Badania odporności korozyjnej kolektora prądowego stacjonarnych akumulatorów kwasowo ołowiowych przeznaczonych do pracy w systemach pracy rezerwowej DOI:10.15199/40.2015.4.3
W pracy przedstawiono badania odporności korozyjnej kolektorów prądowych akumulatorów stacjonarnych przeznaczonych
do pracy w systemach pracy rezerwowej. Badano dwie grupy akumulatorów tzn. nowe oraz po pracy w systemach zasilania
rezerwowego. W obu grupach akumulatorów stosowane były kolektory prądowe odlewane grawitacyjnie ze stopu Pb-Ca-Sn.
Stwierdzono zwiększony ubytek masy po badaniach korozyjnych kolektorów prądowych układów po pracy w systemach zasilania
rezerwowego w stosunku do nowych. Równocześnie kolektory prądowe akumulatorów po pracy w systemach zasilania rezerwowego
charakteryzują się gorszą spójnością struktury w stosunku do nośników układów nowych.
Słowa kluczowe: akumulator kwasowo ołowiowy, akumulatory stacjonarne; kolektory prądowe, korozja, adhezja
The study on corrosion resistance of the current collector
in stationary lead acid batteries destined for backup power systems
This paper presents a study on the corrosion resistance of a current collector of lead acid batteries designed for backup power
systems. Two groups of batteries were studied i.e a group of batteries that had operated in backup power systems and a group of
new ones. In both groups, the current collectors, which were made of Pb-Ca-Sn alloys and manufactured by radial cast gravity
method, were used in batteries. After a corrosion, test an increased weight loss of current collectors from battery after operation
in backup power systems was found. Moreover, the corrosion test showed that these current collectors had worse cohesion of the
structure than the grid from new systems.
Keywords: lead acid battery, current collector, stationary acid lead batteries, corrosion, adhesion.1. Wstęp
Chociaż pierwsze akumulatory kwasowo ołowiowe zostały
opracowane ponad sto lat temu, są nadal najczęściej stosowanymi
chemicznymi źródłami prądu w wielu dziedzinach. Układy te wykorzystywane
są min. w przemyśle motoryzacyjnym (akumulatory
rozruchowe), oraz jako źródło zasi[...]
Badanie odporności korozyjnej płyt dodatnich modyfikowanych poprodukcyjną masą odpadową do zastosowania w rozruchowych akumulatorach ołowiowych DOI:10.15199/40.2016.11.2
W pracy przedstawiono wyniki badań elektrycznych i odporności korozyjnej
ogniw ołowiowych z płytami dodatnimi wytworzonymi z wykorzystaniem
odpadowego materiału elektrodowego jako domieszki
do masy aktywnej. Do badań użyto nośniki mas aktywnych wykonane
metodą ciętociągnioną, ze stopów PbCaSn, na które ręcznie naniesiono
pastę dodatnią z różną zawartością masy odpadowej. Przeprowadzone
badania pozwoliły zaobserwować różnice w zachowania ogniw w zależności
od ilości wprowadzonego materiału odpadowego. Badania
elektryczne wykazały, że płyty zawierające 5 i 10% dodatku odpadowej
masy aktywnej wykazują pojemności wyższe niż płyty o standardowym
składzie. Badania odporności korozyjnej wytworzonych płyt dodatnich
z dodatkiem masy odpadowej nie wykazały śladów korozji.
Słowa kluczowe: akumulator ołowiowy, kolektor prądowy, odporność
korozyjna
1. Wprowadzenie
Podstawowym elementem budowy pojedynczego ogniwa jest zestaw
ułożonych na przemian dodatnich i ujemnych płyt rozdzielonych separatorem
i zanurzonych w elektrolicie rozcieńczonym kwasie siarkowym.
Każda płyta dodatnia jak i ujemna składa się z kolektora prądowego (tzw.
kratki), stanowiącego szkielet konstrukcyjny wypełniony aktywnym materiałem,
którym jest PbO2 na płycie dodatniej i gąbczasty ołowiu w płycie
ujemnej [3, 5, 17].
Kierunki badań nad poprawą właściwości akumulatorów ołowiowych
koncentrują się na dodatkach węglowych do mas aktywnych oraz na
badaniach w celu optymalizacji struktury i wielkości ziaren tlenków ołowiu
[1, 8, 15, 16, 18, 20, 22, 23]. Obecnie prowadzone prace zmierzają
do zwiększenia trwałości elektrod, poprawie odporności korozyjnej nośników
mas czynnych, oraz podwyższeniu wydajności elektrycznej dla
zastosowań w pojazdach z systemami start-stop [2, 10, 21].
Zagospodarowanie materiałów elektrodowych powstałych w trakcie
i po procesie produkcji płyt akumulatorów kwasowo ołowiowych jest
ważnym aspektem z punktu widzenia ochrony środowiska i odpowiednio
prow[...]
EWOLUCJA PROCESU WYTWARZANIA KRATEK AKUMULATOROWYCH DO ZASTOSOWANIA W ROZRUCHOWYCH AKUMULATORACH OŁOWIOWYCH
W artykule przedstawione zostały zmiany zachodzące w przetwórstwie kratek ołowiowych do zastosowania w rozruchowych
akumulatorach ołowiowych na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat. Ukazany został rys historyczny oraz zastosowanie
akumulatorów kwasowych. Omówiono budowę akumulatora i etapy jego wytwarzania. W dalszej części przedstawiono
metody wytwarzania kratek ołowiowych, rozwój konstrukcji oraz ewolucję składu chemicznego stopów stosowanych do
wytwarzania kratek akumulatorowych. Akumulator ołowiowy został skonstruowany w 1859 roku przez francuskiego fizyka
Gastona Planté i do dzisiaj jest najbardziej popularnym źródłem energii elektrycznej otrzymywanej na drodze przemiany
z energii chemicznej. Znajduje zastosowanie w samochodach, innych pojazdach, jak również do zasilania awaryjnego. Budowa
akumulatora nie uległa w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zasadniczym przeobrażeniom. Pojawiły się jednak nowe
materiały i technologie produkcji. Zmianie uległ nie tylko skład stopu, ale również metody jego "odlewania", a co za tym
idzie również konstrukcja kratki. Obecnie powszechnie stosowane są trzy technologie produkcji kratki: odlewanie grawitacyjne,
odlewanie ciągłe — concast, technologia cięto‐ciągniona — exmet.
Słowa kluczowe: Kratka akumulatorowa, odlewanie grawitacyjne, odlewanie ciągłe, technologia cięto‐ciągniona, rozruchowy
akumulator ołowiowy
EVOLUTION OF GRID BATTERY MANUFACTURING PROCESS
TO SIL LEAD ACID BATTERY APPLY
The article presents the changes in the lead grids manufacturing for lead‐acid starter batteries during the past forty years.
Next introduced methods of producing, the development of the construction and the evolution of the chemical composition
of practical alloys to producing of battery grids. Lead acid battery was constructed in 1859 by Gaston Plante and to is today
a most popular source of the electrical energy received on the way conversion from the chemical energy. Finds the use[...]
Odporność korozyjna nośnika masy elektroaktywnej akumulatora kwasowo ołowiowego - trudny kompromis?
Przedstawiono problem odporności korozyjnej akumulatorów kwasowo ołowiowych. Omówione zostały przyczyny występowania
zjawiska korozji nośników materiału aktywnego oraz jej wpływ na właściwości eksploatacyjne akumulatora kwasowo ołowiowego.
Pokazano przykłady uszkodzeń elektrod dodatnich powstałe w wyniku tego procesu. Przedstawiono również drugi aspekt odporności
korozyjnej kratki ołowiowej związany z procesem tworzenia się warstw tlenkowych niezbędnych do uzyskania trwałych
połączeń adhezyjnych z masą aktywną zachodzących w trakcie procesu produkcji akumulatora kwasowo ołowiowych. Warstwy
te są elementem niezbędnym dla otrzymania elektrod posiadających wysokie parametry elektryczne. Ponadto przedstawiono
badania zależności właściwości korozyjnych nośników mas aktywnych i trwałości cyklicznej ogniw wykonanych na bazie tych
nośników. Brak korelacji pomiędzy powyższymi badaniami utrudnia interpretację wyników badań korozyjnych w odniesieniu
do właściwości i trwałości elektrycznej akumulatora. Pokazuje, że nie należy spodziewać się prostego przełożenia parametrów
korozyjnych kratki na przewidywanie trwałości płyty.
Słowa kluczowe: akumulator kwasowo ołowiowy, nośniki mas aktywnych, kratki ołowiowe, korozja, adhezja, granica faz
Corrosion resistance of the grids lead acid battery
- diffi cult compromise?
The problem of the corrosion resistance of lead acid batteries is presented. The causes of grid corrosion and its impact on the
performance characteristics of lead acid batteries are described. Along with the description, the examples of damage to the positive
electrode caused by this process are shown. Moreover, a second aspect of the corrosion resistance of lead grids is presented.
This aspect is related to the formation of oxide layers that are necessary for obtaining adhesive connections with the active mass
during the manufacturing process of lead acid batteries. These layers are crucial to produce electrodes of high electrical performanc[...]
Praktyczne zastosowanie akumulatorów alkalicznych typu nikiel-wodorek metalu
Akumulatory zasadowe reprezentowane są głównie przez akumulatory niklowo-wodorkowe (Ni-MH) i akumulatory niklowo-kadmowe (Ni-Cd). W ostatnim dziesięcioleciu obserwuje się jednak znacząco szybszy rozwó[...]
Wpływ aktywacji chemicznej stopów magazynujących wodór typu Mg-Ni na ich właściwości elektrochemiczne
Badano wpływ aktywacji chemicznej stopów magazynujących wodór typu Mg-Ni na ich właściwości elektrochemiczne. Aktywacja prowadzona była w celu zmodyfikowania struktury i składu warstwy tlenków powstałych bezpośrednio po wytworzeniu materiału stopowego oraz zwiększenia powierzchni elektrody. Stopy amorficzne typu Mg-Ni otrzymywano metodą mechanicznej syntezy. Electrodes prepd. from Mg-base[...]
Use of waste electrode materials for production of positive plates of lead-acid batteries Badania możliwości wykorzystania odpadowych materiałów elektrodowych do produkcji dodatnich płyt akumulatora kwasowo-ołowiowego DOI:10.15199/62.2015.7.18
Waste electrode material was used for prodn. of active
mass for Pb-acid cells with positive plates (addn. up to
15%). The resting voltage of the cells increased while their
average capacity decreased with increasing the amt. of the
added waste material. The reusability of the waste electrode
materials was confirmed.
Przedstawiono wyniki badań elektrycznych
ogniw kwasowo-ołowiowych z płytami dodatnimi
wytworzonymi z wykorzystaniem odpadowego
materiału elektrodowego jako domieszki
do masy aktywnej. Przeprowadzone badania
elektryczne pozwoliły zaobserwować różnice
w osiąganych wartościach pojemności wyładowania
oraz napięciach pracy ogniw w zależności
od ilości wprowadzonego materiału odpadowego.
Przeprowadzone badania pozwoliły
wstępnie określić możliwość ponownego wykorzystania
odpadowych materiałów elektrodowych
jako dodatku w nowych dodatnich płytach
akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Dynamiczny rozwój cywilizacyjny oraz względy ekonomiczne
i ekologiczne stawiają coraz wyższe wymagania chemicznym źródłom prądu. Konsekwencją tego jest szybki postęp technologiczny
w produkcji elementów składowych, takich jak elektrody dodatnie
i ujemne akumulatorów oraz baterii. Odzyskiwanie materiałów
i wprowadzanie ich ponownie do procesu technologicznego umożliwia
zmniejszenie zużycia surowców, obniżenie energochłonności,
a także ograniczenie ilości odpadów. Zagospodarowanie materiałów
elektrodowych powstałych w trakcie i po procesie produkcji płyt
akumulatorów ołowiowo-kwasowych, jak również materiałów związanych
z eksploatacją akumulatorów, jest ważnym problemem ze
względu na ochronę środowiska i odpowiednio prowadzoną gospodarkę
materiałami. Źle prowadzona gospodarka odpadami stanowi
poważne źródło zanieczyszczeń środowiska oraz prowadzi do jego
trwałej degradacji. Znaczenie prac związanych z odpowiednią gospodarką
materiałową akumulatorów ołowiowych jest tym większe, że
są one wciąż najczęściej stosowanym wtórnym chemicznym źródłem
e[...]
Wpływ dodatku perowskitu La0,8Sr0,2CoO3 do elektrody powietrznej na odwracalność układu Zn-powietrze DOI:10.15199/62.2017.6.9
Względy ekonomiczne i daleko posunięty rozwój technologiczny, a także
aspekty środowiskowe stawiają coraz wyższe wymagania chemicznym źródłom
prądu. Zapotrzebowanie na tanie i jednocześnie przyjazne środowisku
źródła energii charakteryzujące się dużą gęstością energii spowodowały
wzrost zainteresowania ogniwami typu metal-powietrze. Gęstość energii
tych układów wynosi ok. 200 Wh/kg, co stanowi 4-5-krotność wartości
uzyskiwanej w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych1). Obecnie
prowadzone są intensywne badania nad układami typu Li-O2 oraz Zn-O2,
które mają charakteryzować się długą żywotnością i cyklicznością pracy2, 3).Spośród ogniw metal-powietrze najpowszechniejszym jest ogniwo
pierwotne z anodą cynkową. Współcześnie produkowane ogniwa pierwotne
tego typu można podzielić na dwie grupy: ogniwa z elektrolitem
solnym i ogniwa z elektrolitem alkalicznym. W pierwszych elektrolit
stanowi roztwór ZnCl2, CaCl2 i NH4Cl, a anoda ma postać blachy cynkowej.
W drugich anoda ma postać pasty wykonanej z pyłu cynkowego,
a elektrolit stanowi zżelowany roztwór KOH. W obu tych układach
elektrody powietrzne bazują na mieszaninie materiałów węglowych
i elektrolitu, często spotykane są też dodatki materiałów katalizujących.
Istnieją również komercyjne wersje akumulatorów Zn-powietrze
jednak ich odwracalność polega na wymienności anody4, 5).
W pełni odwracalnym ogniwie cynkowo-powietrznym reakcje
przebiegają wg (1)-(8)6):
Wyładowanie
elektroda ujemna: e OH Zn OH Zn 2 ) ( 4 24
+ - - + - (1)
Zn(OH) - ZnO+ H O + 2OH- 2
24
(2)
elektroda dodatnia: O + H O + 2e- 2OH-
2
1
2 2 (3)
reakcja sumaryczna: 2Zn O 2ZnO 2 + (4)
Ładowanie
katoda: - - + + 24
2 ZnO H O 2OH Zn(OH) (5)
- - - + + OH Zn e OH Zn 4 2 ) ( 24
(6)
anoda: OH- O + H O + 2e-
2
2 1 2 2 (7)
reakcja sumaryczna: 2 2ZnO2Zn+O (8)
96/6(2017) 1241
Dr inż. Włodzimierz MAJCHRZYCKI - notkę biograficzną i fotografię
Autora drukujemy w bieżącym numerze na str. 1204.
Dr inż. Ewa[...]
Diagnostyka akumulatorów w systemach zasilania rezerwowego DOI:10.15199/48.2017.07.18
Dotychczasowe systemy diagnostyczne stosowane w systemach zasilania rezerwowego są mało efektywne i często pomimo braku alarmu ze strony systemu monitorowania, rzeczywista pojemność akumulatorów wynosi znacząco poniżej wartości uznawanych za graniczną (<80% pojemności znamionowej). System taki nie daje więc wystarczających wskazówek dotyczących rzeczywistego stopnia zużycia akumulatora. Jednym z czynników mających istotny wpływ na powyższą sytuację jest zjawisko przedwczesnej nieoczekiwanej utarty pojemności akumulatorów VRLA. Zjawisko to zwane również efektem PCL dotyczy każdego typu akumulatora ołowiowego, ale częściej jest omawiane w odniesieniu do akumulatorów stacjonarnych (praca buforowa i cykliczna), co jest związane z ich długim okresem pracy m.in. w systemach zasilania awaryjnego (nawet >10 lat). Efekt PCL występujący w bateriach VRLA typu AGM jest stosunkowo powszechnym problemem [1-3]. Obecnie problem ten udało się ograniczyć, ale często poprzez mniejszą deklarowaną przez producenta żywotność produktu. Brakuje jednak danych literaturowych dotyczących wiarygodnych metod obejmujących diagnostykę i szacowanie stopnia zużycia akumulatora w obszarze możliwości wystąpienia zjawiska PCL. Rozpoznano 3 główne modele formowania wspomnianego zjawiska: PCL typu 1 - prawdopodobnie jest to najczęstszy przypadek PCL, a spowodowany jest przez tworzenie warstwy pasywacyjnej (warstwy o wysokiej odporności elektronowej) na granicy faz: kratka/materiał czynny przez powstanie ściśle uporządkowanej warstwy korozyjnej PbSO4. Inną przyczyną mogą być niższe tlenki ołowiu, takie jak PbO1+n, (których tworzenie może być związane z chwilowymi wahaniami pH środowiska w bezpośrednim sąsiedztwie kratki. Niekiedy literatura podaje możliwość wystąpienia obu efektów na granicy faz kratka/masa aktywna. Wg. takiego modelu warstwa granicy faz obejmuje oprócz PbSO4 także warstwę korozyjną (CL - corrosion layer), która składa się z dwóch [...]
BADANIE ODPORNOŚCI KOROZYJNEJ KRATEK AKUMULATOROWYCH O ZMIENNYM SKŁADZIE WYTWARZANYCH RÓŻNYMI TECHNIKAMI DOI:10.15199/67.2018.1.1
WPROWADZENIE
Głównym elementem konstrukcyjnym akumulatora kwasowo-
ołowiowego są płyty (elektrody) dodatnia i ujemna
[4, 16, 20]. W tym układzie na płytę dodatnią czy ujemną
składa się nośnik płyty (ze względu na swój kształt zwany
potocznie kratką) i masa czynna. Nośnik płyty wypełniony jest
masą zawierającą PbO2 w przypadku płyty dodatniej, a także
gąbczasty ołów w płycie ujemnej. Pełni on również funkcję
szkieletu konstrukcyjnego każdej płyty, czyli mechanicznego
utrzymywania masy aktywnej oraz kolektora prądu elektrycznego
[5, 17, 18, 21]. Powinien charakteryzować się dobrymi
właściwościami mechanicznymi tj. nie ulegać odkształceniu
podczas ich wytwarzania oraz wprowadzania mas czynnych,
a także w trakcie eksploatacji.
Do produkcji nośników płyt wykorzystywane są głównie
stopy ołowiu, ponieważ sam ołów jest zbyt miękkim materiałem.
Wprowadzanie dodatków stopowych do ołowiu może
prowadzić do uzyskania dobrej mechanicznej wytrzymałości
nośnika oraz poprawić właściwości elektryczne kolektorów prądowych.
Równocześnie dodatki w materiale stopowym mogą
umożliwić uzyskanie stopu charakteryzującego się dobrymi
właściwościami odlewniczymi i dobrym przewodnictwem elektronowym,
a także wysoką odpornością na korozję [17, 23, 25].
W układach ołowiowych można zastosować kratki wykonane
ze stopów antymonowych (Pb-Sb) o niskiej zawartości antymonu
lub ze stopów ołowiowo-wapniowych z dodatkiem cyny
(Pb-Ca-Sn) [3, 8, 24]. Oprócz wspomnianych głównych składników
stopowych, stosuje się w mniejszych ilościach wiele innych
dodatków (np. Se, Al, Ag), które mają za zadanie poprawiać
lejność stopu czy odporność korozyjną [1, 9, 27].
Korozja anodowa kolektorów prądowych stanowi jeden
z ważnych czynników wpływających na właściwości funkcjonalne
i trwałość akumulatorów ołowiowych. Jej występowanie
powoduje zmniejszenie przyczepności pomiędzy materiałem
aktywnym a jej nośnikiem, co uniemożliwia prawidłowy przepływ
prądu i skutkuje awariami, a tym[...]