Plany gospodarowania wodami w obszarach dorzeczy
Woda jest jednym z najistotniejszych elementów środowiska przyrodniczego. Światowe zasoby wodne oceniane na 1,5 miliarda km3 to głównie wody słone mórz i oceanów. Wody słodkie stanowią zaledwie 3-5% wód kuli ziemskiej, z czego 3/4 uwięzione są pod postacią lodowców i śniegów. Pozostała niewielka część tych zasobów to wody powierzchniowe (jeziora, rzeki) i podziemne, które mogą stanowić źródło wody nadającej się do spożycia. Dostęp do czystej, pitnej wody jest potrzebą każdego z nas. Mimo to ponad 1 miliard na 6 miliardów ludności Ziemi, nie ma do niej dostępu. Problem ten nie dotyczy wyłącznie krajów Trzeciego Świata, lecz również większości państw europejskich, także Polski. Rzeki i jeziora, będące miejscem rekreacji oraz często źródłem wody pitnej, są bardzo zanieczys[...]
Wdrażanie Ramowej Dyrektywy Wodnej - drugi cykl planistyczny
Ramowa Dyrektywa Wodna
(RDW), która ujednolica politykę
wodną krajów członkowskich
Unii Europejskiej,
zarezerwowała dla udziału społeczeństwa
istotną funkcję w planowaniu gospodarowania
wodami. Według art. 14. informowanie
społeczeństwa i konsultacje
dokumentów planistycznych stanowią
obowiązkowy etap każdego cyklu planistycznego.
W akapicie 14 preambuły RDW
podkreśla się, że "osiągnięcie celów niniejszej
dyrektywy jest uzależnione od
ścisłej współpracy i spójnych działań na
poziomie wspólnotowym, Państw Członkowskich
oraz lokalnym, jak również od
informacji, konsultacji i zaangażowania
ogółu społeczeństwa, w tym użytkowników".
Natomiast zgodnie z akapitem
46 "dla zapewnienia udziału ogółu społeczeństwa,
w tym użytkowników wody,
w ustaleniu i aktualizacji planów gospodarowania
wodami w dorzeczu, konieczne
jest dostarczenie odpowiedniej informacji
o planowanych działaniach oraz składanie
sprawozdań o postępach w ich wdrażaniu,
w celu włączenia ogółu społeczeństwa
przed podjęciem ostatecznych decyzji
w sprawie niezbędnych działań". Możliwość
wypowiadania się obywateli w sprawach
kluczowych dla gospodarki wodnej
wpisuje się zatem w zasady demokratyczne
i stwarza przejrzyste reguły dla podejmowania
decyzji. Dodatkowym atutem
dialogu społecznego jest możliwość zasięgnięcia
opinii z różnych źródeł i punktów
widzenia, spojrzenie na kształt planowanych
rozwiązań z różnych perspektyw,
a w rezultacie łatwiejsze wypracowanie
kompromisu co do merytorycznej treści
[...]