Amerykański producent i dystrybutor przypraw, spółka McCormick & Co poinformowała, że podpisała umowę na zakup 100% akcji spółki Kamis. Wartość umowy opiewa na 291 mln USD, czyli ok. 830 mln zł. Portfolio ofertowe polskiej firmy idealnie pasuje do konceptu amerykańskiego koncernu. Stanowi uzupełnienie portfela silnych marek grupy McCormick, a także niedawno ogłoszonego joint venture w Turcji. Dzięki przejęciu Kamis, koncern uzyskuje dostęp do rynków Europy Wschodniej, na których działa polska marka.

Analitycy przewidywali wartość transakcji na poziomie 250 mln zł. Marka, według opracowań Rzeczpospolitej, szacowana była na ok. 100 mln zł w 2010 r. 40% wartości marki w wartości firmy wydawało się wartością sensowną - to wielkość podobna do wielu uznanych marek z rynku dóbr szybko rotujących. Jak widać, takie szacowanie wartości marki, przy ogłoszonej sumie transakcji, było zbyt niskie, a ponad 800 mln zł wydaje się ceną bardzo wysoką. Z czego może to wynikać? Po pierwsze marka Kamis jest bezwzględnym liderem rynku. Firma szacuje swój udział w Polsce w przyprawach na 45% oraz w rynku musztard na 30%. Po drugie, inwestor branżowy jakim jest McCormick, nie kupuje tylko firmy konfekcjonującej przyprawy, ale potencjał rozwoju jaki ona ma na rynkach, na które już rozszerzyła swoją działalność. Kamis jest obecny na kilku rynkach atrakcyjnych dla McCormick. Posiada spółki w Rosji, Rumunii i na Ukrainie oraz sprzedaje produkty pod swoimi markami do innych krajów regionu.

Wejście na polski rynek tak silnej korporacji jak McCormick zaostrzy jeszcze bardziej konkurencję na polskim rynku przypraw. Po latach szybkiego wzrostu rynek nasz zaczyna się nasycać. Według badań rynkowych od lutego 2010 r. do stycznia 2011 r. Polacy kupili o 1,4% mniej mieszanek przypraw i dodatków niż w podobnym okresie rok wcześniej. Wielkość sprzedaży przypraw jednorodnych, na którym Kamis jest liderem, zmalała o 2,3%. Na tym rynku Kamis jest bezkonkurencyjny. Na koniec 2010 r. jego udziały w ujęciu wartościowym wynosiły w nim 35%. W czołówce graczy jest także Ziołopex, należący do notowanej na GPW Jutrzenki. Drugą pozycję na rynku pod względem wielkości sprzedaży zajmuje firma Prymat. Firma ta jest liderem wśród producentów przypraw uniwersalnych. Głównym rywalem jego marki Kucharek jest Vegeta produkowana przez Podravkę. Kamis zrezygnował z walki o ten segment w 2007 r. Sprzedał wtedy markę Warzywko Podravce. Do ścisłej czołówki rynku przypraw nie weszli międzynarodowi gracze, tacy jak Unilever - właściciel marki Knorr, oraz Nestle - właściciel marki Winiary. Oba koncerny skoncentrowaly się na kostkach rosołowych i daniach w proszku.

Autor: Jarosław Filipek, prezes firmy CODES Strategie i BrandTransactions. Ekspert w dziedzinie budowania marek i zarządzania wartością marki.

Źródło: Informacja prasowa

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Chr. Hansen na szczycie "Global 100"
    2019-01-30

    Chr. Hansen plasuje się na szczycie globalnego indeksu "Global 100" najbardziej zrównoważonych firm na rok 2019. Ranking ogłoszono podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Da[...]

  2. Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym
    2018-10-10

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym". 15 listopada 2018 r., Hotel Marriot[...]

  3. Biogazowanie produktów ubocznych
    2018-10-08

    Firma TARPOL zorganizowała konferencję poświęconą biogazowaniu produktów ubocznych pozostających w ubojniach i zakładach przerobu mięsa i drobiu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciel[...]

  4. KRD-IG CZŁONKIEM IPC
    2018-09-18

    W dniach 15-17 września w chińskim mieście Nankin odbył się drugi w tym roku zjazd Międzynarodowej Rady Drobiarstwa (IPC) - organizacji zrzeszającej kraje będące światowymi liderami w pr[...]

  5. Konferencja PFPŻ
    2018-09-17

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych i orzecznictwa" [...]

  6. PROMAR Z NOWOCZESNĄ SILOSOWNIĄ
    2018-09-12

    20 sierpnia 2018 roku, na terenie zakładu produkcyjnego Promar Zawiercie miała miejsce kolejna już uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego. Tym razem firma rozpoczęła budowę nowoczesnej silosowni [...]

  7. Badanie towarów spożywczych
    2018-09-05

    Wydawnictwo Naukowe PWN SA wraz z Wiktorem Kubińskim, profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz zespołem naukowców zaprezentowali nową książkę z towaroznawstwa i badania tow[...]

  8. SPOSÓB NA POGODĘ I UDANE UPRAWY
    2018-08-22

    Sezon prac polowych w pełni. Na terenach upraw i w sadach trwają prace, których efekty gospodarze ocenią po zebranych plonach. O ile na większość czynników rolnicy mają wpływ[...]

  9. BRANŻA DROBIARSKA W OBLICZU NOWYCH WYZWAŃ
    2018-06-26

    15 czerwca 2018 podczas konferencji pn. "Polska Branża Drobiarska obliczu nowych wyzwań", zorganizowanej przez Krajową Radę Drobiarstwa – Izbę Gospodarczą, wiodący euro[...]

  10. BAKEPOL 12-14 września 2019 w Krakowie
    2018-06-20

    Prezentacja najnowszej oferty i rozwiązań technologicznych, fantastyczna biznesowa atmosfera i szansa na wzmocnienie pozycji rynkowej - tak można najkrócej scharakteryzować T[...]