Sztywność obwodowa
Współczesne rozwiązania materiałowe różnią się zasadniczo od tradycyjnych sztywnych o znacznej masie, często kruchych i na ogół o złączach nie tolerujących odstępstw od współosiowości. Współcześnie występują materiały o odmiennych cechach, zaliczane do różnych lub tych samych grup materiałowych. Przykładem może być pojęcie "tworzywo sztuczne", w którym mieszczą się zasadniczo różniące się od[...]
Możliwości rozwoju transportu kontenerowego na międzynarodowych drogach wodnych E 70 i E 40
W artykule scharakteryzowano przewozy
różnego rodzaju ładunków z wykorzystaniem
transportu śródlądowego na międzynarodowych
drogach wodnych E 70
i E 40 na odcinku porty morskie Gdańsk,
Gdynia - ujście Wisły - Wisła - rejon Solca
Kujawskiego. Zaprezentowano dynamikę
rozwoju przeładunków ładunków
w portach Gdańsk, Gdynia, ze szczególnym
uwzględnieniem terminali kontenerowych.
Zaproponowano utworzenie portu
multimodalnego w rejonie Solca Kujawskiego
jako zaplecza dla portów morskich
Gdańsk, Gdynia.
Transport wodny śródlądowy w województwie
pomorskim nie ma istotnego
znaczenia w obsłudze przewozów
towarowych w regionie, pomimo istnienia
dróg wodnych prowadzących do
Zalewu Wiślanego oraz dolnej Wisły
i międzynarodowych dróg wodnych, tj.:
E 70 Wisła-Brda-Kanał Bydgoski-Noteć-
Warta-Odra- drogi wodne Niemiec
i E 40 Gdańsk-Wisła-Warszawa-Bug-
-Brześć-Prypeć-Kijów-Dniepr-Morze
Czarne. Przyczyniają się do tego: zły
stan techniczny tych dróg, brak odpowiedniego
nowoczesnego taboru, infrastruktury
towarzyszącej, dotychczasowy
brak popytu na ładunki ciążące do dróg
wodnych śródlądowych, jak i brak przesądzeń
prawnych rządu RP dotyczących
przyszłości wodnego transportu śródlądowego.
Do głównych ładunków transportowanych
drogą wodną śródlądową
należą ładunki masowe takie, jak: węgiel,
kruszywa budowlane, piasek, zboża,
pasze, cement, nawozy, ruda żelaza.
Ponadto organizowane są przewozy towarów
drobnicowych (stal, złom stalowy,
metale, papier), ładunków niestandardowych
- elementów ciężkich i ponadgabarytowych,
takich jak konstrukcje
stalowe, generatory itp., ładunki płynne
i niebezpieczne, ładunki w kontenerach.
Niemniej jednak zauważany jest rozwój
funkcji transportowych Wisły (Gdańsk-.Warszawa) oraz otwarcia perspektywy
w przewozach .rodl.dowych i morskich
w relacji porty trojmiejskie i Elbl.g z Obwodem
Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
.eby do polskich portow trafia.o
wi.cej towarow, musz. zosta.
stworzone
odpo[...]
Potencjalne możliwości transportowe drogi wodnej MDW E70 w relacji Bydgoszcz-Kostrzyn DOI:
D awno temu transport morski i śródlądowy
dominowały w przewozach
towarowych w Polsce i w Europie. Większość
miast była budowana nad rzekami
lub w ujściach rzek, a duże targi handlowe
w średniowieczu zawsze odbywały się
w portach rzecznych lub morskich.
Dziś najszybszą szansą reaktywacji
śródlądowych dróg wodnych jest masowa
turystyka wodna, poszukiwanie nowych
form spędzania wolnego czasu i reaktywacja
towarowej żeglugi śródlądowej
na obecnie zdegradowanych szlakach
wodnych.
Płynące przez Ziemię Lubuską, Wielkopolskę,
Kujawy i Pomorze rzeki - dzięki
przemianom ostatnich lat, wysiłkowi lokalnych
społeczności i władz samorządowych,
a także inicjatywom prywatnych
inwestorów - wracają do życia. Na Warcie,
Noteci, Gople, konińskich jeziorach widać
coraz więcej jachtów i łodzi, uczestników
licznych spływów kajakowych i flisackich
wypraw tratwami. Jest to droga wodna,
która poprzez kanały Odra-Hawela i Odra-
-Szprewa łączy się z siecią dróg wodnych
Europy Zachodniej, a przez Wisłę i system
jezior warmińskich, mazurskich oraz Kanał
Augustowski z drogami wodnymi Niemna
i Dniepru.
ROLA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
W POLSKIM SYSTEMIE
TRANSPORTOWYM
Dzisiaj żegluga śródlądowa odgrywa
istotną rolę w europejskim systemie transportowym,
jednak w Polsce transport wodny
śródlądowy obsługuje mniej niż 1% ogólnokrajowych
potrzeb przewozowych. Zasadniczym
powodem tak zminimalizowanego
znaczenia żeglugi śródlądowej w systemie
transportowym Polski było marginalne traktowanie
transportu wodnego w kolejnych
politykach i programach rozwoju transportu
w Polsce, a występujące od wielu lat problemy
utrzymania i rozwoju śródlądowych
dróg wodnych są tego konsekwencją. Intensywny
rozkwit środków masowego transportu,
głównie kolejowego i samochodowego,
spowodował zahamowanie rozwoju dróg
wodnych. Konieczna jest więc zmiana traktowania
rozwoju infrastruktury dróg wodnych
w polityce transportowej kraju.
Powiązanie systemu transportowego
opartego [...]
Uwagi do obliczeń statyczno-wytrzymałościowych rur z tworzyw sztucznych
Powszechnie stosowane w Polsce do początku lat 90. XX wieku rury z materiałów tradycyjnych (żeliwo, stal, betony, kamionka, azbestocement) zostały na przestrzeni historii ich stosowania dość dokładnie poznane. Wiedza ta znalazła odzwierciedlenie w funkcjonujących normach, wytycznych i instrukcjach montażowych. "Mocne wejście" rur z tworzyw sztucznych na rynek polski na początku lat 90. XX wi[...]