Program Stowarzyszenia KUPS „5 porcji warzyw, owoców lub soku” ma już trzy odsłony: sukcesem zakończyła się kampania dwuletnia, obecnie prowadzony jest i budzi duże zainteresowanie program szkolny, a Stowarzyszenie KUPS złożyło wniosek o dofinansowanie kolejnej odsłony programu – trzyletniej szerokiej kampanii na rynek polski i rumuński.

W październiku u.br. KUPS zakończył kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku” skierowaną do konsumentów, jak i wspierającą polskich producentów oraz przetwórców owoców i warzyw. Celem kampanii było przede wszystkim zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw oraz wypijanych soków, w zalecanych przez lekarzy 5-ciu porcjach dziennie. Kampania dofinansowana była przez UE w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej, przez firmy Tymbark oraz Coca-Cola i Tetra Pak.

Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” cieszył się dużą popularnością i przyniósł bardzo zadowalające, wymierne efekty. Badania przeprowadzone przez IQS & QUANT Group, jako efekt realizacji kampanii wskazują wzrost świadomości Polek w kwestii zaleceń spożywania warzyw i owoców oraz picia soków. Głównym efektem kampanii jest deklarowany wzrost częstości spożywania warzyw wśród matek i dzieci oraz wskazywanie na konieczność spożywania dziennie większej ilości zalecanych porcji. Do sukcesów kampanii zaliczyć należy także wzrost świadomości matek w kwestii możliwości zastępowania porcji surowych warzyw i owoców np. sokiem.

Obserwuje się również rynkowe efekty kampanii. Dane Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wskazują na wzrost spożycia owoców i soków w okresie trwania kampanii. W Polskich gospodarstwach domowych (wg badań budżetów rodzinnych) łączne spożycie owoców i ich przetworów w 2009 r. (mimo spadku zbiorów) było wyższe w porównaniu z 2008 r. o 5,0% i wyniosło 45,2 kg na osobę. Wartość polskiego rynku owoców, warzyw i ich przetworów (bez soków) wzrosła z roku 2008 na 2009 o około 500 mln zł. Pijemy też coraz więcej soków i nektarów – w 2009 roku ich spożycie wzrosło w Polsce o 3,6% (czyli o około 50 mln zł) i byliśmy jednym z nielicznych krajów europejskich, w których został odnotowany wzrost spożycia.

Stowarzyszenie KUPS prokonsumenckie inicjatywy będzie zawsze stawiać na pierwszym miejscu. Dlatego wciąż podejmuje wysiłki celem kontynuowania i poszerzania prowadzonej działalności promocyjno-informacyjnej. W chwili obecnej już opracowano projekt drugiej, 3-letniej edycji programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Wniosek będzie podlegał ocenie i weryfikacji ARR i KE. Stowarzyszenie KUPS liczy, że ze względu na swój prospołeczny, prozdrowotny charakter oraz zainteresowanie i poparcie, jakie zdobywa sobie wśród Polaków, kampania uzyska unijne wsparcie finansowe i będzie kontynuowana w kolejnych latach. Opinię tę podziela Komisja Zarządzająca Funduszem Promocji Owoców i Warzyw, która doceniając wagę kampanii zarówno pod względem pozytywnego wpływu na konsumentów, jak i ważnej roli w promocji rodzimego przemysłu owocowo-warzywnego podjęła decyzję o dofinansowaniu z budżetu Funduszu. Kolejna edycja programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” będzie projektem 3-letnim, o budżecie około 4mln euro netto. Obejmie szeroki zakres działań: reklamy w mediach, PR, BTL, działania w Internecie. Realizowana będzie równolegle w Polsce i w Rumunii.

Rekomenduj znajomym
  • gplus
  • pinterest

INNE AKTUALNOŚCI

  1. Negocjacje między UE, a Mercosur
    2019-06-28

    Unijny sektor drobiarski przeciwny umowie Mercosur! Negocjacje w sprawie umowy handlowej między UE, a Mercosur weszły w finalną fazę. Stowarzyszenie AVEC, reprezentujące europejski[...]

  2. Air Products sfinalizowała przejęcie ACP
    2019-03-04

    Warszawa, 1 marca 2019 r. - Firma Air Products sfinalizowała proces przejęcia ACP Europe SA (ACP), największego niezależnego producenta dwutlenku węgla (CO2) w Europie. Wartość transakcj[...]

  3. Chr. Hansen na szczycie "Global 100"
    2019-01-30

    Chr. Hansen plasuje się na szczycie globalnego indeksu "Global 100" najbardziej zrównoważonych firm na rok 2019. Ranking ogłoszono podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Da[...]

  4. Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym
    2018-10-10

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Kontrola żywności w łańcuchu spożywczym". 15 listopada 2018 r., Hotel Marriot[...]

  5. Biogazowanie produktów ubocznych
    2018-10-08

    Firma TARPOL zorganizowała konferencję poświęconą biogazowaniu produktów ubocznych pozostających w ubojniach i zakładach przerobu mięsa i drobiu. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciel[...]

  6. KRD-IG CZŁONKIEM IPC
    2018-09-18

    W dniach 15-17 września w chińskim mieście Nankin odbył się drugi w tym roku zjazd Międzynarodowej Rady Drobiarstwa (IPC) - organizacji zrzeszającej kraje będące światowymi liderami w pr[...]

  7. Konferencja PFPŻ
    2018-09-17

    Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w konferencji szkoleniowej "Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych i orzecznictwa" [...]

  8. PROMAR Z NOWOCZESNĄ SILOSOWNIĄ
    2018-09-12

    20 sierpnia 2018 roku, na terenie zakładu produkcyjnego Promar Zawiercie miała miejsce kolejna już uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego. Tym razem firma rozpoczęła budowę nowoczesnej silosowni [...]

  9. Badanie towarów spożywczych
    2018-09-05

    Wydawnictwo Naukowe PWN SA wraz z Wiktorem Kubińskim, profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz zespołem naukowców zaprezentowali nową książkę z towaroznawstwa i badania tow[...]

  10. SPOSÓB NA POGODĘ I UDANE UPRAWY
    2018-08-22

    Sezon prac polowych w pełni. Na terenach upraw i w sadach trwają prace, których efekty gospodarze ocenią po zebranych plonach. O ile na większość czynników rolnicy mają wpływ[...]