Wyniki 1-4 spośród 4 dla zapytania: authorDesc:"TOMASZ ŻEBROWSKI"

Rynek tektury w Polsce

Czytaj za darmo! »

Bieżącą sytuację w przemyśle tektury falistej w Polsce determinują dwa podstawowe czynniki, których korzenie sięgają okresu "przedkryzysowego". Absolutnie dominujące jest tu, niespotykane od dawna, tempo wzrostu cen papierów do produkcji opakowań - jest to kontynuacja procesu, który rozpoczął się już pod koniec roku 2009, trwa w roku bieżącym i, co wynika z ostatnich pro[...]

Perspektywy rozwoju rynku opakowań tekturowych w Polsce na tle prognozowanych przemian demograficznych


  Recent debate over an increase in the state pension age to 67 is dynamic and sometimes very emotional. There are many arguments for and against, however in most cases they are mainly of political character. Unfortunately the experts’ voice - demographers in particular - is hardly heard. Projected changes in the age structure of society and decrease in population growth rate pose a serious social and economic challenge for Poland’s society and economic situation. Are demographic trends likely to affect crucially the corrugated packaging market in Poland? Will they boost or slow down growth trend in packaging consumption. Before answering this question, it is worth summing up industry achievements in the past 20 years since political and economic transformation in the 90-ties. The economic transformation started in 1989 impacted the corrugated packaging sector in Poland instantly. From the sector dominated by state-owned companies, it has been transformed in the industry represented by major world’s and European players, with very important role of private family-owned companies. When compared to Western Europe, for two last decades the industry has made up for technological and quality backwardness. Furthermore, production capacities have been increased very rapidly. Today, we work in the industry that offers high product quality (often higher than in Western Europe) and very high cost competitiveness. Along with quality came quantity development of the market. Over the last decade, the market tripled its size and today it is the sixth market in Europe. This impressive increase is closely connected with an economic growth of Poland. Growing demand from such industries as food, beverage, electronics, detergents helped to achieve the growth rate which is higher than in Western European markets which grew at[...]

Rozwój branży opakowań w kolejnych latach


  Stora Enso jest zintegrowanym i innowacyjnym producentem papieru, biomateriałów, produktów drzewnych oraz opakowań. Na całym świecie koncern zatrudnia 28 000 pracowników. Wartość sprzedaży w 2013 r. wyniosła 10,5 mld EUR. Akcje koncernu są notowane na giełdach w Helsinkach i Sztokholmie. W 2004 r. wszystkie znajdujące się na terenie Polski zakłady należące do grupy Stora Enso (SE) stały się członkami Stora Enso Poland S.A. Główną siedzibą firmy jest Ostrołęka. Znajdują się tam zakład celulozy i papieru, dysponujący dotychczas pracującymi maszynami oraz zasobami SE Narew wraz z nową MP5 i elektrownią, zakład tektury i pudeł i zakład worków papierowych. Ponadto w skład grupy wchodzą: zakład tektury i pudeł zlokalizowany w Łodzi, zakład tektury i pudeł w Tychach oraz zakład opakowań offsetowych w Mosinie koło Poznania.Rysunek 1 ilustruje łańcuch wartości opakowania do żywności. Kluczowymi czynnikami wpływającymi na rozwój łańcucha wartości są przede wszystkim rosnące wymagania konsumentów oczekujących rzetelnej informacji o zapakowanym produkc[...]

Przyszłość opakowań dla sieci handlowych do 2016 r . i w dalszej perspektywie


  Niezwykle szybki rozwój rynku opakowań powoduje równie szybkie zmiany wymagań i preferencji konsumentów. Stawia to nowe wyzwania przed naszą branżą. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie - co my, jako branża opakowaniowa, mamy dać naszym klientom z różnych sektorów rynku. Niewątpliwie ekspansja i niezwykle mocna pozycja sieci handlowych jest niekwestionowana. Żaden z kanałów sprzedaży nie rozwija się tak szybko. W okresie od 2007 do 2013 r. odnotowano 63% wzrost liczby sklepów tego rodzaju. Obecnie w Polsce jest już ponad 40 markowych sieci sklepów spożywczych, oczywiście z markami, które - tak jak Biedronka - dominują i mają ponad 3 tys. sklepów w całej Polsce. Udział sieci dyskontowych w naszym kraju już przekroczył 33%. Ten rozwój będzie zdecydowanie szybszy niż rynku sprzedaży detalicznej (rys. 1). Jak pokazują nasze analizy (w opracowanym raporcie "Punkt widzenia. Opakowania detaliczne: rok 2016 i później"), Polska ze swoim 33% udziałem jest w czołówce europejskiej, natomiast przewodzą jej Niemcy z udziałem 38%. Im bardziej przesuwamy się na Wschód, tym udział dyskontów maleje (rys. 2). Oczekiwany wzrost sprzedaży przez dyskonty będzie w całej Europie szybszy niż ogólny wzrost sprzedaży detalicznej. I to jest właśnie jeden z czynników, które nasza branża, producentów opakowań, powinna mieć na uwadze. Skoro dyskonty tak szybko się[...]

 Strona 1