Wyniki 1-3 spośród 3 dla zapytania: authorDesc:"MAREK DRURI"

Aromaty spożywcze najnowsze trendy w produkcji i zastosowaniu

Czytaj za darmo! »

Różnorodność jest przyprawą życia, a różnorodność przypraw i aromatów jest radością jedzenia. Ludzie wiedzą to od tysięcy lat i w miarę możliwości ciągle poszukują nowych wrażeń smakowych. Mamy do dyspozycji sześć podstawowych smaków (słodki, gorzki, kwaśny, słony, umami i tłuszczowy) i tysiące zapachów. Kombinacje smaku i zapachu tworzą niezliczoną ilość aromatów. Uzupełniają je jeszcze wr[...]

Analiza cyklu życia jak chronić środowisko

Czytaj za darmo! »

Dynamiczny, zwłaszcza w ostatnim stuleciu, rozwój ludzkości poważnie zakłócił naturalną równowagę w otaczającej nas przyrodzie. Uczeni alarmują, że dalsza degradacja środowiska grozi licznymi powikłaniami w życiu na ziemi. Problem zagrożeń ekologicznych coraz częściej dociera do świadomości publicznej i znajduje wyraz w działalności legislacyjnej rządów. Dalszemu niszczeniu otaczającej nas przyrody mają zapobiegać rozliczne prawa i inicjatywy, np. szczyt ekologiczny w Poznaniu, działania unijne zmierzające do ograniczenia emisji ditlenku węgla. Wśród tych inicjatyw są normy serii ISO 14000, preferujące taką organizację firmy, która zapewnia niezmienną wysoką jakość produktów (jak normy serii ISO 9000) i jednocześnie przyjazne dla środowiska technologie ich wytwarzania. Celem [...]

Superowoce

Czytaj za darmo! »

Pojęcie superowoce wymyślili Steven G. Pratt i Kathy Mathews - zamieścili je w książce "Superfoods Rx" [1] opublikowanej w 2004 r., która stała się bestsellerem. Superowoce to termin raczej marketingowy niż naukowy. Niemniej superowoc, aby trafić z sukcesem na rynek, musi spełniać kilka kryteriów [2-4]. Powinien być dla konsumenta nowością, pożądane jest jak najbardziej egzotyczne pochodzenie. Ma konsumenta czymś skusić - wyglądem, smakiem, zapachem lub korzystnym działaniem na zdrowie. Zachęcająca jest wiarygodna informacja, że w jakichś dalekich krajach owoc ten był z pożytkiem stosowany w żywności lub ludowej medycynie. Powinien wyróżniać się wśród innych owoców wysoką zawartością pożytecznych składników: odżywczych, leczniczych, antyoksydantów o udokumentowanym naukowo działaniu. Musi być w miarę dostępny co roku, ale też niezbyt popularny. Niezależnie od ww. kryteriów do komercyjnego sukcesu w znacznym stopniu przyczynia się odpowiednia promocja. L ista jedenastu aktualnie najpopularniejszych na rynku superowoców obejmuje: acai, amerykańską borówkę, żurawinę, goji, czerwone winogrona, guaranę, mango, mangustan, noni, granat i rokitnik [2-4]. Na rezultaty dalszych badań i odpowiedni marketing czekają: acerola, baobab, woskownica (yumberry), czarna jagoda, jeżyna, aronia, czarna porzeczka, camu-camu, kwaśna wiśnia, cupuacu, daktyl, durian, czarny bez, czerwona guawa, agrest indyjski, kiwi, borówka brusznica, longan, lychee, papaya, świdrośliwa, tamarynd, czereśnia, yuzu [4]. Skład listy może się zmieniać. Wiele z tych owoców nie jest jeszcze dostatecznie naukowo zbadanych i może w przyszłości zmienić kolejność miejsc na liście. Dobrze nam znane jabłka, gruszki, śliwki, brzoskwinie, morele, pomarańcze, truskawki, poziomki czy maliny także spełniają wiele kryteriów żywieniowych lub zdrowotnych, ale do miana superowoców zabrakło im kryterium nowości. Ważną cechą superowoców są właściwości antyoksydacyjne. Wolne rodniki tle[...]

 Strona 1