Wyniki 1-2 spośród 2 dla zapytania: authorDesc:"Joanna SZŁAPCZYŃSKA"

Global multicriteria optimization in weather routing

Czytaj za darmo! »

A task of finding a global optimum in a complex, non-linear optimization problemwith constraints belongs to NP-hard problem class. Hence, selecting a global optimization method reliable and suitable for given problem might be a challenge [1]. The problem becomes even more complicated when it is defined as a multicriteria (aka multiobjective) optimization problem (MOP). Possible approaches include goal function linearization, interactive optimization techniques and multicriteria searching for Pareto-optimal solutions. The latter scheme is the most popular and often performed by metaheuristic methods. Ship route optimization in weather routing is an example of a real lifeMOP class problem. The term“weather routing" refers to a process of finding the most convenient route fo[...]

Zastosowanie szerokopasmowego internetu dla potrzeb e-nawigacji na przykładzie usługi pogodowego planowania trasy statku DOI:10.15199/59.2017.4.3


  E-nawigacja oznacza integrację istniejących oraz stworzenie nowych rozwiązań elektronicznych, informatycznych, teleinformatycznych oraz usług cyfrowych mających na celu wsparcie szeroko rozumianego procesu nawigacji morskiej. Proces ten wymaga m.in. stworzenia nowych sposobów transmisji danych na morzu. Projekt Internet na Bałtyku (NetBaltic) ma na celu opracowanie koncepcji stworzenia bezprzewodowej, szerokopasmowej sieci teleinformatycznej dla akwenu Morza Bałtyckiego. W artykule przedstawiono możliwe praktyczne wykorzystanie tego typu transmisji danych na przykładzie jednej z usług e-nawigacji, tj. usługi pogodowego planowania trasy statku. Słowa kluczowe: e-nawigacja, Internet na Bałtyku, NetBaltic, pogodowe planowanie trasy statku Pojęcie e-nawigacji zostało zdefiniowane przez Międzynarodową Organizację Morską (International Maritime Organization - IMO) w 2005 r. [1] jako zharmonizowany proces zbierania, integracji, wymiany, prezentacji i analizy informacji morskich za pomocą urządzeń elektronicznych na statku i/lub lądzie w celu wsparcia procesu nawigacji oraz związanych z nim usług w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na morzu oraz ochrony środowiska morskiego. W praktyce oznacza to integrację istniejących oraz stworzenie nowych rozwiązań elektronicznych, informatycznych, teleinformatycznych oraz usług cyfrowych, mających na celu wsparcie szeroko rozumianego procesu nawigacji morskiej. Głównym celem wdrożenia rozwiązań e-nawigacji jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz efektywności transportu morskiego [2]. [4] Borowik G.: “Data mining approach for decision and classification systems using logicsythesis algorithm", w: Klempous R., Nikodem J., Jacak W., Chaczko Z. (eds.) Advanced Methods and Applications in Computational Intelligence, Topics in Intelligent Engineering and Informatics, vol. 6, Springer International Publishing, 2014, pp. 3-23. [5] Bouckaert R. R, E. Frank, M. Hall, R. Kirkby, P. Reutemann, A. Seewald[...]

 Strona 1