Według raportu ManpowerGroup poświęconego wpływowi automatyzacji procesów na zatrudnienie w firmach: 13% polskich przedsiębiorstw w wyniku cyfryzacji w ciągu dwóch lat zwiększy liczbę pracowników, 74% firm chce utrzymać obecną liczbę zatrudnionych, a tylko 7% przewiduje redukcje etatów, 6% nie potrafi tego na razie stwierdzić. Badaniem objęto 19 417 pracodawców z 6 sektorów rynku z 44 krajów, w tym 301 z Polski. Zostali oni zapytani o wpływ automatyzacji na poziom zatrudnienia w ich firmach w ciągu najbliższych dwóch lat, obszary, gdzie przewidują największy wzrost zatrudnienia oraz o wdrażane strategie zarządzania talentami w celu budowy przyszłej kadry pracowniczej. Spośród sześciu przeanalizowanych branż najwięcej zmian w wyniku automatyzacji procesów przewidują polscy pracodawcy z sektora produkcji przemysłowej – 30% firm deklaruje, że będzie powiększać swoje zespoły, natomiast 21% planuje je redukować. Cyfryzacja doprowadzi do zmian w zatrudnieniu w IT, gdzie 11% przedsiębiorstw deklaruje wzrost, a 1% spadek zatrudnienia, w obsłudze klienta (9% do 4%), HR (3% do 0%), finansach i księgowości (4% do 3%). W administracji i zarządzaniu biurem w wyniku automatyzacji więcej firm będzie redukować niż powiększać zespoły – 19% do 4%. W obliczu największego od 12 lat niedoboru talentów coraz więcej przedsiębiorstw zamierza inwestować w rozwój swoich pracowników. Firmy są coraz bardziej świadome, że znalezienie odpowiedniego kandydata może stanowić wyzwanie, dlatego aż 90% organizacji w Polsce przewiduje, że do 2020 r. będzie podnosić kwalifikacje swoich pracowników. Jednocześnie 34% przedsiębiorstw w Polsce stwierdza, że trudno jest szkolić pracowników w zakresie umiejętności technicznych, natomiast 36% pracodawców, że jeszcze trudniej jest szkolić z kompetencji miękkich, takich jak myślenie analityczne i komunikacja. W ciągu najbliższych lat największym zmianom pod wpływem cyfryzacji ulegnie produkcja przemysłowa, będą one obejmować zdolność uczenia się, zarządzania maszynami i rozwiązywania skomplikowanych problemów. W obsłudze klienta na znaczeniu zyska umiejętność komunikacji, budowania relacji i zarządzania cyfrowymi rozwiązaniami. Z kolei w administracji i zarządzaniu biurem, gdzie wiele zadań zostanie przejętych przez maszyny, kluczowe będą komunikacja, myślenie krytyczne i analiza oraz budowanie relacji i wywieranie wpływu. Więcej informacji na temat raportu na stronie https://www.manpowergroup.pl/ w zakładce Raporty rynku pracy.
W obliczu największego od 12 lat niedoboru talentów coraz więcej przedsiębiorstw zamierza inwestować w rozwój swoich pracowników. Firmy są coraz bardziej świadome, że znalezienie odpowiedniego kandydata może stanowić wyzwanie, dlatego aż 90% organizacji w Polsce przewiduje, że do 2020 r. będzie podnosić kwalifikacje swoich pracowników. Jednocześnie 34% przedsiębiorstw w Polsce stwierdza, że trudno jest szkolić pracowników w zakresie umiejętności technicznych, natomiast 36% pracodawców, że jeszcze trudniej jest szkolić z kompetencji miękkich, takich jak myślenie analityczne i komunikacja. W ciągu najbliższych lat największym zmianom pod wpływem cyfryzacji ulegnie produkcja przemysłowa, będą one obejmować zdolność uczenia się, zarządzania maszynami i rozwiązywania skomplikowanych problemów. W obsłudze klienta na znaczeniu zyska umiejętność komunikacji, budowania relacji i zarządzania cyfrowymi rozwiązaniami. Z kolei w administracji i zarządzaniu biurem, gdzie wiele zadań zostanie przejętych przez maszyny, kluczowe będą komunikacja, myślenie krytyczne i analiza oraz budowanie relacji i wywieranie wpływu.
Więcej informacji na temat raportu na stronie https://www.manpowergroup.pl/ w zakładce Raporty rynku pracy.