Wyniki 1-4 spośród 4 dla zapytania: authorDesc:"Rafał SETLAK"

Zastosowanie wiązek aluminiowych do budowy instalacji elektrycznych w pojazdach samochodowych DOI:10.15199/48.2019.10.46

Czytaj za darmo! »

ostatnich latach względy ekonomiczne (koncerny samochodowe ciągle wywierają naciski na poddostawców wiązek na ciągłe obniżanie kosztów) oraz względy środowiskowe (zaostrzanie i zmieniona metodyka określania emisji CO2 - testy WLTP zamiast NEDC + testy w ruchu rzeczywistym RDE) zmuszają inżynierów projektujących instalacje elektryczne dla motoryzacji do poszukiwania nowych rozwiązań i nowych surowców jako alternatywy dla powszechnie stosowanej w instalacjach elektrycznych miedzi [1]. Dodatkowo zmieniają się na globalnych rynkach ceny metali, z których wykonuje się przewody elektryczne co wpływa na to, że pewne nieopłacalne dla motoryzacji rozwiązania stają się obecnie perspektywiczne finansowo-biorąc dodatkowo pod uwagę, że nakładane przez UE kary finansowe są skorelowane z emisjami CO2 sprzedawanych pojazdów a emisja CO2 wynika z zużycia paliwa, która jest zależna także od masy pojazdu [2]. Dla potrzeb oszacowania możliwej redukcji zużycia energii przez pojazd opracowano modele matematyczne (Rys. 1) dwóch pojazdów z różnych klas (BMW 750i oraz Suzuki Baleno). Rys. 1. Model matematyczny pojazdów BMW i Suzuki - test NEDC Za pomocą stworzonych modeli i danych technicznych obu samochodów wykonano obliczenia możliwej redukcji zużycia energii w wytypowanych fazach testu NEDC (faza UDC miejska o długości 4052 m, EUDC pozamiejska o długości 6955 m, NEDC mieszana o długości 11007 m) dla obu pojazdów, w przypadkach kiedy pojazdy mają tradycyjne wiązki oraz wiązki wykonane z aluminium. Rys. 2. Przykładowy przebieg mocy na kołach podczas symulacji jazdy w teście NEDC obu pojazdów Tabela 1. Zestawienie wyników zużycia energii przez dwa pojazdy poruszające się w teście NEDC w przypadku zastosowania przewodów aluminiowych i miedzianych Faza testu Jednostka Suzuki Baleno - Cu Suzuki Baleno - Al BMW 750i xDrive - Cu BMW 750i xDrive - Al EUDC kWh 0,478 0,472 0,853 0,845 EEUDC kWh 0,941 0,933 1,525 1,515 ENEDC kWh 1,419 1,[...]

 Strona 1