Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Andrzej Bartniak"

"Najlepsze przed nami" Pod takim hasłem Mondi Świecie S.A. świętuje 50. urodziny zakładu. Są powody do dumy. Papiernia, która w czasach gospodarki centralnie sterowanej osiągała dobre wyniki, dopiero po restrukturyzacji pokazała na co ją stać. DOI:


  Wszystko zaczęło się pod koniec 1960 r., kiedy komisja planowania przy Radzie Ministrów podjęła decyzję o budowie gigantycznego kombinatu celulozowo-papierniczego. Za optymalną lokalizację uznano okolice Świecia. Zadecydowały o tym m.in. bliskość Wisły, dużych obszarów leśnych oraz węzła kolejowego. Przez kilkadziesiąt lat transport drewna do zakładu i gotowych wyrobów z fabryki odbywał się głównie za pośrednictwem kolei. O to, by zakład powstał po drugiej strony Wisły, zabiegały także władze Chełmna. Nie było jednak nic istotnego, co mogłoby spowodować zmianę decyzji RM. Na niekorzyść sąsiada przemawiało ukształtowanie terenu i zbyt duża odległość od rzeki. Natomiast Świecie dysponowało równiną umożliwiającą wręcz nieograniczony rozwój fabryki. W maju 1961 r. ruszyło, prowadzone na ogromną skalę, karczowanie lasu. Prace przebiegały pod nadzorem leśniczego Ludwika Nogi. Dzięki jego pomysłowości opracowano nową metodę usuwania drzew, co znacznie usprawniło prace. Budowlańcy wyprzedzali planistów Temu, co się działo w niedalekiej okolicy Świecia, towarzyszyło żywe zaciekawienie mieszkańców. Wielu przeczuwało, że dzieje się coś ważnego, co w niedalekiej przyszłości może przynieść poważne zmiany, jednak mało kto zdawał sobie sprawę z tego, jak wielka będzie ich skala. Z zainteresowaniem przyglądali się zwłaszcza młodzi ludzie, upatrujący w inwestycji szansy na pracę.It all started at the end of 1960 when the planning committee at the Council of Ministers decided to build a giant pulp and paper complex. The surroundings of Świecie was considered the optimal location. The deciding factors for this location were among others: proximity to the Vistula river, large forest areas and railway junction. For several decades the transport of wood to the mill and finished products from the mill was mainly by rail. The authorities of Chełmno lobbied for the location of the mill on the other side of the Vistula river. However, there was n[...]

 Strona 1