function of the vehicle mileage.
A significant deterioration in the quality of brake fluids was
obsd. during the 3 yr. long study. The detn. of b.p. was
more efficient than the deten. of H2O content.
Przedstawiono wyniki badań dotyczących jakości
płynu hamulcowego w funkcji temperatury
i zawartości wody, przeprowadzonych na wybranej
grupie samochodów osobowych w trakcie ich
eksploatacji. Badane pojazdy charakteryzowały
się różną datą produkcji i miały różne wartości
przebiegu kilometrowego. Przedstawiono metodykę
analizy statystycznej jakości płynu hamulcowego
na bazie glikolu dla wybranych samochodów
osobowych pozostających w eksploatacji.
W celu poprawy bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska
naturalnego systematycznie zwiększa się skuteczność i niezawodność
systemów bezpieczeństwa pojazdów samochodowych oraz stosuje się
coraz doskonalsze materiały eksploatacyjne. W przemyśle i w motoryzacji (smarowanie) największe znaczenie mają syntetyczne węglowodory,
w tym szczególnie polialfaolefiny (PAO), estry kwasów karboksylowych
(kompleksestry i poliestry) oraz polialkilenoglikole (PAG)1). Na rynku
przemysłu chemicznego organiczne estry są cennymi półproduktami2)
wykorzystywanymi szeroko w przemyśle motoryzacyjnym.
Zagadnienia bezpieczeństwa i eksploatacji pojazdów stanowią stale
aktualną problematykę naukowo-badawczą. Droździel i współpr. badali
skuteczność systemów bezpieczeństwa w autobusach miejskich3)
i niezawodność floty pojazdów podczas eksploatacji4) oraz zaprezentowali
analizę napraw pojazdów w funkcji przebiegu kilometrowego, na
przykładzie floty pojazdów firmy transportowej5). Skrúcaný i Gnap6)
badali wpływ zmiany warunków atmosferycznych na stabilność ruchu
pojazdów ciężarowych z ładunkiem i bez obciążenia, również podczas
hamowania. W celu poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego
we wszystkich nowych pojazdach stosuje się złoż[...]
Composition of exhaust gases of spark ignition engines under conditions of periodic inspection of vehicles in Slovakia Skład spalin z silników o zapłonie iskrowym w warunkach okresowych badań pojazdów na Słowacji DOI:10.15199/62.2017.3.36
The exhaust gas emission control data in a vehicle control
station in 2007-2014 in Slovakia was presented. The emission
depended of vehicle prodn. year and its equipment.
Przedstawiono wyniki badań dotyczących kontroli
składu spalin z pojazdów z silnikami o zapłonie
iskrowym w ramach okresowych badań
technicznych pojazdów. Zweryfikowano uzyskiwane
podczas kontroli wyniki zawartości CO
i HC z limitami zawartymi w obowiązujących
normach Euro dla tej kategorii pojazdów wyposażonych
w różne typy układów wydechowych.
Ludzkość wykorzystuje silnikowe pojazdy samochodowe już od
ponad 100 lat. Silnik spalinowy przekształca energię chemiczną zawartą
w paliwie na energię mechaniczną przez spalanie paliwa. W wyniku
spalania tworzy się ponad 100 różnych produktów spalania, m.in.
takich jak aldehydy (RCHO) i ditlenek siarki oraz regulowane normami
wartości emisji CO, węglowodory (HC), NOx, a także cząstki stałe
PM (particulate matter)1). Spaliny są odprowadzane do środowiska,
w którym ich stężenie, w związku z dynamicznym rozwojem motoryzacji,
znacznie wzrosło w okresie ostatnich dwóch dekad. W tabeli 1
zestawiono dopuszczalne wartości emisji spalin w poszczególnych normach europejskich dla pojazdów zasilanych silnikiem o zapłonie
iskrowym.
Spaliny emitowane z pojazdów samochodowych są dominującym
źródłem zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich i mają
negatywny wpływ na zdrowie ludzi oraz jakość powietrza i środowiska2-
8). Według klasyfikacji źródeł zanieczyszczeń powietrza w obszarach
miejskich emisja z pojazdów samochodowych stanowi więcej
niż 80% zanieczyszczeń powietrza w dużych miastach9). W ogólnym
Table 1. Exhaust gases emission limits for vehicles with spark ignition engines
Tabela 1. Dopuszczalne wartości emisji spalin dla pojazdów z silnikiem
o zapłonie iskrowym
Nazwa
normy
Data
obowiązywania
normy, od
Emisja składników spalin, g/km
CO HC NOx HC+NOx PM
Euro 1 1.07.1992 r. 2,72 - - 0,97 -
Euro 2 1.10.1996 r. 2,2[...]