Wczesne uszkodzenia obiektów mostowych DOI:10.15199/33.2015.07.17
W artykule omówiono problemy dotyczące wczesnych
uszkodzeń nowych konstrukcjimostowych, pojawiających
się w pierwszych 5 latach ich użytkowania. Przedstawiono najczęstsze
rodzaje uszkodzeń elementów nośnych przęseł i podpór
oraz wyposażenia. Szczegółowe rodzaje defektów podano w odniesieniu
do poszczególnych elementówkonstrukcyjnych oraz ich
materiału. Zwrócono również uwagę na potencjalne scenariusze
rozwoju awarii konstrukcji związane z rodzajami uszkodzeń,
wskazując zarówno ich przyczyny, jak i skutki.
Słowa kluczowe: most, wyposażenie, uszkodzenie, awaria.konstrukcji
1) PolitechnikaWrocławska,WydziałBudownictwa
*) Autor do korespondencji:
e-mail: tomasz.kaminski@pwr.edu.pl
Wczesne uszkodzenia
obiektów mostowych
Early defects of bridge structures
dr inż. Tomasz Kamiński1)
dr inż. Maciej Hildebrand1)
Streszczenie.Wartykule omówiono problemy dotyczące wczesnych
uszkodzeń nowych konstrukcjimostowych, pojawiających
się w pierwszych 5 latach ich użytkowania. Przedstawiono najczęstsze
rodzaje uszkodzeń elementów nośnych przęseł i podpór
oraz wyposażenia. Szczegółowe rodzaje defektów podano w odniesieniu
do poszczególnych elementówkonstrukcyjnych oraz ich
materiału. Zwrócono również uwagę na potencjalne scenariusze
rozwoju awarii konstrukcji związane z rodzajami uszkodzeń,
wskazują[...]
Obciążenie próbne kolejowego mostu małej rozpiętości - badania i analizy DOI:10.15199/33.2015.10.10
W artykule scharakteryzowano uwarunkowania
i trudności w badaniach doświadczalnych i analizie teoretycznej
obiektów mostowych o przęsłach małych rozpiętości, wynikające
z niewielkich przemieszczeń konstrukcji oraz specyficznego
sposobu oparcia przęseł na podporach za pośrednictwem pasm
z tworzywa o stosunkowo znacznej odkształcalności. Przedstawiono
wyniki badań terenowych i analizy obliczeniowej żelbetowego
mostu kolejowego bardzo małej rozpiętości przeprowadzonych
w ramach statycznego obciążenia próbnego konstrukcji.
Zaprezentowano zakres prac obejmujący testy polowe i laboratoryjne,
analizę numeryczną z wykorzystaniem modelu Metody
Elementów Skończonych (MES) oraz porównanie uzyskanych
wyników doświadczalnych i teoretycznych. Szczególną uwagę
skupiono na sposobiemodelowania bezpośredniego oparcia przęsła
żelbetowego na przyczółkach z zastosowaniem ciągłej przekładki
bitumicznej. Na podstawie wyników zaproponowano procedurę
badań doświadczalnych orazmetodykęmodelowania rozpatrywanego
typu konstrukcji na potrzeby analiz teoretycznych.
Słowa kluczowe: most, obciążenie próbne, analiza, Metoda
Elementów Skończonych.Zgodnie z wymaganiami nomy
[2], po zakończeniu budowy kolejowego
obiektu mostowego,
a przed oddaniemdo eksploatacji,
jest on poddawany statycznym obciążeniom
próbnym umożliwiającym
ocenę zgodności pracy konstrukcji z założeniami
projektowymi.Wymaganie to
dotyczy wszystkich rodzajów kolejowych
obiektów mostowych, dlatego też
czasemdochodzi do próbnego obciążania
nawet bardzomałego, kilkumetrowej
rozpiętości przęsła mostu kolejowego,
co opisano w artykule. To pozornie proste
przedsięwzięcie może jednak wymagać
specyficznych zadań, takich jak:
● dobór systemu pomiarowego umożliwiającego
skuteczny pomiar małych
przemieszczeń i odkształceń konstrukcji;
● przyjęcie efektywnego układu czujników
pomiarowych, który zapewni pełny
obraz przestrzennej pracy konstrukcji
także w obszarze podporowym, co
jest [...]
Automatyzacja pomiarów elektrogustometrycznych
Smak to zdolność oceny pewnych chemicznych właściwości substancji wprowadzonych do jamy ustnej. Człowiek rozróżnia pięć smaków: słony, słodki, kwaśny, gorzki i umami. Wiele innych wrażeń smakowych stanowi mieszaninę wrażeń podstawowych. W dzisiejszych czasach zmysł smaku stracił na znaczeniu, chociaż w dalszym ciągu ostrzega on nas przed truciznami (większość z nich ma gorzki smak, np. toks[...]