Aktualności | 2020-02-04
Pakowanie ma znaczenie

Pakowanie ma znaczenie

Rozwiązania opakowaniowe dla przemysłu samochodowego muszą spełniać szczególne wymagania, takie jak ochrona przed kurzem, zapewnienie warunków antystatycznych lub ochrona elementów, które łatwo zarysować. Biorąc pod uwagę zglobalizowany łańcuch dostaw w przemyśle motoryzacyjnym, opakowania przyczyniają się także do bezpiecznego i wydajnego transportu (poprzez optymalne wykorzystanie dostępnej objętości oraz poręczny przeładunek). Według badania rynku przeprowadzonego przez Research and Markets, europejski rynek opakowań komponentów samochodowych był wart około 629 milionów euro w 2018 roku i oczekuje się, że do 2027 roku wzrośnie do około 873 milionów euro. Większość rynku jest podzielona na opakowania wielokrotnego użytku, opakowania jednorazowe i nośniki ładunku.

Opakowania wielokrotnego użytku ujawniają swoją pełną wytrzymałość zwłaszcza w zamkniętych systemach logistycznych, co znacznie zmniejsza popyt na same materiały opakowaniowe. Opakowania wielokrotnego użytku obejmują m.in. regały, palety, pojemniki wielkopojemnościowe i pojemniki do ręcznego transportu. W użyciu są też pojemniki ze sklejki, plastiku i stali. Te formy pakowania i nośników ładunku są często uwzględniane w procesach produkcyjnych, bezpośrednio na linii. Pozwala to na wydajne procesy logistyczne i zmniejsza ryzyko uszkodzenia.

W przypadku wrażliwych części są one składane do skrzyń transportowych, tak by zapobiec uszkodzeniom spowodowanym wstrząsami lub upadkiem. Dlatego też używa się wkładek opakowaniowych, tworząc izolowane komórki, które zapobiegają zderzaniu się towarów i ich przesuwaniu. Opakowania jednorazowe są wykonane z materiałów takich jak papier, sklejka, drewno lub tektura falista. Istnieją również inne jednorazowe rozwiązania, które utrzymują części na miejscu w opakowaniu, np. elastyczna i odporna na rozdarcie folia stretch. Folie bąbelkowe i folie piankowe spełniają podobne funkcje. Przemysł samochodowy coraz bardziej skłania się ku opakowaniom jednorazowego użytku opartym na zrównoważonych surowcach lub materiałach łatwych do recyklingu. Oprócz trendu w kierunku zrównoważonych rozwiązań w zakresie opakowań, e-mobilność sama w sobie stwarza nowe wymagania.

E-mobilność (electro-mobliność) jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed przemysłem motoryzacyjnym. Chociaż złożoność i liczba poszczególnych części maleje wraz ze wzrostem znaczenia e-mobilności (w porównaniu z silnikami spalinowymi, z tysiącami komponentów, liczba spada do zaledwie kilkuset w pojazdach elektrycznych), to transport akumulatorów ma również swoje wyzwania. Akumulatory litowo-jonowe reagują na wiele różnych substancji i mogą się przegrzewać, zapalać lub wybuchać. Systemy przechowywania litowo-jonowego są zatem klasyfikowane jako towary niebezpieczne klasy 9 i podlegają specjalnym przepisom transportowym. Wybór opakowania zależy od masy akumulatora i tego, czy jest to prototyp czy urządzenie produkowane masowo.

Z wszystkimi wymienionymi rodzajami opakowań oraz rozwiązaniami z branży będzie można zapoznać się na targach FachPack od 28 do 30 września 2021 r.

Więcej informacji: www.fachpack.de/en