Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Karol Piwowarski"

DIAGNOSTYKA BEZPOŚREDNIA CZUJNIKÓW TERMISTOROWYCH W POJAZDACH DOI:10.15199/13.2019.5.1


  Bezpieczeństwo i bezawaryjność transportu samochodowego wymaga sprawnych technicznie systemów sterowania i nadzorowania parametrów technicznych i eksploatacyjnych pojazdu. Systemy te do prawidłowej pracy wymagają wielu informacji, na podstawie których diagnozują stan podzespołów pojazdu i reagują na odchylenia parametrów od wartości wymaganych przy normalnej eksploatacji. Na informacje te składają się między innymi sygnały pomiarowe z czujników temperatury. Pomiary temperatury we współczesnych pojazdach samochodowych można podzielić na [1],[4]: 1. Pomiary zapewniające odpowiedni poziom bezpieczeństwa jazdy (np. temperatura tarczy hamulcowej), 2. Pomiary wymagane do poprawnej pracy układów napędowych pojazdów (np. temperatura silnika, płynu chłodzącego), 3. Pomiary umożliwiające spełnienie wymagań ekologicznych (np. temperatura spalin), 4. Pomiary służące zapewnieniu odpowiedniego komfortu jazdy (np. temperatura nawiewanego powietrza z układów klimatyzacyjnych, temperatura zewnętrzna). Sygnały pomiarowe uzyskiwane z czujników temperatury często wykorzystywane są przez wiele układów rejestrująco - sterujących i często zdarza się, że błędny sygnał pomiarowy z jednego czujnika ma wpływ na kilka systemów sterujących (np. temperatura spalin), gdyż systemy te są ze sobą powiązane. TERMISTOROWE CZUJNIKI TEMPERATURY Czujniki temperatury stosowane w produkowanych obecnie samochodach wykorzystują kilka rodzajów detektorów temperatury: termorezystancyjne, termistorowe i termoelektryczne (termopary). Wszystkie rodzaje detektorów pozwalają na zamianę mierzonej nieelektrycznej wielkości fizycznej na sygnał elektryczny, który jest łatwy do rejestrowania (rejestratory), archiwizacji (diagnostyka) i przetwarzania (regulacja i sterowanie). Ze względu na dużą i łatwą dostępność zaawansowanych układów elektronicznych (przetworniki, sterowniki programowalne) oraz możliwości wyboru charakterystyki wzrostu lub spadku rezystancji w funkcji te[...]

 Strona 1