Biodiesel, a ochrona środowiska
Światowy rozwój przemysłu motoryzacyjnego w bardzo istotny sposób wpływa na zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Głównym problemem jest tu emisja szkodliwych gazów pochodzących ze spalania paliw w silnikach samochodowych. Z tego względu, a także z powodu zmniejszania się rezerw ropy naftowej, konieczne jest promowanie biopaliw wytworzonych z surowców odnawialnych. Stosowanie paliw alternatywnych może wpłynąć na zmniejszenie wielkości emisji szkodliwych gazów i związanego z tym zanieczyszczaniem środowiska. Stosowne nowe modyfikacje uregulowań prawnych zostały już przygotowane w Unii Europejskiej. Effects of combustion of rapeseed oil Me ester-contg. and com. gas oils in a motorcar engine on the emission of NOx, CO, hydrocarbons and particulate matter in flue gases were [...]
Wpływ rodzaju paliwa stosowanego w silniku o zapłonie iskrowym na skład spalin DOI:10.15199/62.2018.11.19
Na skutek rosnącego zapotrzebowania na energię oraz sukcesywnie
zaostrzanych wymagań środowiskowych ograniczających wielkość
emisji szkodliwych składników spalin, na świecie obserwuje się wzrost
zainteresowania alternatywnymi nośnikami energii. Zalicza się do nich
m.in. paliwa gazowe, które w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi
umożliwiają ograniczenie wielkości stężeń toksycznych składników
spalin1) i ograniczenie emisji cząstek stałych2, 3). Do paliw tych należy
skroplona mieszanina propanu i butanu LPG (liquefied petroleum
gas)4-6), gaz ziemny (metan) w postaci skroplonej LNG (liquefied
natural gas) lub sprężonej CNG (compressed natural gas), zwane paliwami
metanowymi7, 8) oraz wodór9, 10). Z uwagi na brak zdolności paliw
gazowych do samozapłonu ich wykorzystanie do zasilania silników
o zapłonie samoczynnym (ZS) jest problematyczne. Z tego względu
zasilanie gazowe najczęściej jest realizowane w silnikach o zapłonie
iskrowym (ZI) zasilanych benzyną11-13) po ich adaptacji do zasilania
paliwem gazowym lub po konwersji silnika o ZS do silnika o ZI.
Wykorzystanie paliw gazowych do zasilania silników o ZS wymaga
zmiany układu zasilania silnika z jednopaliwowego na dwupaliwowy14-
16). Silnik jest wówczas zasilany paliwem gazowym i pilotującą
dawką oleju napędowego17, 18). Oprócz stosowanych rozwiązań dotyczących
przystosowania silnika do zasilania paliwem gazowym produkowane
są także nowoczesne silniki gazowe, fabrycznie dostosowane
do zasilania paliwem gazowym. Pojazdy z takimi silnikami są dostępne
u wielu producentów samochodów osobowych (np. Fiat, Ford, Iveco,
Mercedes, Volkswagen)19-21), a także ciężarowych i autobusów (np.
Kamaz, MAN, Iveco, Volgabus, STORK)22).
W Polsce spośród paliw gazowych do zasilania silników pojazdów
od wielu lat powszechnie stosowany jest LPG, a wykorzystanie paliw
metanowych na cele transportowe wciąż stanowi kierunek niszowy.
Najpopularniejszy spośród paliw metanowych jest CNG. W porów97/
11(201[...]
Effect of biogas composition on performance of the engine Wpływ składu biogazu na parametry eksploatacyjne silnika DOI:10.15199/62.2016.11.21
Distillery residue, sludge from wastewater treatment
plants, biodegradable fraction of municipal waste and
green waste were fermented to biogas (MeH content
52-62% by vol.) used then as a fuel for the dual fuel engine
in tractor to study the fuel consumption and emissions of
exhaust gases. The replacement of MeH by corresponding
amt. of biogas resulted in an increase in fuel consumption
and CO emissions.
Zbadano wpływ rodzaju substratu na skład
chemiczny biogazu, pod względem udziału
metanu i ditlenku węgla. Średnia zawartość
metanu w otrzymanym biogazie z surowców
różnego pochodzenia (wywar gorzelniany,
osady z oczyszczalni ścieków, frakcja biodegradowalna
odpadów komunalnych, odpady
zielone) wynosiła 52-62% obj. W badaniach
silnikowych sprawdzono możliwość wykorzystania
dwóch rodzajów biogazu do zasilania
dwupaliwowego silnika ciągnika rolniczego
w aspekcie zużycia paliwa oraz emisji składników
spalin. Stwierdzono, że zastąpienie
metanu tożsamą dawką biogazu powodowało
wzrost zużycia paliwa. Ponadto, wraz ze zwiększaniem
zawartości metanu w paliwie gazowym
wzrastała emisja węglowodorów i tlenku
węgla(II). Nie stwierdzono istotnego wpływu
składu paliwa gazowego na wielkość emisji
tlenków azotu i cząstek stałych.Wyczerpujące się złoża paliw kopalnych zmuszają do poszukiwania
alternatywnych paliw lub źródeł zasilania. Ilość paliw
konwencjonalnych wykorzystywanych do zasilania pojazdów można
zmniejszyć m.in. poprzez poprawę efektywności ich spalania1),
optymalizację sposobu sterowania silnika2), ekologiczną eksploatację
pojazdu lub downsizing3). Innym sposobem może być zastosowanie
zasilania hybrydowego (tradycyjnego i elektrycznego)4, 5) lub zastąpienie
części paliwa konwencjonalnego paliwem alternatywnym
(najczęściej etanolem lub estrami kwasów tłuszczowych). Przykłady
paliw zawierających biokomponent w postaci estrów kwasów tłuszczowych
to paliwa B20 (20% obj. estrów i 80% obj. oleju napędowego)
lub B80 (80% obj. estr[...]