Tegoroczna Konferencja TOP automotive, jak w latach ubiegłych, przyciągnęła rzeszę osób związanych z jakością w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie było tym ciekawsze, bo połączone z jubileuszem dziesięciolecia organizatora - Team Prevent Poland.

Rok 2016 przyniósł tak wiele zmian w wymaganiach motoryzacyjnych, iż do dnia dzisiejszego pozostaje wiele pytań w kwestii chociażby wymagań IATF 16949. Eksperci z ramienia IATF, VDA QMC oraz Team Prevent próbowali odpowiedzieć na nie, posiłkując się nowo wydanymi i przetłumaczonymi na język polski Zatwierdzonymi Interpretacjami (SI’s) do standardu oraz Często Zadawanymi Pytaniami (FAQ’s). Robili to w tak przystępny sposób, że przynajmniej części zgromadzonych osób wpoili swoje przekonanie, iż „IATF 16949 da się lubić”.

W temacie podręczników VDA QMC największe zainteresowanie wzbudza nowa edycja auditu systemu dla usług (VDA 6.2) oraz interpretacja wymagań zawartych w VDA 6.3, a dotyczących usługodawców. Ułatwieniem dla polskojęzycznych odbiorców jest fakt, iż VDA 6.3 doczekało się polskiego zatwierdzonego tłumaczenia. VDA 6.2 obecnie dostępne jest w wersji anglo- i niemieckojęzycznej.

Szczególnym zainteresowaniem auditorów cieszyła się prelekcja poświęcona nowym narzędziom auditowania procesu wg VDA 6.3. Okazuje się, że VDA QMC, idąc z duchem czasu, przygotowało aplikację VDA 6.3 Analysis Tool, zastępującą dotychczas stosowany plik Excel, i dostępną również na urządzenia mobilne. W związku z tym w niedługim czasie częstszy powinien stać się widok auditora chodzącego po zakładzie z tabletem niż notatnikiem.

Utarło się już, że TOP automotive pozwala na zagłębienie się w problematykę procesową, co roku analizując ją z innego punktu widzenia.

Tematem przewodnim roku 2017 była komunikacja wewnętrzna.

Każdy z partnerów Konferencji, a więc Volkswagen Poznań, Fiat Chrysler Automobiles oraz Opel Manufacturing Poland, rozpatrzył tę kwestię, kładąc nacisk na inne jej aspekty.

VW przekazał założenia procesu usuwania błędów, z niemieckiego Fehlerabstellprozess (FAP). Jako jedyny OEM pochwalił się również planami co do przyszłości obecnie produkowanych modeli – przygotowaniem nowego Caddy, Transportera oraz nowych wariantów Craftera.

FCA wskazał na zasadność stosowania Work Place Integration (WPI) – nowej metody do projektowania i poprawy procesu produkcyjnego, opartej na wykorzystaniu filarów WCM, know-how FCA oraz jego dostawców.

Opel natomiast odniósł się do szeroko rozumianej komunikacji, odpowiadając na główne pytanie zebranych osób – jak zmienią się wymagania wobec dostawców zakładu gliwickiego, dostarczających dotychczas do GM. Uczestnicy uzyskali zapewnienie zdefiniowania w niedalekiej przyszłości jednolitego systemu wymagań opartego na podobieństwach i doprecyzowującego różnice między QSB+ a BIQS, które to oba systemy są przez OMP traktowane jako język komunikacji z dostawcą. Niestety z racji tak istotnych zmian w koncernie przedstawiciele Opla nie mogli ujawnić planów dotyczących kolejnych modeli planowanych do montażu w Gliwicach.

Częścią TOP automotive jest zawsze wystąpienie przedstawiciela Automotive Suppliers, który wskazał miejsce Polski w rankingu państw Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie branży motoryzacyjnej. Trend nie jest pozytywny, niemniej jednak duża liczba nowych inwestycji pozwala mieć nadzieję, że nie oddamy pola kolegom zza południowych granic.

Drugi dzień konferencyjny został poświęcony wymaganiom specyficznym branży motoryzacyjnej w łańcuchu dostaw, którego tym razem wybranym ogniwem były jednostki Powertrain. I tak: FCA pochwalił się planowanym startem produkcji silników GSE (2 silniki – 1.0 i 1.3 w 2018 roku, następnie rozwój rodziny silników GSE) i zwrócił uwagę na zaostrzone wymagania w stosunku do dostawców Powertrain. VW zapowiedział plany produkcji skrzyni biegów do aut elektrycznych, zaś OMP z dużą dozą pewności wypowiadał się o możliwości pozyskania nowych projektów Powertrain dla zakładu w Tychach, dzięki przejęciu Opla przez PSA.

TOP automotive to platforma komunikacyjna producentów samochodów i ich dostawców. Nie byłaby dwustronna, gdyby nie warsztaty. Pozwalają one na wyjaśnienie wątpliwości pojawiających się po wysłuchaniu prelekcji oraz zadanie dodatkowych pytań, a także otwartą dyskusję z moderatorami w tematach interesujących dostawców.

Podczas warsztatów nie zabrakło licznych pytań, kierowanych w stronę przedstawicieli VDA oraz Team Prevent, reprezentujących, obok przedstawicieli OEM’s, czwartą grupę warsztatową. Poruszane zagadnienia z pewnością przyczyniły się do uspójnienia interpretacji, odnoszących się do treści standardu IATF 16949. W gronie osób udzielających odpowiedzi znajdowali się również przedstawiciele jednostek certyfikujących, co dodało wartości poruszanym treściom poprzez umożliwienie spojrzenia na wymagania „okiem auditora”. W trakcie wymiany informacji wielokrotnie odnoszono się do ostatnio opublikowanych Zatwierdzonych Interpretacji (SI’s) oraz Często Zadawanych Pytań (FAQ’s).

Kierując się maksymą wygłoszoną na początku Konferencji przez Zarząd Team Prevent: „W branży automotive bardzo ciężko pracujemy i zasługujemy na chwilę odpoczynku i dobrej zabawy”, Team Prevent zapewnił nie tylko wspaniały program wieczorny obu dni Konferencji, ale zadbał również o zdrowie jej uczestników, zapewniając podczas przerw w wykładach możliwość skorzystania z tzw. Strefy Zdrowia.

Dziękując za udział w Konferencji TOP automotive 2017, już teraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji, która odbędzie się 28-30.11.2018 r. Szczegółowe informacja przekażemy wkrótce na www.topautomotive.pl.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. 44 EKSPERTÓW Z 27 DZIEDZIN ELEKTRYKI
    2018-02-14

    Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP) to największe i jedno z najstarszych (w 2019 r. świętować będzie 100-lecie powstania) stowarzyszenie naukowo-techniczne sfederowane w Naczelnej O[...]

  2. INDUSTRYmeeting 2018
    2018-02-12

    W dniach 20-21 lutego 2018 r. w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu odbędą się Targi Technologii Przemysłowych INDUSTRYmeeting - wydarzenie poświęcone innowacyjnym pro[...]

  3. Zarządzanie Jakością w Ochronie Zdrowia
    2018-02-01

    Dziekan Wydziału Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach oraz Zarząd Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 zapraszają do uczestnictwa w I Międz[...]

  4. Mistrz Techniki NOT 2016/2017
    2018-01-29

    28 stycznia 2018 r., podczas uroczystego Spotkania Noworocznego w Warszawskim Domu Technika NOT władz i przedstawicieli stowarzyszeń naukowowo-technicznych, rad regionalnych Federacji SNT-NOT, członkó[...]

  5. ELEKTROMOBILNOŚĆ - konferencja w NOT
    2018-01-19

    25 stycznia 2018 r. Warszawski Dom Technika NOT, ul. Czackiego 3/5, sala B Konferencja pod patronatem honorowym Ministra Energii i Ministerstwa Rozwoju. ELEKTROMOBILNOŚĆ NOWA ERA W TRANSPORCIE I E[...]

  6. Konferencja TOP automotive 2017 za nami
    2018-01-18

    Tegoroczna Konferencja TOP automotive, jak w latach ubiegłych, przyciągnęła rzeszę osób związanych z jakością w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie było tym ciekawsze, bo połączone z ju[...]

  7. Szkolenie dla służby bhp 2018
    2018-01-15

    Centralny Ośrodek Szkolenia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP organizuje szkolenie okresowe w dziedzinie bhp dla pracowników służby bhp i osób wykonujących zadania te[...]

  8. Otwarcie Centralnego Archiwum i Biblioteki SEP
    2018-01-12

    Przygotowując się do obchodów 100-lecia powstania Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP), które odbędą się w 2019 r., w siedzibie Stowarzyszenia w Warszawie, 11 stycznia 2018 r. uroczy[...]

  9. XLIV Olimpiada Wiedzy Technicznej
    2018-01-04

    W piątek 5 stycznia 2018 r. odbędą się w całym kraju zawody okręgowe XLIV Olimpiady Wiedzy Technicznej. Przystąpi do nich 549 uczniów szkół ponadpodstawowych zakwalifikowanych na podstawie wyniku osi[...]

  10. Zarządzanie produkcją - konferencja w Warszawie
    2018-01-03

    Konkurencyjność odzwierciedla potencjał firmy - zasoby, umiejętności i zdolności zapewniające przewagę nad innymi podmiotami działającymi w tym samym sektorze. W realiach współczesnej gl[...]