Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Paweł Gąsior"

Kompozytowe butle wysoko sprężonych paliw gazowych – wytwarzanie i badania


  Zasadniczym powodem wypierania butli metalowych przez zbiorniki kompozytowe (rys. 1) jest redukcja masy butli w porównaniu do stalowych. Butle kompozytowe stają się coraz tańsze a koszty transportu także nie pozostają bez znaczenia. Butle kompozytowe na gazy znajdują liczne zastosowania nie tylko jako zbiorniki paliwa w pojazdach samochodowych. Ocenia się, że aktualnie produkuje się na świecie około 700 różnych rodzajów gazowych butli kompozytowych. Wysokociśnieniowe zbiorniki kompozytowe znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak: przemysł samochodowy, lotnictwo, służby ratownicze, górnictwo, sporty wyczynowe, wojsko, itd. W pracy omówiono butle kompozytowe przeznaczone do zabudowywania w pojazdach jako zbiorniki wysokosprężonego paliwa gazowego, ponieważ ze wszystkich zastosowań ta grupa charakteryzuje się największą popularnością i najwyższymi wymaganiami. Pierwsza konstrukcja niskoprężnego, spalinowego silnika tłokowego (N.A. Otto, 1878) zasilana była gazem. W wieku XX powstało wiele rozwiązań na paliwa gazowe ze względu na ich dostępność - jak gaz ziemny, biogaz czy gaz drzewny. Ówczesne sposoby magazynowania gazu w samochodach poważnie jednak ograniczały zasięg pojazdów. Kluczowe znaczenie dla renesansu paliw gazowych miał kryzys paliwowy w latach siedemdziesiątych, malejące zapasy ropy naftowej i ruchy ekologiczne. Zmieniło to w rezultacie nastawienie polityków i środowisk gospodarczych do gazów jako paliw alternatywnych. Istotne dla dalszego rozwoju transportu z wykorzystaniem sprężonego gazu ziemnego (ang. CNG) jako paliwa, miało opanowanie technologii bezpiecznego sprężania, magazynowania i wykorzystania CNG do zasilania silników. Należy podkreślić, że w grupie tzw. paliw alternatywnych gaz ziemny jest faworytem. Według wiedzy autorów pierwsze polskie prototypowe butle wzmacniane powstawały w latach 1950. Były to konstrukcje przeznaczone do zabudowywania w pojazdach wojskowych zasilanych CNG, niezależnych [...]

 Strona 1