Gospodarko wodna, pamiętaj o transporcie rzecznym
Na wstępie pragnę podziękować autorowi Panu Jerzemu Iwanickiemu, a także redakcji "Gospodarki Wodnej" za opublikowanie artykułu pt. "W sprawie definicji gospodarki wodnej". Spośród wielu niewątpliwych korzyści płynących z tego artykułu jedna jest zasadnicza. Autor jasno i przejrzyście wyjaśnia sposób pojmowania przez niego i środowiska jemu bliskie co według wyżej wspomnianych oznacza tz[...]
200. rocznica rozpoczęcia planowej regulacji Odry DOI:
W tym roku mija 200 lat od podpisania Protokołu Bohumińskiego
- pierwszego kompleksowego, jednolitego planu regulacji Odry,
którego realizacji miało podjąć się państwo. Komplementarność
zabudowy, zmiana podmiotu zobowiązanego do regulacji Odry
oraz zmiana reguł finansowania inwestycji odrzańskich zaprezentowane
w Protokole były zupełnie nowym podejściem do
problemu regulacji rzeki.
N ajważniejszym w historii Odry dokumentem był podpisany
7 lipca 1819 r. w Bohuminie Protokół Bohumiński. Jednak
zanim doszło do jego podpisania, nastąpiła nacjonalizacja rzek
europejskich1).
NOWE ZASADY ZARZĄDZANIA RZEKAMI
W czasach napoleońskich francuski Konwent Narodowy wydał
16 listopada 1792 r. dekret w sprawie wolności żeglugi na Skaldzie
i Mozie. Dekret reprezentował nowe podejście do żeglugi śródlądowej,
dostrzegał znaczenie transportu wodnego dla przemysłu
oraz likwidował pochodzące z epoki feudalnej obciążenia w postaci
opłat, ceł, myt, ograniczające, a nierzadko uniemożliwiające
uprawianie żeglugi na rzekach. Idee zawarte w dekrecie szerzone
były przez armię napoleońską w całej Europie. Państwo pruskie
przystąpiło do realizacji wytyczonych przez Napoleona nowych
porządków zarządzania Odrą. Na zmianę podstawowych zasad
zarządzania Odrą wpływ miały nowe reguły gospodarcze wprowadzane
w Europie przez Napoleona. Nowe zasady dotyczące rzeki
zmieniały podmioty zobowiązane do jej regulacji i pokrywania
z tym związanych kosztów. Państwo zdjęło ten obowiązek z właścicieli
przyległych do rzeki gruntów. Samo podjęło się realizacji oraz
finansowania inwestycji odrzańskich. Wraz ze zmianą podmiotów
zobowiązanych do finansowania odrzańskich inwestycji zmieniono
także podmioty uprawnione do korzystania z opłat żeglugowych.
Obecnie opłaty pobierane za korzystanie z rzeki miały wpływać
nie do kasy lokalnych decydentów, lecz do budżetu państwa,
z którego finansowana była regulacja.
W dniach 9 lipca 1814, 6 stycznia 1818 i 3 stycznia 1819 r. dokonano
o[...]