Bezpieczeństwo pracowników i pasażerów w ruchliwych portach morskich i na lotniskach ma ogromne znaczenie, dlatego inwestuje się tam m.in. w systemy bezpieczeństwa pojazdów, które odgrywają ważną rolę w zapobieganiu wypadkom. Lotniska i porty morskie to trudne miejsca do pracy. Działalność trwa nieprzerwanie w każdych warunkach atmosferycznych, przez całą dobę, a pracownicy często pracują pod presją czasu. Współdziała tu ze sobą znaczna liczba podwykonawców, wykorzystujących różnorodne pojazdy. Na lotniskach np. wózki gastronomiczne oraz pojazdy pasażerskie i lotniskowe poruszają się z różną prędkością i w różnych kierunkach. Skutki kolizji pojazdu z samolotem mogą być poważne, w najlepszym razie powodują „tylko” opóźnienia i znaczące koszty naprawy. Większość wypadków w portach morskich zdarza się w obszarze przeładunkowym, w tym 35% ma związek z pojazdami.

Zarówno porty morskie, jak i lotniska to bardzo ruchliwe miejsca, w których porusza się wiele pojazdów, mieszających się z pracownikami i pasażerami. W związku z tym pojawiają się zagrożenia wynikające np. z trudności zauważenia pieszych podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych i w nocy, a piesi mogą nie słyszeć zbliżających się pojazdów z napędem elektrycznym. Dochodzi do kolizji z pieszymi i przedmiotami z powodu martwych stref wokół pojazdów, a także do wypadków przy cofaniu.

Podczas zdarzenia, do którego doszło na jednym z lotnisk w USA w 2017 r. 48-letni pracownik, który malował linie na pasie startowym, został śmiertelnie potrącony przez pojazd. Na brytyjskim lotnisku w Manchesterze w sierpniu ubiegłego roku furgonetka gastronomiczna zderzyła się z holownikiem lotniskowym – aby wydobyć rannego kierowcę z pojazdu (doznał obrażeń nóg) i przewieźć go do szpitala, trzeba było rozcinać karoserię. W Turcji na terenie nowego lotniska w Stambule 17 osób zostało rannych w wyniku kolizji dwóch autobusów, które przewoziły pracowników. Urząd ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy USA (US Occupational Safety and Health Administration – OSHA) zwrócił uwagę, że wypadki z udziałem pojazdów to poważny problem dla terminali morskich. Od 2005 do 2012 roku OSHA odnotowała w portach morskich 88 wypadków śmiertelnych, z których 52 były skutkiem wypadków transportowych.

Eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów, np. spółka Brigade Electronics, współpracują z portami lotniczymi i morskimi w celu modernizacji systemów bezpieczeństwa w już wykorzystywanych pojazdach takich jak: holowniki, furgonetki, autokary, wózki wysokiego składowania, wywrotki czy wózki gastronomiczne. System kamer bezpieczeństwa, np. taki jakBackeye®360 firmy Brigade, może całkowicie wyeliminować martwe strefy i zapewnić 360-stopniowy widok z lotu ptaka na pojazd i jego otoczenie. Natomiast czujniki ultradźwiękowe dobrze sprawdzają się w ograniczonych przestrzeniach lub podczas manewrowania przy niskich prędkościach. Dzięki nim kierowca jest powiadamiany o przeszkodach lub ludziach znajdujących się w pobliżu pojazdu. Czujniki zbliżeniowe zapewniają ostrzeżenia informujące o odległości, a do wyposażenia można dodać zewnętrzny alarm głosowy w celu ostrzegania pieszych, że pojazd zawraca.

Pojazdy używane do przewozu pasażerów i bagaży na terenie lotniska mogą stwarzać zagrożenia wypadkowe podczas cofania. Alarmy dźwiękowe zamontowane w niektórych pojazdach nie rozwiązują problemu, ponieważ dźwięk „bip-bip” cofającego pojazdu ginie w zgiełku ruchliwego środowiska lotniska. Problem rozwiązują wieloczęstotliwościowe sygnalizatory, które wykorzystują „biały dźwięk”, więc można je usłyszeć nawet podczas noszenia ochronników słuchu. Skoncentrowany dźwięk ,,szy-szy” jest ograniczony do strefy zagrożenia i łatwo go zlokalizować, dzięki czemu jest pojazd bezpieczniejszy dla pieszych. Możliwość dość dokładnej lokalizacji źródła dźwięku sprawia, że ostrzeżenia te są nieocenioną pomocą dla osób z upośledzeniem wzroku lub słuchu.

Pojazdy elektryczne (popularne na lotniskach) stwarzają zagrożenia, ponieważ przy niskich prędkościach są one praktycznie bezgłośne. Aby rozwiązać ten problem, firma Brigade opracowała sygnalizator ostrzegawczy dla cichych pojazdów (Quiet Vehicle Sounder – QVS). Może on służyć jako dodatkowe wyposażenie w pojazdach hybrydowych/elektrycznych, umożliwiając usłyszenie zbliżającego się pojazdu i odsunięcie się w bezpieczne miejsce.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Zakończenie Zjazdu i Kongresu
    2019-06-19

    Sesją podsumowującą, na której przedstawiono wnioski i informacje o obradach sesji tematycznych zakończył się 15 czerwca w Krakowie IV Światowy Zjazd Inżynierów Polskich (SZIP) zwołany r[...]

  2. Kongres Techników i Zjazd Inżynierów
    2019-06-17

    13 czerwca br. rozpoczął się w Krakowie IV Światowy Zjazd Inżynierów Polskich zwołany razem z XXVI Kongresem Techników Polskich. W Zjeździe biorą udział polonijni inżynierowie z Kanady[...]

  3. Zmiany w branży automotive
    2019-06-10

    Konsolidacja, automatyzacja, wyzwania związane z normami ekologicznymi... Branża automotive dynamicznie się rozwija. Jak na te zmiany powinni zareagować pracownicy? Dlaczego ich szefowie[...]

  4. 40 lat targów FachPack
    2019-06-06

    FachPack kończy 40 lat! Rocznice są dobrą okazją do spojrzenia wstecz: FachPack rozpoczął działalność w Norymberdze w 1979 r. jako regionalna wystawa handlowa dla przemysłu opakowanioweg[...]

  5. Targi bhp w Kielcach od 6 czerwca
    2019-06-05

    Od 6 do 8 czerwca na terenie Targów Kielce odbędą się Międzynarodowe Targi Bezpieczeństwa i Ochrony Pracy oraz Systemów Zabezpieczeń Przeciwpożarowych KIELCE WORK SAFETY-EXPO. Poprzednią[...]

  6. Bezpieczeństwo w portach i na lotniskach
    2019-06-05

    Bezpieczeństwo pracowników i pasażerów w ruchliwych portach morskich i na lotniskach ma ogromne znaczenie, dlatego inwestuje się tam m.in. w systemy bezpieczeństwa pojazdów, które odgryw[...]

  7. FINAŁ XII KONKURSU "MŁODY INNOWATOR"
    2019-06-04

    Z udziałem dr inż. Jerzego Kwiecińskiego - Ministra Inwestycji i Rozwoju - podsumowany został rozgrywany w roku szkolnym 2018/2019 po raz 12. Konkurs "Młody Innowator". Wśród gości urocz[...]

  8. Rynek odzieży roboczej i ochronnej
    2019-05-30

    Sektor odzieżowy w Polsce w 2022 r. ma osiągnąć wartość ponad 43 mld zł - tak wynika z raportu KPMG "Rynek mody w Polsce". W europejskich rankingach wielkości rynku odzieżowego Polska za[...]

  9. Targi LUMENexpo
    2019-05-29

    W dniach 23-24 października 2019 r. w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu odbędzie się kolejna edycja Targów Techniki Świetlnej LUMENexpo oraz Salonu Elektrotechniki P[...]

  10. Brakuje pielęgniarek i pediatrów
    2019-05-28

    Agencja rekrutacyjna Manpower Life Science przygotowała raport pt. "Niedobór talentów w branży medycznej". W raporcie czytamy, że pediatrzy, specjaliści chorób wewnętrznych i anestezjolo[...]