Tegoroczna Konferencja TOP automotive, jak w latach ubiegłych, przyciągnęła rzeszę osób związanych z jakością w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie było tym ciekawsze, bo połączone z jubileuszem dziesięciolecia organizatora - Team Prevent Poland.

Rok 2016 przyniósł tak wiele zmian w wymaganiach motoryzacyjnych, iż do dnia dzisiejszego pozostaje wiele pytań w kwestii chociażby wymagań IATF 16949. Eksperci z ramienia IATF, VDA QMC oraz Team Prevent próbowali odpowiedzieć na nie, posiłkując się nowo wydanymi i przetłumaczonymi na język polski Zatwierdzonymi Interpretacjami (SI’s) do standardu oraz Często Zadawanymi Pytaniami (FAQ’s). Robili to w tak przystępny sposób, że przynajmniej części zgromadzonych osób wpoili swoje przekonanie, iż „IATF 16949 da się lubić”.

W temacie podręczników VDA QMC największe zainteresowanie wzbudza nowa edycja auditu systemu dla usług (VDA 6.2) oraz interpretacja wymagań zawartych w VDA 6.3, a dotyczących usługodawców. Ułatwieniem dla polskojęzycznych odbiorców jest fakt, iż VDA 6.3 doczekało się polskiego zatwierdzonego tłumaczenia. VDA 6.2 obecnie dostępne jest w wersji anglo- i niemieckojęzycznej.

Szczególnym zainteresowaniem auditorów cieszyła się prelekcja poświęcona nowym narzędziom auditowania procesu wg VDA 6.3. Okazuje się, że VDA QMC, idąc z duchem czasu, przygotowało aplikację VDA 6.3 Analysis Tool, zastępującą dotychczas stosowany plik Excel, i dostępną również na urządzenia mobilne. W związku z tym w niedługim czasie częstszy powinien stać się widok auditora chodzącego po zakładzie z tabletem niż notatnikiem.

Utarło się już, że TOP automotive pozwala na zagłębienie się w problematykę procesową, co roku analizując ją z innego punktu widzenia.

Tematem przewodnim roku 2017 była komunikacja wewnętrzna.

Każdy z partnerów Konferencji, a więc Volkswagen Poznań, Fiat Chrysler Automobiles oraz Opel Manufacturing Poland, rozpatrzył tę kwestię, kładąc nacisk na inne jej aspekty.

VW przekazał założenia procesu usuwania błędów, z niemieckiego Fehlerabstellprozess (FAP). Jako jedyny OEM pochwalił się również planami co do przyszłości obecnie produkowanych modeli – przygotowaniem nowego Caddy, Transportera oraz nowych wariantów Craftera.

FCA wskazał na zasadność stosowania Work Place Integration (WPI) – nowej metody do projektowania i poprawy procesu produkcyjnego, opartej na wykorzystaniu filarów WCM, know-how FCA oraz jego dostawców.

Opel natomiast odniósł się do szeroko rozumianej komunikacji, odpowiadając na główne pytanie zebranych osób – jak zmienią się wymagania wobec dostawców zakładu gliwickiego, dostarczających dotychczas do GM. Uczestnicy uzyskali zapewnienie zdefiniowania w niedalekiej przyszłości jednolitego systemu wymagań opartego na podobieństwach i doprecyzowującego różnice między QSB+ a BIQS, które to oba systemy są przez OMP traktowane jako język komunikacji z dostawcą. Niestety z racji tak istotnych zmian w koncernie przedstawiciele Opla nie mogli ujawnić planów dotyczących kolejnych modeli planowanych do montażu w Gliwicach.

Częścią TOP automotive jest zawsze wystąpienie przedstawiciela Automotive Suppliers, który wskazał miejsce Polski w rankingu państw Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie branży motoryzacyjnej. Trend nie jest pozytywny, niemniej jednak duża liczba nowych inwestycji pozwala mieć nadzieję, że nie oddamy pola kolegom zza południowych granic.

Drugi dzień konferencyjny został poświęcony wymaganiom specyficznym branży motoryzacyjnej w łańcuchu dostaw, którego tym razem wybranym ogniwem były jednostki Powertrain. I tak: FCA pochwalił się planowanym startem produkcji silników GSE (2 silniki – 1.0 i 1.3 w 2018 roku, następnie rozwój rodziny silników GSE) i zwrócił uwagę na zaostrzone wymagania w stosunku do dostawców Powertrain. VW zapowiedział plany produkcji skrzyni biegów do aut elektrycznych, zaś OMP z dużą dozą pewności wypowiadał się o możliwości pozyskania nowych projektów Powertrain dla zakładu w Tychach, dzięki przejęciu Opla przez PSA.

TOP automotive to platforma komunikacyjna producentów samochodów i ich dostawców. Nie byłaby dwustronna, gdyby nie warsztaty. Pozwalają one na wyjaśnienie wątpliwości pojawiających się po wysłuchaniu prelekcji oraz zadanie dodatkowych pytań, a także otwartą dyskusję z moderatorami w tematach interesujących dostawców.

Podczas warsztatów nie zabrakło licznych pytań, kierowanych w stronę przedstawicieli VDA oraz Team Prevent, reprezentujących, obok przedstawicieli OEM’s, czwartą grupę warsztatową. Poruszane zagadnienia z pewnością przyczyniły się do uspójnienia interpretacji, odnoszących się do treści standardu IATF 16949. W gronie osób udzielających odpowiedzi znajdowali się również przedstawiciele jednostek certyfikujących, co dodało wartości poruszanym treściom poprzez umożliwienie spojrzenia na wymagania „okiem auditora”. W trakcie wymiany informacji wielokrotnie odnoszono się do ostatnio opublikowanych Zatwierdzonych Interpretacji (SI’s) oraz Często Zadawanych Pytań (FAQ’s).

Kierując się maksymą wygłoszoną na początku Konferencji przez Zarząd Team Prevent: „W branży automotive bardzo ciężko pracujemy i zasługujemy na chwilę odpoczynku i dobrej zabawy”, Team Prevent zapewnił nie tylko wspaniały program wieczorny obu dni Konferencji, ale zadbał również o zdrowie jej uczestników, zapewniając podczas przerw w wykładach możliwość skorzystania z tzw. Strefy Zdrowia.

Dziękując za udział w Konferencji TOP automotive 2017, już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji, która odbędzie się 28-30.11.2018 r. Szczegółowe informacja przekażemy wkrótce na www.topautomotive.pl.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. TVP 3, 18 listopada, godz. 13.00
    2018-11-16

    Kulminacyjnym punktem tegorocznych obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości przygotowanym przez FSNT-NOT był uroczysty koncert ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego i Je[...]

  2. Ćwiczenia na lotnisku
    2018-11-13

    Brygada strażacka na wiedeńskim lotnisku regularnie organizuje szkolenia dla austriackich i zagranicznych strażaków. Instruktorzy prowadzący szkolenia na lotnisku noszą odzież ochronną w[...]

  3. Przejdź na e-faktury od SIGMA-NOT
    2018-11-09

    Szanowni Państwo, W dobie powszechnej informatyzacji niemal zasadą stało się wystawianie faktur elektronicznych, w miejsce dotychczas stosowanej formy papierowej. Zwracamy się z p[...]

  4. LAUR INNOWACYJNOŚCI 2018
    2018-11-09

    Organizatorem Konkursu "Laur Innowacyjności" jest Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelna Organizacja Techniczna, a realizatorem Zakład Usług Technicznych Rady Stołecznej NO[...]

  5. Bezpieczne miejsce nauki
    2018-11-05

    Każdemu konkursowi na plakat bezpieczeństwa pracy dla profesjonalistów organizowanemu przez Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy towarzyszy tematycznie związany[...]

  6. Laboratorium Omron w Tychach
    2018-11-05

    W Tychach, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zostało otwarte pierwsze w Polsce Omron Innovation Lab. Należy ono do stworzonej przez firmę Omron sieci laboratoriów innowacji. Inicj[...]

  7. Bezpieczeństwo pracy - nowe kierunki
    2018-11-01

    Katowicki oddział Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP zaprasza na konferencję "Bezpieczeństwo pracy - nowe kierunki", która odbędzie się 23 listopada 2018 r. w Hotelu M[...]

  8. Akala Faraone w konkursie Głosu Szczecińskiego
    2018-10-29

    Akala Faraone uczestniczy w tegorocznym konkursie Głosu Szczecińskiego pt. NASZE DOBRA Z POMORZA 2018. Konkurs jest organizowany od 11 lat. Promuje firmy oraz ich produkty z województwa [...]

  9. Nagrodzeni pracodawcy
    2018-10-29

    Konkurs "Pracodawca - organizator pracy bezpiecznej" to propozycja dla kreatywnych przedsiębiorców, odpowiedzialnie podchodzących do biznesu, podejmujących nowe wyzwania i wp[...]

  10. Konkursu na plakat bhp: "Biuro"
    2018-10-28

    17 października 2018 r. w siedzibie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy pokonkursowej i wręczenie nagród [...]