Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Edyta LETKA"

Dieta bogata w ryby - korzyści i zagrożenia


  Jedz ryby codziennie, ryba wpływa na wszystko" głosiło w mediach hasło Departamentu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ryby są dobrym źródłem pełnowartościowego białka, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witamin, składników mineralnych i mikroelementów. Kwasy omega-3 zmniejszają ryzyko wielu chorób, m.in. miażdżycy, arytmii serca, udaru mózgu i schorzeń reumatycznych [3]. Kwasy te powstrzymują rozwój komórek nowotworowych i wzmacniają układ odpornościowy. Ryzyko zachorowania na raka jelita grubego w grupie osób jedzących dużo ryb jest o 31% mniejsze w porównaniu z grupą osób jedzących ich niewiele [9]. Dane Światowej Organizacji Zdrowia wykazują, że wzrost spożycia ryb zmniejsza odsetek umieralności z powodu raka płuc u mężczyzn o 8,4% [12]. Kwasy tłuszczowe, które w okresie ciąży przenikają z pokarmu matki do organizmu płodu lub podczas laktacji przedostają się do matczynego mleka, korzystnie wpływają na rozwijający się mózg dziecka [3]. Jednak, obok wielu korzyści dla zdrowia, wynikających z jedzenia ryb, należy pamiętać, że ryby są organizmami kumulującymi ksenobiotyki w największych ilościach wśród organizmów żyjących w takich samych warunkach zanieczyszczenia. Ryby, zwłaszcza drapieżne, znajdujące się na szczycie łańcucha pokarmowego w środowisku wodnym, oraz inne organizmy wodne, narażone są na zanieczyszczenia. Prawdopodobieństwo istotnego zanieczyszczenia wzrasta wraz z wiekiem ryby, zale[...]

 Strona 1