Dobór impulsów o zadanym widmie do systemów uwb
Ultraszerokopasmowe systemy radiokomunikacyjne - UWB (Ultra Wideband), które w ostatnich latach znacznie zyskały na popularności, wykorzystują do transmisji danych zakresy częstotliwości obecnie już zajmowane przez wąsko- oraz szerokopasmowe urządzenia radiowe. Jednoczesna koegzystencja różnych transmisji w tym samym paśmie i na tym samym obszarze przestrzennym jest możliwa dzięki różnicom w szerokości pasma sygnałów oraz poziomach energetycznych transmisji. Niewielka moc sygnału UWB, rozłożona w bardzo szerokim paśmie (przyjmując zgodnie z [4], że sygnał jest ultraszerokopasmowy, jeśli szerokość jego widma przekracza 50 MHz), daje w efekcie bardzo małą wartość widmowej gęstości mocy, w założeniu na tyle małą, by w większości przypadków nie powodować zakłóceń w pracy istniejąc[...]
Radionawigacja w sieciach komórkowych cdma 2000 DOI:
Obserwowane w ostatnich latach coraz większe zainteresowanie
radiowymi i nieradiowymi technikami określania położenia
węzłów (terminali) może być kojarzone z dwoma, w pewnym
sensie związanymi ze sobą, określeniami: wszechobecne lokalizowanie
(ubiquitous positioning) oraz nawigacja z użyciem sygnałów
przypadkowych SOP (Signals of Opportunity). Zdaniem autora,
aktualne znaczenie tych pojęć w obszarze technik radiowych
można zdefiniować następująco.
Wszechobecne lokalizowanie to możliwość - określenia położenia
terminala ruchomego w dowolnym środowisku, realizowanego
zarówno przez infrastrukturę sieciową, jak i autonomicznie przez
terminal, z zadaną rozdzielczością i dokładnością [1]. Oznacza to
między innymi dostępność usług lokalizacyjnych wewnątrz budynków,
w piwnicach, tunelach czy przejściach podziemnych, a więc
tam, gdzie dostępność i jakość usługi nawigacyjnej świadczonej
najbardziej rozpowszechnionymi metodami satelitarnymi (GPS,
GLONASS, Galileo itp.) mogą być niewystarczające.
- Nawigacja z użyciem sygnałów przypadkowych (nawigacja
przypadkowa) to możliwość określania przez terminal danych
nawigacyjnych (położenie opisywane geometrycznie lub symbolicznie,
prędkość, ale też orientacja w przestrzeni lub estymacja
wektora ruchu w pożądanym kierunku) na podstawie sygnałów
radiowych emitowanych przez nadajniki niebędące częścią systemu
nawigacyjnego i zwykle niezaprojektowanych pod względem
estymacji położenia obiektów.
Jest zatem oczywiste, że jedną z technik realizacji wszechobecnego
lokalizowania może być nawigacja z użyciem sygnałów
przypadkowych. Na obecnym etapie rozwoju nawigacja ta nie jest
jeszcze oferowana komercyjnie, natomiast liczne prace badawcze
prowadzone w wielu ośrodkach koncentrują się na metodach
określania położenia terminali na podstawie sygnałów nadajników
radiofonii i telewizji rozsiewczej [2] - [5], jak również nadajników
sieci telefonii komórkowej GSM, UMTS i CDMA2000 [6] - [11].
Warto zwrócić uw[...]
POMIAR PASMA KOHERENCJI KANAŁÓW RADIOWYCH W SYSTEMIE TETRA DOI:10.15199/59.2015.4.93
Referat zawiera opis weryfikacji pasma
koherencji kanałów radiowych dla systemu TETRA na
bazie pomiarów zrealizowanych w warunkach rzeczywistych
w województwie pomorskim. Opisana została metoda
pomiarowa bazująca na wykorzystaniu sygnałów łącza
w dół z systemu CDMA2000. Wyniki pomiarów zostały
porównane z modelami kanałów radiowych zawartymi
w specyfikacji systemu TETRA.
1. WSTĘP
Prawidłowe funkcjonowanie systemów radiokomunikacyjnych
w warunkach zmiennych własności kanałów
radiowych wymaga zastosowania odpowiednich
technik odbioru. Poprawę odbioru sygnałów w cyfrowych
systemach radiokomunikacji ruchomej można
uzyskać stosując wiele metod, z których najczęściej
spotykane to np. korektory adaptacyjne (tzw. equalizery)
oraz odbiór zbiorczy czasowy i przestrzenny. O tym,
które z technik będą pozwalały na istotną poprawę jakości
odbioru sygnałów, decydują przede wszystkim parametry
czasowo-częstotliwościowe nadawanych sygnałów
oraz własności kanału radiokomunikacyjnego.
Problem właściwego doboru technik poprawy odbioru
w systemach cyfrowych zaistniał w 2014 roku
podczas projektowania sieci trunkingowej TETRA dla
potrzeb jednego z krajowych operatorów sieci energetycznych
i definiowania wymagań odnośnie wyposażenia
stacji bazowych dla tej sieci. Pod rozwagę brane były
wymogi zastosowania w stacjach bazowych odbioru
zbiorczego dwu- i trójdrożnego oraz odbiorników
z korektorem adaptacyjnym (equalizerem) Funkcjonowanie
odbiornika z korektorem adaptacyjnym będzie
efektywne wtedy, gdy sygnał radiowy będzie propagowany
przez kanał chrakteryzujący się zanikami selektywnymi
częstotliwościowo. Pomimo, że zarówno teoretyczne
rozważania jak i modele zdefiniowane w specyfikacji
systemu TETRA [1] wskazują na występowanie
w kanałach radiowych w pasmie UHF zaników płaskich,
autor podjął się weryfikacji własności częstotliwościowych
kanałów radiowych w systemie TETRA na drodze
pomiarowej z wykorzystaniem sygnałów łącza w dół
w sieci tele[...]
System eLoran w Europie DOI:
Przedstawiono historię powstania oraz stan aktualny systemu
eLoran w Europie. Opisano także strukturę sygnałów Loran-C
i sposób transmisji danych w rozwiązaniach Eurofix i Loran
Data Channel, a także plany rozwojowe systemu w różnych
częściach świata.
Słowa kluczowe: nawigacja hiperboliczna, Loran-C, eLoran, Eurofix.Pojęcie radionawigacja kojarzy się wielu osobom przede
wszystkim z globalną nawigacją satelitarną GNSS (Global Navigation
Satellite System), reprezentowaną przez systemy GPS
(Global Positioning System), GLONASS (Globalnaya Navigatsionnaya
Sputnikovaya Sistema) czy będący w fazie budowy europejski
system Galileo. Systemy radionawigacyjne, wykorzystujące
do określania pozycji sygnały z satelitów, mogą być także realizowane
w postaci systemów regionalnych, obejmujących swoim
funkcjonowaniem wybrany fragment kuli ziemskiej, jak np. IRNSS
(Indian Regional Navigation Satellite System). Poza nawigacją
satelitarną istnieje jednak pokaźna grupa systemów i urządzeń
radionawigacyjnych naziemnych. W systemach tych elementy
podstawowe dla ich funkcjonowania, jak nadajniki sygnałów
radionawigacyjnych czy transpondery (urządzenia odzewowe),
są zainstalowane w sposób stały jako urządzenia naziemne.
W porównaniu z rozwiązaniami satelitarnymi, systemy naziemne
mają zarówno istotne wady, do których można zaliczyć zwykle
mniejszy zasięg działania oraz duży wpływ warunków propagacji
fal radiowych (propagacja wielodrogowa, wpływ konduktywności
podłoża na falę powierzchniową) na dokładność określania pozycji
terminala użytkownika, jak i zalety, np. łatwość monitorowania
poprawności pracy czy możliwość zwiększenia niezawodności
przez stosowanie redundancji elementów krytycznych. Aspekty
związane z dostępnością usługi nawigacyjnej i niezawodnością
określania pozycji czy innych parametrów nawigacyjnych są bardzo
istotne w zastosowaniach lotniczych. Z tego powodu, pomimo
powszechnej dostępności systemów satelitarnych, nawigacja
lotnicza w [...]
WERYFIKACJA PARAMETRU K ROZKŁADU RICE'A DLA ŚRODOWISKA MIEJSKIEGO W PAŚMIE UHF DOI:10.15199/59.2016.6.92
VERIFICATION OF RICIAN K PARAMETER FOR UHF CHANNELS IN URBAN ENVIRONMENT
Streszczenie: Referat przedstawia wyniki pomiarów wartości
parametru K rozkładu Rice’a modelu zaników dla
kanałów UHF w terenie miejskim na podstawie zarejestrowanych
sygnałów łącza w dół ze stacji bazowych
CDMA2000. Przedstawiono sposób rejestracji i obróbki
sygnałów oraz zaproponowano model rozkładu prawdopodobieństwa
parametru K dla danego terenu.
Abstract: This paper presents results of Rician K-factor
estimation from CDMA2000 downlink signals recorded in
the area of medium city. Signal recording and data processing
methods used to estimate fading parameters are
also briefly described.
Słowa kluczowe: propagacja wielodrogowa, rozkład Rice’a,
zaniki sygnału
Keywords: multipath propagation, Rician distribution,
small scale fading
1. WSTĘP
Sygnał radiowy, odbierany po przejściu przez kanał
z propagacją wielodrogową, jest często modelowany
w postaci sumy składowych poddanych różnym, stałym
lub losowym opóźnieniom, oraz o losowo zmiennych
poziomach. Jeśli do odbiornika nie dociera składowa
bezpośrednia sygnału od anteny nadawczej (LOS, ang.
Line Of Sight) a tylko suma składowych odbitych, rozproszonych
lub ugiętych na przeszkodach w środowisku
propagacyjnym, zaś każdy kierunek nadejścia składowych
sygnału radiowego jest tak samo prawdopodobny,
zmiany poziomu odbieranego sygnału są typowo modelowane
przez zmienną losową o rozkładzie Rayleigha
[1]. Funkcja gęstości prawdopodobieństwa Rayleigha
w zadowalający sposób opisuje rozkład prawdopodobieństwa
występowania zaników składowych sygnału
radiowego w kanałach typu NLOS (ang. Non Line of
Sight), dlatego taki typ zaników jest przyjęty jako obowiązujący
dla większości składowych w typowych modelach
kanałów z propagacją wielodrogową (np. systemy
2G/3G: [2], TETRA: [3]). Jeśli jednak w danym środowisku
istnieje możliwość odbioru składowej propagacji
bezpośredniej, lub składowej pochodzącej np[...]
Narrowband Transmission Quality in Presence of Modified IEEE 802.15.4a UWB Signal
The IEEE 802.15.4 standard, released in 2003 and revised in 2006, describes physical and media access control layer for low data rate personal area networks. The latest extension to this standard, included in amendment 802.15.4a released in 2007 [1], defines new frequency ranges and higher data rates up to 27 Mb/s and provides possibility to compute distance between nodes based on measurement of radio signal propagation time. The highest data rates and ranging capability are available only using optional ultrawideband physical layer with impulse radio technique. Sixteen UWB channels with bandwidth from 499.2 MHz to 1354.97 MHz are defined in three subbands below 10.2 GHz. This frequency range is currently occupied by many narrowband radio communication systems. Quality of narrowband transmissions in presence of ultrawideband impulse radio interferences depends on ratio between total power of narrowband signal and total power of UWB signal, on ratio between occupied bandwidths and on time structure and spectrum shape of UWB transmission. Some relation between parameters of impulse radio interferer and bit error rate (BER) of narrowband BPSK transmission was measured in laboratory of Gdańsk University of Technology. During this investigation, IEEE 802.15.4a impulse radio signal was used as source of UWB interferences. Narrowband transmission quality measurement in presence of UWB IR interference Schematic diagram of measurement equipment used to measure bit error rate of narrowband BPSK transmission in presence of UWB interference is presented on fig. 1. Double channel signal generator SMU200 from Rohde&Schwarz is being used as source of narrowband signal with BPSK modulation (sequence of transmitted bits is controlled by PC computer) and AWGN noise. Second channel of this generator is a source of carrier for quadrature modulator. AFQ100A generates baseband impulse radio signal in two channels with balanced outputs, and aft[...]
Trendy rozwojowe techniki i technologii radiolokalizowania
Człowiek w naturalny sposób jest przyzwyczajony do
postrzegania otaczającej go rzeczywistości w trzech wymiarach
3D (Three Dimensional), w której ludzie, zwierzęta i przedmioty
znajdują się zwykle w ruchu. Obecnie rozwiązania dostępne na
rynku IT (Information Technology) zapewniają przede wszystkim
dwuwymiarowy 2D (Two Dimensional) sposób przedstawiania
naszego otoczenia. Wynika to z braku możliwości pozyskiwania
w czasie rzeczywistym informacji o nieustannie zmieniającej się
wokół nas trójwymiarowej rzeczywistości.
W niniejszym artykule zostaną przedstawione kierunki rozwojowe
techniki i technologii radiolokalizowania, które w naturalny
sposób prowadzą do wszechobecnego przetwarzania danych
o położeniu obiektów, ludzi i zwierząt (ubiquitous positioning).
Pod pojęciem techniki radiolokalizowania rozumie się celowy,
oparty na teorii sposób (metodę) wykorzystania fal radiowych do
określania położenia geograficznego obiektu. Natomiast technologia
radiolokalizowania jest związana z odpowiednim doborem
parametrów pracy łącza radiowego podczas estymacji położenia
tego obiektu. W świetle powyższych definicji można wyróżnić trzy
podstawowe techniki radiolokalizowania obiektów, realizowane
w systemach radiokomunikacyjnych, zarówno w łączu w dół, jak
i w górę, oparte na [31]:
- pomiarze poziomów mocy sygnałów radiowych RSS (Received
Signal Strength), pochodzących z kilku stacji referencyjnych (bazowych)
i odbieranych przez wyposażenie radiowe, znajdujące się
w lokalizowanym obiekcie,
- pomiarze czasów TOA (Time Of Arrival) lub różnicy czasów
TDOA (Time Difference Of Arrival) opóźnień propagacyjnych
sygnałów radiowych, emitowanych przez kilka stacji referencyjnych
(bazowych) i odbieranych przez wyposażenie radiowe, zainstalowane
w lokalizowanym obiekcie,
- pomiarze, za pomocą kilku stacji referencyjnych (bazowych)
otaczających lokalizowany obiekt, kątów nadejścia sygnałów
radiowych AOA (Angle Of Arrival), pochodzących z wyposażenia
r[...]
Systemy radionawigacji lotniczej DOI:
W dobie wzrostu natężenia ruchu lotniczego istnieje potrzeba
ciągłego rozwijania systemów radionawigacyjnych w celu poprawy
bezpieczeństwa lotów, bez względu na warunki atmosferyczne.
Z oczywistych względów wprowadzanie nowych ogólnodostępnych
i bardziej zaawansowanych technologicznie systemów, a tym
samym podwyższających bezpieczeństwo transportu lotniczego,
jest związane z aspektami ekonomicznymi. Oznacza to, że należy
doprowadzać do pewnego rodzaju kompromisu, tzn. promować
i rozwijać te systemy radionawigacyjne, które przynoszą realny
wzrost bezpieczeństwa przy jednocześnie umiarkowanych nakładach
finansowych. Tylko takie podejście może być zaakceptowane
przez wiele państw, szczególnie tych ubogich ekonomicznie. Jest
to niezwykle istotne zagadnienie, gdyż transport lotniczy należy
traktować w skali globalnej, w której o wypadkowym poziomie
bezpieczeństwa decyduje jego najsłabszy punkt.
Obecnie eksploatowane systemy radionawigacji lotniczej
można podzielić na dwie główne grupy: systemy pasywne (bierne),
w których samolot w procesie nawigacji opiera się jedynie
na informacji odbieranej oraz systemy aktywne, w których samolot
uczestniczy zarówno w odbiorze, jak i nadawaniu informacji
nawigacyjnych.
Do pierwszej grupy systemów zalicza się przede wszystkim [1]:
- ILS (Instrument Landing System),
- MLS (Microwave Landing System),
- VOR i DVOR (VHF Omnidirectional Range, Doppler VHF
Omnidirectional Range),
- NDB-ADF (Non-Directional Beacons - Automatic Direction
Finder),
- GPS (Global Positioning System).
Do drugiej grupy systemów radionawigacji lotniczej zalicza
się głównie:
- DME (Distance Measuring Equipment),
- RA (Radio Altimeter),
- WAM (Wide Area Multilateration).
Wymienione systemy są zalecane przez Międzynarodową
Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation
Organization), która jest jednocześnie organizacją standaryzującą
poszczególne rozwiązania. W dalszej części artykułu zostaną
przedstawi[...]
ANALIZA PORÓWNAWCZA ZMODYFIKOWANEGO ALGORYTMU GRADEINTOWEGO ORAZ ALGORYTMU CHANA DO WYZNACZANIA POŁOŻENIA OBIEKTÓW W SYSTEMACH RADIONAWIGACYJNYCH DOI:10.15199/59.2015.4.90
W referacie zostały omówione dwa algorytmy
służące do wyznaczania położenia obiektów na podstawie
pomiarów odległości: znany z literatury algorytm Chana
oraz nowy zmodyfikowany algorytm gradientowy zaproponowany
przez autorów referatu. Efektywność obu
algorytmów została porównana na podstawie pomiarów
przeprowadzonych w środowisku wewnątrzbudynkowym
charakteryzującym się silną propagacją wielodrogową.
1. WSTĘP
Usługi pozwalające na ustalenie położenia osób
i obiektów stają się coraz bardziej pożądane. Rośnie
liczba centrów handlowych, biznesowych oraz rozrywkowych,
które niejednokrotnie są wielopoziomowymi
budynkami zajmującymi ogromne powierzchnie.
W takich miejscach określenie położenia osób i obiektów
podyktowane jest przede wszystkim wzgęldami
bezpieczeństwa. W szczególności system pozycjonowania
może zostać użyty do nadzorowania akcji służb
mundurowych (np. straży pożarnej czy policji), odnajdowania
osób (zwłaszcza dzieci), nadzorowania wartościowych
przedmiotów, a także wspomagania osób niewidzących
lub niedowidzących. W tym celu są proponowane
nowe rozwiązania systemowe umożliwiające
pozycjonowanie we wnętrzach budynków. Przykładem
takiego systemu jest System Automatycznej Lokalizacji
Osób (SALOn) do zastosowań specjalnych, który powstał
w katedrze Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych
na wydziale Elektroniki, Telekomunikacji
i Informatyki Politechniki Gdańskiej [1]. W systemie
tym położenie obiektów jest określane na podstawie
pomiarów odległości do stacji referencyjnych o znanych
i niezmiennych współrzędnych. Pomiary te realizowane
są w sposób radiowy metodą RTT (ang. Round Trip
Time).
W środowisku wewnątrzbudynkowym panują
szczególnie niekorzystne warunki do realizacji radoiwych
pomiarów odległości. Zjawisko wielodrogowości
sprawia, że wyniki tych pomiarów są najczęściej zawyżone.
Oznacza to, że wartość średnia błędów pomiarów
odległości jest różna od zera, najczęściej dodatnia. Ponadto
rozkład tych błędów [...]
ANALIZA PORÓWNAWCZA METODY TDOA I ATDOA W SYSTEMIE WAM DOI:10.15199/59.2016.6.30
TDOA VS. ATDOA FOR WAM SYSTEM
Streszczenie: W artykule przedstawiono nową metodę
estymacji położenia obiektów w radiowych sieciach sensorowych,
w których węzły pracują asynchronicznie względem
siebie. Opisano zasadę działania metody, zaprezentowano
przykładowe zastosowanie tej metody w przestrzeni
3D wraz z przyjętym modelem symulacyjnym i wynikami
badań. Istotną część artykułu stanowi analiza porównawcza
efektywności pracy zaproponowanej metody z metodą
synchroniczną dla potrzeb multilateracyjnego systemu
dozorowania obszarowego WAM (Wide Area Multilateration).
Abstract: This paper outlines a new asynchronous time
difference of arrival (ATDOA) method for a location service
in the asynchronous wireless networks where the nodes
operate asynchronously in relation to one another. The
paper focuses on the description of the proposed ATDOA
method, example application of the new method for 3-
dimensional space, presentation of the simulation models
and simulation results. An important part of the paper is
comparison of the efficiency of the asynchronous method
and synchronous one for wide area multilateration system.
Słowa kluczowe: Systemy asynchroniczne, radionawigacja,
radiowe sieci sensorowe, TDOA, ATDOA, WAM.
Keywords: Asynchronous systems, radio navigation, wireless
sensor networks, TDOA, ATDOA, WAM
1. WSTĘP
Niezwykle istotnym problemem w sieciach sensorowych,
które znalazły zastosowanie w procesie estymacji
położenia obiektów, jest zagadnienie synchronizacji
pomiędzy jej węzłami. Błędy w synchronizacji prowadzą
do znaczących błędów określania położenia lokalizowanych
obiektów. W artykule skupiono się na porównaniu
dwóch metod lokalizacyjnych: synchronicznej TDOA
(Time Difference of Arrival) oraz asynchronicznej
ATDOA (Asynchronous Time Difference of Arrival), w
której poszczególne węzły w sieci sensorowej pracują
asynchronicznie względem siebie [7]. Metoda ATDOA
jest oparta na pomiarze różnicy czasów propagacji sygnału[...]