Wyniki 1-9 spośród 9 dla zapytania: authorDesc:"Józef Trzionka"

Kłopot czy dziedzictwo narodowe?


  Niemieckie Muzeum Kolejnictwa powstało w 1899 r., w 1996 r. stało się "muzeum firmowym" kolei niemieckich. Na 3700 m2 w multimedialnej inscenizacji muzeum można obejrzeć (i dotknąć - muzeum jest bowiem żywe) ponad 40 legendarnych pojazdów: od dieslowskiego TEE z lat 50. i parowozu 05 001, poprzez kopię słynnego "Adlera" do nowoczesnego ICE 3. Ogółem Muzeum ma ponad 150 historycznych pojazdów. W Muzeum jest wiele interaktywnych gier, duża makieta kolejki i zbiór 200 modeli[...]

Stefan Sękowski (1925 - 2014)

Czytaj za darmo! »

24 maja 2014 r. zmarł jeden z najwybitniejszych polskich popularyzatorów nauki, Stefan Sękowski. Dzięki jego publikacjom w czasopismach i książkach tysiące osób zainteresowało się chemią, stworzyło własne domowe laboratoria. Później wielu poświęciło się tej dziedzinie nauki, wybierając ją jako swój cel w życiu. Stefan Sękowski urodził się 26 maja 1925 r. we Lwowie jako syn legionisty Stanisława Sękowskiego z Woysławia, herbu Prawdzic i Wandy z Wydżgów herbu Jastrzębiec z Wożuczyna, wywodzącej się z rodziny powstańców styczniowych. Od 1940 r. należy do Związku Walki Zbrojnej, a następnie do Armii Krajowej - Obwód 67 Hrubieszów. Równolegle ze szkołą podchorążych na tajnych[...]

Dualni akademicy za Odrą DOI:


  W Niemczech, tak jak w wielu innych krajach Europy powstał problem związany z efektywnym kształceniem w wyższych szkołach zawodowych. Ukończenie takiej szkoły nie przygotowywało do wykonywania określonego zawodu, nie miało nic wspólnego z praktyką a także zapotrzebowaniem ze strony gospodarki i przemysłu. Jak to naprawiono? Przed kilku laty powołano do życia Akademie Zawodowe ( Berufs - Akademie) - odpowiednik naszych wyższych szkół zawodowych i wprowadzono do nich nowy system kształcenia, zwany "dualnym". Równocześnie trwa nauka teoretyczna (w szkole, z bardzo bogatym programem zajęć laboratoryjnych) i praktyczna w zakładzie pracy. Podział jest 50:50, lecz nauka trwa dłużej niż na naszych uczelniach - 10 miesięcy w roku (rok akademicki rozpoczyna się 1 sierpnia). Zajęcia dydaktyczne prowadzone na uczelni (w tym oczywiście ćwiczenia i laboratoria) - są takie same jak na "normalnej" uczelni. W przypadku studiów dualnych liczba zajęć teoretycznych odpowiada takiej samej liczbie zajęć praktycznych. Stąd konieczność wydłużenia roku akademickiego. PRZEMYSŁ PODAJE RĘKĘ Najtrudniej było na początku, opowiadają twórcy tego systemu. Bardzo trudno było przekonać właścicieli firm, by podjęli się roli nauczyciela zawodu, przyjęli na praktykę grupę studentów. Przekonały ich dopiero.. trudności z pozyskaniem odpowiednio przygotowanych pracowników. Na początku uczelnie otrzymały ogromne wsparcie od Koncernu Volkswa-gen, który zobligował swych dealerów do "otwarcia drzwi" dla nowego systemu kształcenia. Osobiście zaangażował się we wdrażanie systemu dualnego ówczesny członek Zarządu VW, odpowiedzialny za serwis wszystkich marek koncernu - prof. Knut Schuettemeyer. Dziś większą część załóg punktów obsługi sa[...]

Odrobinę luksusu... DOI:

Czytaj za darmo! »

W 1895 r. mechanicy Vaclav Laurin i Vaclav Klement w Mlada Boleslav - mieście wówczas należącym do monarchii austro-węgierskiej - założyli przedsiębiorstwo produkujące m.in. samochody.W 1905 r. pierwszy dwumiejscowy model "L&K" znalazł się na rynku. Oprócz samochodów w fabryce produkowano także motocykle i rowery. W 1925 r. fabryka została wykupiona przez koncern zbrojeniowy Skoda, a sygnowane nazwiskami założycieli modele samochodów miały ekskluzywne wyposażenie. DWIE LITERY Na polskim rynku ukazał się model Octavii, sygnowany znaczkiem "L&K". Kiedyś, w epoce Octavii pierwszej generacji, wersja Laurin & Klement to było coś: skórzana, beżowa tapicerka oraz drewniane i chromowane wstawki na desce rozdzielczej nadawały skromnemu pojazdowi znamiona luksusu. W przypadku najnowszej, trzeciej genera[...]

Jest Formuła E! DOI:


  Któż nie zna wspaniałych bolidów i ich kierowców - ścigających się na torach wyścigowych, na całym świecie. Konkurencją dla "tradycyjnej" Formuły 1 jest nowo powstała Formuła E - czyli elektryczna. Różni się ona od F1 tym, że zawody odbywają się na specjalnie zbudowanych torach w centrum miast. Co roku odbywają się one w kilkunastu miastach na świecie.Jeden z tegorocznych wyścigów tej formuły odbył się w Berlinie. W tym celu zbudowano ogromny, skomplikowany tor wyścigowy w samym centrum - na Karl- -Marx-Alee. Można sobie wyobrazić, jakie korki powstawały w tym czasie w Berlinie: zmieniono trasy dziesiątków linii autobusowych i tramwajowych, zawieszono nawet kursowanie jednej linii metra. Przekonał się o tym także autor niniejszej korespondencji, który próbował dostać się na czas na konferencję prasową, zorganizowaną nieopodal toru. WYŚCIG O DOŚWIADCZENIA FIA Formuła E - to nowość. Mistrzostwa rozgrywane są w 10 miastach świata w 9 różnych państwach, na 10 torach zlokalizowanych w centrach miast. Samych rund mistrzostw Formuły E je[...]

Przewaga dzięki technologii DOI:


  Od dłuższego już czasu samochody Renault imponują technologią i elektroniką. Ostatnio na rynku pojawiło się kilka nowych modeli Megane, nowy Talisman, a uzupełnia je SUV Kadjar. Renault Talisman nie ma łatwego zadania. Musi zastąpić dwa modele, Lagunę oraz Latitude, a na rynku czeka bardzo mocna konkurencja. Odmiana Talismana o nazwie Grandtour nie straciła nic ze swego uroku, Francuzi - w swoim stylu - postawili na bardzo odważny projekt nadwozia. Talisman wyróżnia się dużym grillem z prawie pionowym znaczkiem, charakterystycznymi LED-owymi światłami (z przodu reflektory urozmaicono dziwnymi "wąsami", z tyłu światła prawie łączą się pośrodku klapy bagażnika), wyraźnymi przetłoczeniami i ostro zarysowanymi liniami, dużymi felgami, chromowanymi akcentami, delikatnym spojlerem oraz dwoma dużymi końcówkami wydechu. W kabinie uwagę zwraca system multimedialny R-LINK 2. Ten unikatowy system ma pojemnościowy ekran dotykowy, zapewniający najwyższy komfort obsługi. Do wyboru jest ekran poziomy o przekątnej 7 cali lub ekran pionowy o przekątnej 8,7". R-LINK 2 stanowi prawdziwe centrum kontroli auta, pozwala[...]

Ekonomiczny nonsens


  Od pewnego czasu furorę robią kolektory słoneczne. Zanim jednak zdecydujemy się na montaż takiego urządzenia, warto rozważyć wszystkie za i przeciw.Jeśli energię chce się pozyskiwać bezpośrednio za pomocą kolektorów słonecznych, to trzeba pogodzić się z myślą, że nie będziemy mieć tyle ciepła, ile nam potrzeba. Na pewno w ten sposób nie można zapewnić ciągłości i równomierności ogrzewania. Pewnym rozwiązaniem, niwelującym te niedogodności, są zasobniki z wodą, w których to ciepło może być gromadzone, jednak nie jest ono doskonałe, ponieważ nie jest w stanie pokryć w całości potrzeb w zakresie przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.), nie mówiąc już o ogrzewaniu pomieszczeń. Mimo to kolektory słoneczne zyskują coraz więcej zwolenników. Jednak będą one zawsze tylko rozwiązaniem uzupełniającym. ENERGIA ZE SŁOŃCA W Polsce pogoda jest kapryśna, a liczba dni słonecznych w roku zmienna, dlatego trudno podać formułę na ilość dostępnej energii. Często wielkość napromieniowania słonecznego jest mylona z rozkładem temperatur. Dane statystyczne dla temperatury powietrza mogą dostarczyć jedynie informacji ogólnych, wskazujących na dobór urządzeń grzewczych do centraln[...]

WSPOMNIENIE Człowiek renesansu DOI:

Czytaj za darmo! »

Pod koniec października dotarła do nas smutna wiadomość: nie żyje dr ZYGMUNT KALISZ. Wydawało się to nieprawdopodobne: Zygmunt był z nami od zawsze, wszędzie, co chwilę zaskakiwał nowymi ideami i pomysłami... Pracując w LO w Rybniku, wziął udział w seminarium poświęconym uczniom wybitnie uzdolnionym. Wtedy to pomyślał, że należy tym uczniom jakoś pomóc w samokształceniu, w kontakcie z prawdziwą NAUKĄ, w wybiciu się ponad przeciętność. Przeprowadził szeroko zakrojone, obejmujące wszystkie licea województwa katowickiego badani[...]

 Strona 1