Temperatura wrzenia płynu hamulcowego na bazie eterów alkilowych glikoli alkilenowych na przykładzie pojazdów będących w użytkowaniu DOI:10.15199/62.2018.12.17
Chemia samochodowa to ważny dział asortymentowy, który zapewnia
dostawę płynów eksploatacyjnych i środków smarnych niezbędnych
do prawidłowego funkcjonowania pojazdów. Wśród tych związków
największe znaczenie mają syntetyczne węglowodory, w tym polialfaolefiny
(PAO), estry kwasów karboksylowych (poliestry, kompleksestry),
a także polialkilenogloikole (PAG) oraz monoalkilowe etery glikoli etylenowych1, 2). Te preparaty chemiczne, a wśród nich płyn
hamulcowy, muszą spełniać wiele wymagań określonych względami
bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak również względami ochrony
środowiska i zdrowia człowieka3-5). Pomimo częstego stosowania
w literaturze pojęcia "rodzaje płynów hamulcowych", w rzeczywistości
95% samochodów na świecie korzysta z produktów tworzonych na bazie
estrów glikolowych6).
Jak podaje Jakóbiec4) płyn hamulcowy jest kompozycją różnych
substancji, z których główne rodzaje przedstawiono w tabeli 1.
Obecnie dostępnych jest kilka klas płynów hamulcowych spełniających
wymagania normy8), będącej odpowiednikiem normy wydanej
przez DOT (Department of Transportation of the United States),
obowiązującej powszechnie w motoryzacji dla określania klasy płynów
hamulcowych. Stąd też klasy płynów oznaczane są jako DOT 3,
DOT 4, DOT 5 oraz R-3 (przeznaczony do tarczowych i bębnowych
układów hamulcowych w starszych typach samochodów). Im większa
jest liczba przy oznaczeniu normy, tym lepsze są właściwości płynu8).
Andrzej Kuranca, Grzegorz Zająca, Joanna Szyszlak-Bargłowicza, Tomasz Słowika,*, Jӑn Vrǎbelb,
Branislav Šarka nb, Jacek Cabana, Piotr Maka rskia
Table 1. Brake fluid components1, 7)
Tabela 1. Składniki płynu hamulcowego1, 7)
Składnik Zawartość,
%
Silnie higroskopijne etery alkilowe glikoli alkilenowych,
pełniące funkcję rozpuszczalników 70-80
Poliglikole etylenowe/propylenowe lub
estry boranowe eterów alkilowych glikoli alkilenowych,
pełniące funkcję środków smarnych
20-30
Inhibitory: dodatki antykorozyjne, an[...]
Temperatura wrzenia płynu hamulcowego na bazie eterów alkilowych glikoli alkilenowych na przykładzie pojazdów będących w użytkowaniu DOI:10.15199/62.2018.12.17
Chemia samochodowa to ważny dział asortymentowy, który zapewnia
dostawę płynów eksploatacyjnych i środków smarnych niezbędnych
do prawidłowego funkcjonowania pojazdów. Wśród tych związków
największe znaczenie mają syntetyczne węglowodory, w tym polialfaolefiny
(PAO), estry kwasów karboksylowych (poliestry, kompleksestry),
a także polialkilenogloikole (PAG) oraz monoalkilowe etery glikoli etylenowych1, 2). Te preparaty chemiczne, a wśród nich płyn
hamulcowy, muszą spełniać wiele wymagań określonych względami
bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak również względami ochrony
środowiska i zdrowia człowieka3-5). Pomimo częstego stosowania
w literaturze pojęcia "rodzaje płynów hamulcowych", w rzeczywistości
95% samochodów na świecie korzysta z produktów tworzonych na bazie
estrów glikolowych6).
Jak podaje Jakóbiec4) płyn hamulcowy jest kompozycją różnych
substancji, z których główne rodzaje przedstawiono w tabeli 1.
Obecnie dostępnych jest kilka klas płynów hamulcowych spełniających
wymagania normy8), będącej odpowiednikiem normy wydanej
przez DOT (Department of Transportation of the United States),
obowiązującej powszechnie w motoryzacji dla określania klasy płynów
hamulcowych. Stąd też klasy płynów oznaczane są jako DOT 3,
DOT 4, DOT 5 oraz R-3 (przeznaczony do tarczowych i bębnowych
układów hamulcowych w starszych typach samochodów). Im większa
jest liczba przy oznaczeniu normy, tym lepsze są właściwości płynu8).
Andrzej Kuranca, Grzegorz Zająca, Joanna Szyszlak-Bargłowicza, Tomasz Słowika,*, Jӑn Vrǎbelb,
Branislav Šarka nb, Jacek Cabana, Piotr Maka rskia
Table 1. Brake fluid components1, 7)
Tabela 1. Składniki płynu hamulcowego1, 7)
Składnik Zawartość,
%
Silnie higroskopijne etery alkilowe glikoli alkilenowych,
pełniące funkcję rozpuszczalników 70-80
Poliglikole etylenowe/propylenowe lub
estry boranowe eterów alkilowych glikoli alkilenowych,
pełniące funkcję środków smarnych
20-30
Inhibitory: dodatki antykorozyjne, an[...]