Analiza możliwości otrzymania walcówki o strukturze z efektem TRIP na linii kontrolowanego chłodzenia Stelmor
Celem badań przedstawionych w artykule było przeprowadzenie prób regulowanego chłodzenia walcówki na linii Stelmor dla uzyskania
w jej strukturze austenitu szczątkowego, bezpośrednio decydującego o efekcie TRIP. Badania obejmowały analizę porównawczą
walcówki chłodzonej według tradycyjnej technologii chłodzenia (stosowanej na druty spawalnicze) i niekonwencjonalnej metody
chłodzenia, zapewniającej otrzymanie walcówki z efektem TRIP.
The realization of control cooling process steel wire rods on Stelmor line to the aim of obtaining retained austenite in the structure
which directly decides about TRIP effect was made in the work. Research was concerned with comparative analysis for wire rods
cooled with use of traditional technology (for welding wires) and unconventional cooling method with assured getting the wire rods
with TRIP effect.
Słowa kluczowe: efekt TRIP, linia Stelmor, druty spawalnicze
Key words: TRIP effect, Stelmor line, welding wires
1. Wprowadzenie. Obecnie stal TRIP stosuje się
przede wszystkim na blachy karoseryjne. Strukturę
zapewniającą efekt TRIP uzyskuje się w blachach
dwoma metodami. Pierwsza z metod pozwala na
otrzymanie blachy gołej lub ocynkowanej o strukturze
TRIP, poprzez prowadzenie obróbki cieplnej
zimnowalcowanych blach na liniach zanurzeniowego
cynkowania ogniowego lub liniach ciągłego wyżarzania
[1]. Proces ten polega na wyżarzaniu blach w
zakresie temperatur wyżarzania międzykrytycznego
(780’880°C), następnie szybkim chłodzeniu i izotermicznym
wytrzymaniu w temperaturach przemiany
bainitycznej (350’500°C) i chłodzeniu do temperatury
otoczenia.
Druga metoda polega na przeprowadzeniu procesu
kontrolowanego chłodzenia, po procesie walcowania
na gorąco. Pierwszy etap p[...]