Wyniki 1-1 spośród 1 dla zapytania: authorDesc:"Adam Pieńczuk"

Czy potrafimy poradzić sobie z problemem pękających osi zestawów kołowych?


  Ponad dwa lata temu miała miejsce tragiczna w skutkach (ponad 30 ofiar śmiertelnych) katastrofa kolejowa w Viareggio. Przyczyną tego zdarzenia było pęknięcie osi w wagonie cysterny przewożącej gaz skroplony, a wykonanym (remontowanym?) w Polsce. Zdarzenie takiego wymiaru wzbudziło wiele emocji w wielu miejscach w całej Europie, co jest zrozumiałe oraz zupełnie niespodziewanie w Zakładzie ULTRA we Wrocławiu. Otóż pierwsze doniesienia o tym zdarzeniu ujawniały szczegółowe informacje o miejscu wykonania nieszczęsnego wagonu, a Zakład ULTRA był tam dostawcą kompletu sprzętu i procedur do badań ultradźwiękowych. Stan niepewności w Zakładzie trwał dość długo i dopiero z informacji nieoficjalnych dowiedzieliśmy się, że właściciel wagonu przed katastrofą wymienił w nim wózki. Wspomnienie tego zdarzenia jest nie do zatarcia i jest inspiracją do poszukiwań i przemyśleń. Tym bardziej, że o jakimkolwiek zatarciu wspomnień w ogóle nie może być mowy, bo stale w Naszym Kraju wiele osi co roku ulega awarii. W artykule poniżej przedstawimy z poziomu naszej wiedzy uzyskane informacje i oceny stanu aktualnego i sugerujemy może bardziej skoordynowane działania. Na wstępie stwierdzamy brak skoordynowanego działania na najbardziej podstawowej przyczynie istniejącego stanu rzeczy tj. na wyjaśnieniu przyczyn technicznych awarii. A nie koncertowaniu się wyłącznie na innych działaniach także istotnych, ale drugorzędnych, których oddziaływanie jest nie kompletne i z natury rzeczy mało skuteczne. (np. Normy) Ponadto przedstawiamy porządnie zrobione ustalenia unijne w tym zakresie i stan oraz braki w ich realizacji u nas w Kraju. 2. Euro-Unia Na szczeblu unijnym podejmowane są aktualnie liczne inicjatywy, aby zapobiec zdarzeniom jak w Viareggio. Sprawa właściwe jest przesądzona, bo Parlament Europejski wprowadził dyrektywę 2004/49/WE z 29 kwietnia 2004 roku oraz jej uzupełnienie w postaci dyrektywy 2008/110/WE z dnia 16 grudnia 2008. Dyrektywy te mają za[...]

 Strona 1