Kraft Foods, organizator loterii promocyjnej Poczuj Emocje z Prince Polo wprowadzał konsumentów w błąd - uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę karę ponad 160 tys. zł. UOKiK uznał, że nie wszyscy nabywcy Prince Polo mieliby szansę odebrać nagrodę.

Postępowanie przeciwko Kraft Foods Polska zostało wszczęte w lutym 2012 roku. Promocyjne opakowania wafelków Prince Polo można było nabyć w maju i czerwcu 2011 r. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub SMSa oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem. Nie było tam natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem loterii, warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury). W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogliby odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli zupełnie pozbawieni takiej możliwości.

W opinii Urzędu, dla wielu konsumentów perspektywa wylosowania nagrody mogła mieć decydujący wpływ na decyzję o zakupie produktu. Dlatego na opakowaniach promocyjnych wafelków powinny znaleźć się wszystkie istotne kryteria uprawniające ich nabywcę do udziału w loterii. Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku rzetelnego poinformowania konsumenta o oferowanym produkcie i za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nałożyła na spółkę Kraft Foods Polska karę w wysokości 162 503 zł.

- Cieszy fakt, że spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu z konsumentami, którzy zgłosili do niej swoje zastrzeżenia na brak odpowiedniej informacji na promocyjnych opakowaniach Prince Polo. Konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt (łącznie 80 osób) przekazano listy z przeprosinami oraz upominki w postaci kosza produktów o wartości około 100 złotych. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu - mówi Małgorzta Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

Prezes UOKiK podkreśla, że wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową. Jej stosowanie jest zabronione. Ponadto zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca powinien działać z poszanowaniem dobrych obyczajów.

- Za sprzeczne z nimi uznawane jest m.in. nie podawanie rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o oferowanych produktach lub usługach. Pod wpływem nieuczciwych praktyk rynkowych albo działań sprzecznych z dobrymi obyczajami konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty - ocenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakończone przez Urząd postępowania pokazują, że przedsiębiorcy nie zawsze pamiętają o zakazie wprowadzania najsłabszych uczestników rynku w błąd i o obowiązku rzetelnego informowania.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Negocjacje między UE, a Mercosur
    2019-06-28

    Unijny sektor drobiarski przeciwny umowie Mercosur! Negocjacje w sprawie umowy handlowej między UE, a Mercosur weszły w finalną fazę. Stowarzyszenie AVEC, reprezentujące europejski[...]

  2. Air Products sfinalizowała przejęcie ACP
    2019-03-04

    Warszawa, 1 marca 2019 r. - Firma Air Products sfinalizowała proces przejęcia ACP Europe SA (ACP), największego niezależnego producenta dwutlenku węgla (CO2) w Europie. Wartość transakcj[...]

  3. Chr. Hansen na szczycie "Global 100"
    2019-01-30

    Chr. Hansen plasuje się na szczycie globalnego indeksu "Global 100" najbardziej zrównoważonych firm na rok 2019. Ranking ogłoszono podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Da[...]

  4. Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym
    2018-10-10

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym". 15 listopada 2018 r., Hotel Marriot[...]

  5. Biogazowanie produktów ubocznych
    2018-10-08

    Firma TARPOL zorganizowała konferencję poświęconą biogazowaniu produktów ubocznych pozostających w ubojniach i zakładach przerobu mięsa i drobiu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciel[...]

  6. KRD-IG CZŁONKIEM IPC
    2018-09-18

    W dniach 15-17 września w chińskim mieście Nankin odbył się drugi w tym roku zjazd Międzynarodowej Rady Drobiarstwa (IPC) - organizacji zrzeszającej kraje będące światowymi liderami w pr[...]

  7. Konferencja PFPŻ
    2018-09-17

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych i orzecznictwa" [...]

  8. PROMAR Z NOWOCZESNĄ SILOSOWNIĄ
    2018-09-12

    20 sierpnia 2018 roku, na terenie zakładu produkcyjnego Promar Zawiercie miała miejsce kolejna już uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego. Tym razem firma rozpoczęła budowę nowoczesnej silosowni [...]

  9. Badanie towarów spożywczych
    2018-09-05

    Wydawnictwo Naukowe PWN SA wraz z Wiktorem Kubińskim, profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz zespołem naukowców zaprezentowali nową książkę z towaroznawstwa i badania tow[...]

  10. SPOSÓB NA POGODĘ I UDANE UPRAWY
    2018-08-22

    Sezon prac polowych w pełni. Na terenach upraw i w sadach trwają prace, których efekty gospodarze ocenią po zebranych plonach. O ile na większość czynników rolnicy mają wpływ[...]