Znamy już wyniki „Ogólnopolskiego Badania Kawowych Preferencji Polaków”. Okazuje się, że jesteśmy kawowymi tradycjonalistami i domatorami. Najchętniej pijemy kawę z mlekiem, na śniadanie, w ulubionym kubku i przy lekturze porannej prasy lub w towarzystwie laptopa…

W Ogólnopolskim Badaniu Kawowych Preferencji Polaków, przeprowadzonych przez markę MK Cafe, wzięło udział prawie 19.000 osób. Większość z nich zaczyna dzień od śniadaniowej kawy z mlekiem (47%) lub filiżanki espresso 34%).

Ale wybór między tymi dwoma popularnymi rodzajami kawy, to zdecydowanie kwestia płci - 51% kobiet nie wyobraża sobie dnia bez „lekkiej kawy śniadaniowej z mlekiem” i dokładnie tyle samo mężczyzn (51%) – bez filiżanki mocnego espresso.

Kawa z…

Chociaż dla prawdziwego smakosza kawa jest wartością samą w sobie, jednak na co dzień pijemy ją z różnymi dodatkami. W tej kwestii okazaliśmy się kawowymi tradycjonalistami. Pijemy głównie kawę z mlekiem (57%), słodzoną (22%) lub po prostu czarną (13%).

Ale nie tylko nie wyobrażamy sobie kawy bez mleka czy cukru. Równie ważne jest w jakiej sytuacji ją pijemy, co w tym czasie robimy, co czytamy, z kim się spotykamy.

Kawa dla nas dla Polaków, biorących udział w badaniu) jest czymś prywatnym i intymnym. Pijemy ją głównie w domu (aż 40% wyborów) i najchętniej z ulubionego kubka - (54%). W drugiej kolejności z filiżanki, ale co ciekawe, grupa wybierających filiżankę wśród mężczyzn jest stosunkowo większa (41%) niż wśród kobiet (36%).

Wciąż istnieje grupa Polaków przywiązana do picia kawy w szklance – 5% badanych i robią to częściej mężczyźni (7%) niż kobiety (4%).

Badanie Kawowych Preferencji pokazują, że jeśli już wybieramy kawę poza domem lub miejscem pracy, to wolimy raczej przytulne, tradycyjne kawiarnie.

Dla 31% badanych otoczenie nie ma znaczenia bo „nie liczy się miejsce tylko dobra kawa”, ale już sytuacja, w jakiej smakujemy kawę - tak. Dlatego kawa często towarzyszy nam przy lekturze książki lub gazety, ewentualnie pracy na laptopie (42 % odpowiedzi). Co ciekawe częściej jest to sytuacja typowa dla mężczyzn niż dla kobiet (40 % wśród kobiet i aż ponad 50% wśród mężczyzn).

Chodźmy na kawę…

Chociaż picie kawy jest czymś bardzo indywidualnym, to 17% z nas nie wyobraża sobie tego w innych okolicznościach niż podczas spotkania z przyjaciółmi. Wydaje się, że jeszcze większe zainteresowanie budzi kawa jako pretekst do spotkania we dwoje. Większość Polaków biorących udział w badaniu jako najlepszą kawę na randkę wybrałoby „duuużą latte” (47%), tak aby „randka trwała w nieskończoność”. Zdecydowanie częściej takiego wyboru dokonują kobiety niż mężczyźni (50% do 38%).

Wygląda na to że espresso (14% odpowiedzi) - to kawa bardziej osobista, można ja wypić samemu i, jak sama nazwa wskazuje – szybko. Można ja wypić np. przed randką, ale nie w trakcie. No chyba, że jest się mężczyzną – 26,5% panów wybrałoby w takiej sytuacji „mocne, pobudzające espresso” i tylko 10,6% pań.

Kawa w pracy

Ilości wypitej kawy uzależniamy od tego, czy dzień jest spokojny, czy pełen wrażeń – tak odpowiedziało 42%.

I tak kawa w pracy to dla nas często chwila odpoczynku– tak wskazało 21% badanych, ale dodatkowo dla mężczyzn to przede wszystkim prawdziwy zastrzyk energii – tak opisało ją aż 36,6% tej grupy.

Taka sama grupa kobiet pije w pracy szybkie espresso jak kawę rozpuszczalną (po 18%). Wygląda na to, że to dla nich bardziej rytuał, bardziej właśnie chwila odpoczynku, niż sposób na dodatkowe doładowanie baterii.

Najmniejszym zainteresowaniem wśród pracujących Polaków, i to niezależnie od płci, cieszy się kawa bezkofeinowa - wybiera ją taki sam odsetek w grupie mężczyzn i kobiet (ok. 2%).

Być jak Barista

Jesteśmy raczej otwarci na świat kawy i chłonni dodatkowych informacji - prawie 60% z nas chciałoby się dowiedzieć więcej na ten temat, bo uważa swoją wiedzę jeszcze za niewystarczającą.

Zawód baristy przestaje być w naszym kraju egzotyczny i często mylony np. z barmanem - prawie jednej trzeciej z badanych imponuje wiedza i umiejętności profesjonalnych baristów.

Z kolei mniej niż 10% biorących udział w Badaniu to prawdziwi kawowi eksperci, którzy mogę dzielić się swoją wiedzą z innymi, co ciekawe za specjalistów częściej uważają się mężczyźni (15%), niż kobiety (7%).

„A gdybyś miała być kawą, to co byś powiedziała…”

Ostatnie pytanie w Badaniu zadano w dwóch wersjach, odrębnej dla kobiet i dla mężczyzn. Prawie 40% kobiet – chciałoby zostać wysoką i smukłą kawą latte, najlepiej na chudym mleku. Niewiele mniej – 35% - utożsamiłoby się z orzeźwiającą frappe z lodami waniliowymi. To kawa słodka, a jednocześnie przyprawiająca o gęsią skórkę...

Najmniejsza grupę – 26% - stanowią kobiety, które chciałyby być jak espresso. Mała czarna, gorąca i szybka – to jednak nie typ naszych respondentek. Kobiety wolą prezentować się dużo bardziej subtelnie…

Zupełnie inaczej niż mężczyźni. Przytłaczająca większość panów, czyli prawie połowa (49%), chciałaby być „takim twardzielem jak espresso” – szybkie, gorące, mocne, nie tylko w gębie…”. Wygląda na to, że to prawdziwy „macho” wśród kaw.

Nieco mniejsza jest grupa Polaków (38%), którzy wybrali charakter kawy mokka – czyli mocni i zdecydowani, ale kiedy trzeba pełni słodyczy.

Zdecydowanie najmniej wyborów – tylko 13% - to mężczyźni bardzo oryginalni, ostrzy i zaskakujący – czyli tacy jak kawa z odrobiną chilli.

Tacy jesteśmy…

Podział na kawę kobiecą – „mleczną i łagodną” i „męskie espresso” okazał się dominujący w całym naszym Badaniu. W naszych kawowych preferencjach jesteśmy raczej tradycjonalistami, a co ciekawe nawet bardziej tradycyjni okazują się mężczyźni, częściej od kobiet pijący kawę w domu, z klasycznej filiżanki!

Kawę traktujemy bardzo osobiście i pijemy ją raczej sami ewentualnie we dwoje, głównie w domu lub w pracy, rzadziej w większym towarzystwie w kawiarni lub sieciowym cofee-shopie.

Świat kawy nas interesuje i chcielibyśmy go poznać lepiej, chociaż dopiero otwieramy się na smakowe nowinki. W większości nie jesteśmy jeszcze ekspertami, ale doceniamy wiedzę i umiejętności prawdziwych profesjonalnych baristów.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Negocjacje między UE, a Mercosur
    2019-06-28

    Unijny sektor drobiarski przeciwny umowie Mercosur! Negocjacje w sprawie umowy handlowej między UE, a Mercosur weszły w finalną fazę. Stowarzyszenie AVEC, reprezentujące europejski[...]

  2. Air Products sfinalizowała przejęcie ACP
    2019-03-04

    Warszawa, 1 marca 2019 r. - Firma Air Products sfinalizowała proces przejęcia ACP Europe SA (ACP), największego niezależnego producenta dwutlenku węgla (CO2) w Europie. Wartość transakcj[...]

  3. Chr. Hansen na szczycie "Global 100"
    2019-01-30

    Chr. Hansen plasuje się na szczycie globalnego indeksu "Global 100" najbardziej zrównoważonych firm na rok 2019. Ranking ogłoszono podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Da[...]

  4. Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym
    2018-10-10

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym". 15 listopada 2018 r., Hotel Marriot[...]

  5. Biogazowanie produktów ubocznych
    2018-10-08

    Firma TARPOL zorganizowała konferencję poświęconą biogazowaniu produktów ubocznych pozostających w ubojniach i zakładach przerobu mięsa i drobiu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciel[...]

  6. KRD-IG CZŁONKIEM IPC
    2018-09-18

    W dniach 15-17 września w chińskim mieście Nankin odbył się drugi w tym roku zjazd Międzynarodowej Rady Drobiarstwa (IPC) - organizacji zrzeszającej kraje będące światowymi liderami w pr[...]

  7. Konferencja PFPŻ
    2018-09-17

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych i orzecznictwa" [...]

  8. PROMAR Z NOWOCZESNĄ SILOSOWNIĄ
    2018-09-12

    20 sierpnia 2018 roku, na terenie zakładu produkcyjnego Promar Zawiercie miała miejsce kolejna już uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego. Tym razem firma rozpoczęła budowę nowoczesnej silosowni [...]

  9. Badanie towarów spożywczych
    2018-09-05

    Wydawnictwo Naukowe PWN SA wraz z Wiktorem Kubińskim, profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz zespołem naukowców zaprezentowali nową książkę z towaroznawstwa i badania tow[...]

  10. SPOSÓB NA POGODĘ I UDANE UPRAWY
    2018-08-22

    Sezon prac polowych w pełni. Na terenach upraw i w sadach trwają prace, których efekty gospodarze ocenią po zebranych plonach. O ile na większość czynników rolnicy mają wpływ[...]