Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2010 rok, w I kwartale wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw. Kontrola skoncentrowana była przede wszystkim na gatunkach warzyw objętych wymaganiami ogólnej nory handlowej, (GMS) w tym na warzywach korzeniowych, cebuli i kapuście głowiastej (37% wszystkich skontrolowanych partii). Zakres kontroli obejmował ponadto istotne w handlu międzynarodowym gatunki owoców, podlegających szczegółowym normom handlowym (SMS), w tym owoce cytrusowe (26% wszystkich skontrolowanych partii), owoce kiwi oraz winogrona (14% wszystkich skontrolowanych partii). Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w zakresie znakowania. W przypadku produktów SMS, najczęściej kwestionowano brak informacji o klasie jakości, kraju pochodzenia oraz nazwie odmiany (umieszczenie tej informacji jest wymogiem obowiązkowym min. dla jabłek i owoców cytrusowych). W przypadku produktów GMS najwięcej niezgodności w zakresie znakowania dotyczyło braku kraju pochodzenia na opakowaniu lub zawieszce w pobliżu produktu oraz podania klasy jakości, pomimo braku deklaracji normy EKG/ONZ dla danego gatunku. Należy podkreślić, iż znacznie mniej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów objętych normami szczegółowymi (20% liczby partii) niż produktów objętych normą ogólną (27% liczby partii). Obserwowana sytuacja wskazuje na to, iż przedsiębiorcy nie dostosowali się jeszcze do nowych przepisów w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw. W odniesieniu do pozostałych wyróżników jakości handlowej (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących klas jakości, prezentacji, wielkości), więcej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów SMS (4% liczby partii) niż w przypadku produktów GMS (1% liczby partii), co wynika z restrykcyjności wymagań określonych w szczegółowych normach handlowych. Analizując wyniki kontroli jakości handlowej świeżych owoców i warzyw przeprowadzonych od czasu reformy przepisów na rynku owoców i warzyw (od 1 lipca 2009 roku), należy podkreślić, że jakość handlowa produktów objętych wymaganiami szczegółowych norm handlowych jak i ogólnej normy handlowej utrzymuje się na podobnym poziomie. W odniesieniu do norm szczegółowych można zaobserwować poprawę jakości. Jakość handlowa produktów objętych ogólną normą handlową uległa pogorszeniu. Źródło IJHARS
Kontrola skoncentrowana była przede wszystkim na gatunkach warzyw objętych wymaganiami ogólnej nory handlowej, (GMS) w tym na warzywach korzeniowych, cebuli i kapuście głowiastej (37% wszystkich skontrolowanych partii). Zakres kontroli obejmował ponadto istotne w handlu międzynarodowym gatunki owoców, podlegających szczegółowym normom handlowym (SMS), w tym owoce cytrusowe (26% wszystkich skontrolowanych partii), owoce kiwi oraz winogrona (14% wszystkich skontrolowanych partii).
Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w zakresie znakowania. W przypadku produktów SMS, najczęściej kwestionowano brak informacji o klasie jakości, kraju pochodzenia oraz nazwie odmiany (umieszczenie tej informacji jest wymogiem obowiązkowym min. dla jabłek i owoców cytrusowych). W przypadku produktów GMS najwięcej niezgodności w zakresie znakowania dotyczyło braku kraju pochodzenia na opakowaniu lub zawieszce w pobliżu produktu oraz podania klasy jakości, pomimo braku deklaracji normy EKG/ONZ dla danego gatunku.
Należy podkreślić, iż znacznie mniej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów objętych normami szczegółowymi (20% liczby partii) niż produktów objętych normą ogólną (27% liczby partii). Obserwowana sytuacja wskazuje na to, iż przedsiębiorcy nie dostosowali się jeszcze do nowych przepisów w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.
W odniesieniu do pozostałych wyróżników jakości handlowej (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących klas jakości, prezentacji, wielkości), więcej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów SMS (4% liczby partii) niż w przypadku produktów GMS (1% liczby partii), co wynika z restrykcyjności wymagań określonych w szczegółowych normach handlowych.
Analizując wyniki kontroli jakości handlowej świeżych owoców i warzyw przeprowadzonych od czasu reformy przepisów na rynku owoców i warzyw (od 1 lipca 2009 roku), należy podkreślić, że jakość handlowa produktów objętych wymaganiami szczegółowych norm handlowych jak i ogólnej normy handlowej utrzymuje się na podobnym poziomie. W odniesieniu do norm szczegółowych można zaobserwować poprawę jakości. Jakość handlowa produktów objętych ogólną normą handlową uległa pogorszeniu.
Źródło IJHARS