Wyniki 1-2 spośród 2 dla zapytania: authorDesc:"Łukasz Wszołek"

Kontrola jakosci obreczy kół po naprawach spawalniczych z wykorzystaniem chłodzenia mikrojetowego DOI:


  Streszczenie Coraz wyzsze normy jakosci podczas napraw pojazdów wymagaja poszukiwania nowych rozwiazan pozwalajacych na uzyskanie jak najlepszych efektów. Mimo ze producenci kół samochodowych ze stopów aluminium nie podaja zadnych zalecen ani instrukcji napraw, ze wzgledów ekonomicznych naprawy takie sa bardzo rozpowszechnione. Zakłady regeneracyjne oferuja naprawy uszkodzonych kół zarówno w zakresie prostowania, jak i spawania peknietych obreczy kołowych. W artykule opisano wyniki badan dazacych do podwyzszenia własnosci eksploatacyjnych kół ze stopów aluminium z krzemem regenerowanych metodami spawalniczymi z wykorzystaniem innowacyjnej technologii chłodzenia mikrojetowego zastosowanej tuz po procesie spawalniczym. Obecnie najpopularniejszym procesem spawalniczym dla tego typu elementów jest metoda MIG. Jako główny cel badan przyjeto działania dazace do poprawy własnosci eksploatacyjnych kół samochodowych wykonanych z siluminu, po naprawach spawalniczych. Po przeprowadzeniu serii badan w warunkach laboratoryjnych konieczne było przeprowadzenie serii badan na obiekcie rzeczywistym, w warunkach jak najbardziej zblizonych do rzeczywistej współpracy koła z podłozem. Postanowiono porównac ze soba własnosci kół oryginalnych, nigdy nie naprawianych, z własnosciami kół naprawianych metodami spawalniczymi. Jako metode spawalnicza przejeto proces MIG, a naprawy wykonywane były zarówno z wykorzystaniem dodatkowego chłodzenia mikrojetowego, jak równiez bez chłodzenia. Do typowych uszkodzen obreczy kół ze stopów lekkich mozna zaliczyc: - zagiecia kołnierza ochronnego na skutek np. gwałtownego wjechania pojazdu na kraweznik lub złego sciagania opony z obreczy, - uszkodzenia mechaniczne, [...]

Gas mixtures based on Ar-He for micro-jet cooling after MAG welding DOI:10.15199/24.2017.7.1


  Introduction. In last 15 years, main authors created a lot of new technologies in materials engineering and innovative technologies of welding [5, 7, 8]. In particular, great attention was paid to the new welding process [2, 3]. It has recently been invented low steel welding with micro-jet cooling [6]. Micro-jet cooling gives chance to obtain weld metal deposit with high amount of acicular ferrite (AF) (WMD) that corresponds with much better impact toughness. Good mechanical properties of weld correspond respectively with low-nitrogen, but not necessarily low-oxygen processes [1, 4]. In that case neutral gas mixtures Ar-He cannot steer the amount of oxygen and nitrogen in WMD. Cooling conditions after welding with micro-jet cooling strongly depends on kind of micro-jet gas. The micro-jet cooling was tested for low alloy steel with various microjet parameters various percentage of helium in gas mixture of argon. The influence of oxygen and nitrogen included in gas mixtures Ar-He on properties of WMD was also tested. Generally about the research. The present paper aims at outlining micro-jet innovations only in MAG process. The weld metal deposit was prepared by welding with micro- jet cooling with varied gas mixtures of argon and helium. Main parameters of micro-jet cooling were slightly varied: cooling steam diameter was varied (between: 50 μm and 60 μm), gas pressure was varied (between: 0.5 MPa and 0.6 MPa), micro-jet gases were varied: mainly gas mixture of Ar and He with small percentage of nitrogen and oxygen. MIG welding processes based on argon. Figure 1 illustrates montage of welding head and micro-jet injector. Materials to research. The basic material to research was S355J2G3 steel. Various welds of standard MAG welding were compared firstly without innovative micro-jet cooling technology. A typical weld metal deposit had rather similar chemical composition in all tested cases (table 1). Weld metal dep[...]

 Strona 1