- lepszy dostęp do informacji i łatwiejsze reklamacje.
Poziom ochrony, jaką unijne przepisy zapewniają europejskim konsumentom, należy do najwyższych na świecie. Jednak rynek nie przestaje się rozwijać: towary i usługi stają się coraz bardziej skomplikowane, a sprzedawcy stosują coraz to nowe strategie sprzedaży.

Z myślą o tych nowych wyzwaniach Komisja proponuje więc opracowanie bardziej wszechstronnego podejścia do ochrony praw konsumentów w całej UE. Wydatki konsumpcyjne stanowią ponad połowę unijnego PKB. Przyjęcie nowych zasad zwiększyłoby zaufanie konsumentów, a tym samym przyczyniłoby się do ożywienia gospodarki i pobudzenia konkurencji. W ciągu następnych dwóch lat strategia na rzecz zwiększenia zaufania i wzrostu zapewniłaby: wyższy poziom bezpieczeństwa konsumentów – dzięki surowszym przepisom i skuteczniejszemu monitorowaniu rynków lepszy dostęp do informacji na temat np. rzeczywistego kosztu kredytu konsumenckiego lub sposobu składania reklamacji sprawniejsze egzekwowanie przepisów i łatwiejsze dochodzenie swoich praw w przypadku problemów z zakupionym towarem lub usługą dostosowanie praw konsumentów do zmian społecznych – np. poprzez uwzględnienie w przepisach realiów ery cyfrowej oraz potrzeb konsumentów o słabszej pozycji, a także ułatwienie dostępu do towarów i usług zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Strategia największy nacisk kładzie na wzmocnienie ochrony i bezpieczeństwa konsumentów przy kupowaniu żywności, rezerwowaniu podróży, wybieraniu dostawcy energii, zarządzaniu swoimi finansami i robieniu zakupów przez internet. Komisja zaproponowała już 16 środków dotyczących handlu elektronicznego i usług oferowanych online , dzięki którym chce do 2015 r. podwoić wartość sprzedaży detalicznej przez internet. Środki te zapewniają konsumentom lepszą ochronę, więcej informacji oraz większą możliwość wyboru.

Rozwiązywanie sporów ze sprzedawcami
Propozycje dotyczące sposobów pozasądowego rozstrzygania sporów ze sprzedawcami zostały przedstawione w zeszłym roku. Jeśli zostaną przyjęte, wszyscy konsumenci będą mieli dostęp do alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Oznacza to, że w sporach między konsumentami a sprzedawcami pośredniczyć będzie trzeci, bezstronny podmiot, którego zadaniem będzie proponowanie rozwiązań polubownych.

Rozstrzyganie sporów online
Propozycje zakładają również, że osoby, które dokonały zakupu przez internet od sprzedawcy z innego kraju UE, uzyskają dostęp do internetowego rozstrzygania sporów. Mechanizm ten funkcjonowałby podobnie jak poprzedni, lecz wszystkie czynności odbywałyby się w internecie.

Dzięki tym rozwiązaniom państwa członkowskie mogłyby zapewniać swoim obywatelom lepszą ochronę w przypadku sporów ze sprzedawcami z innych krajów UE. W przypadku roszczeń, których wartość nie przekracza 2000 euro, w UE już dziś korzystać można z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń. Znacząco skraca ono całą procedurę i ogranicza jej koszt. Od 2013 r. konsumenci będą mogli składać odpowiednie do tego celu formularze online, w portalu e-Sprawiedliwość, dzięki czemu zaoszczędzą jeszcze więcej czasu i pieniędzy.

Źródło: ec.europa.eu

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Nowa norma ISO 45001
    2019-04-23

    Według ekspertki ds. bezpieczeństwa i higieny pracy i szefowej organizacji RoSPA Scotland Karen McDonnell organizacje powinny robić więcej niż dotychczas, aby zapewnić swoim pracownikom [...]

  2. Wypadki w budownictwie
    2019-04-23

    W ubiegłym roku w polskich firmach doszło do 84 tys. wypadków przy pracy, w tym 209 śmiertelnych – wynika z najnowszych danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Dane [...]

  3. VII edycja Manufacturing & Logistic Awards
    2019-04-19

    CEO Manufacturing Magazine i wiodący magazyn poświęcony nieruchomościom komercyjnym EuropaProperty.com zapraszają do Warszawy dnia 13 czerwca 2019 r. na VII edycję Manufactur[...]

  4. FORUM JAKOŚĆ W PRZEMYŚLE 21-23.05.2019 r.
    2019-04-19

    MOVIDA zaprasza na IV FORUM JAKOŚĆ W PRZEMYŚLE, które odbędzie się w dniach 21-23 maja 2019 roku > . Tematem przewodnim spotkania będzie rozwój fir[...]

  5. Dla miłośników motoryzacji
    2019-04-17

    Niedawno w Turynie zostało otwarte centrum Heritage HUB, w którym prezentowane jest motoryzacyjne dziedzictwo włoskich marek należących do Grupy Fiat Chrysler Automobiles. Odbywa się tam[...]

  6. O pracy w Dreźnie
    2019-04-11

    W dniach 12-14 czerwca 2019 r. w Dreźnie (Niemcy) odbędzie się szósta europejska konferencja na temat normalizacji, testowania i certyfikacji w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,[...]

  7. Historia Akademii Górniczej
    2019-04-09

    W poniedziałek 8 kwietnia w budynku głównym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie odbył się wernisaż wystawy pt. "In magnis voluisse sat est | W rzeczach wielkich wystarczy chcieć - his[...]

  8. Zielone pakowanie
    2019-04-05

    Chociaż tworzywa sztuczne pochodzenia biologicznego są ważnym składnikiem zrównoważonej gospodarki, nadal stanowią jedynie niewielką część rynku opakowań. Na szczęście z biegiem czasu ic[...]

  9. Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ
    2019-04-04

    1 kwietnia 2019 r. ruszył ŁUKASIEWICZ - trzecia największa sieć badawcza w Europie. Wkrótce, korzystając z dorobku 38 instytutów badawczych, sieć przedstawi [...]

  10. Raport MOP
    2019-04-03

    Jak podaje raport Międzynarodowej Organizacji Pracy, ponad połowa ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do opieki zdrowotnej oraz opieki społecznej. Wprawdzie nastąpił [...]